۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۵۵۵۶۶۸
معاون پژوهشی مؤسسه دارالعرفان:

رویکرد مؤسسه دارالعرفان پرداختن به عرفان روایی و پاسخگوئی به شبهات است

حجت‌الاسلام بطحائی گفت: رویکرد مؤسسه پژوهشی مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان و استاد انصاریان پرداختن به چیستی عرفان اهل بیت(ع) و پاسخگوئی به شبهات است.
دارالعرفان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی بطحائی در سلسله نشست های پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین در مصلی شهر مقدس قم در نشست معرفی موسسه دارالعرفان و رونمایی از کتاب سید الشهداء تجلی عبودیت عنوان کرد: مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان متعلق به استاد انصاریان است و بیش از 20 سال مشغول به فعالیت می باشد.

معاون پژوهشی مؤسسه دارالعرفان افزود:این موسسه ابتدا مرکزی انتشاراتی بوده و در حوزه انتشارات استاد انصاریان اختصاص داشت و بعد به موسسه فرهنگی دارالعرفان تبدیل می شود و امروز موسسه ای علمی و تحقیقاتی به شمار می رود و هم اکنون مشغول به فعالیت می باشد که به زودی به مرکز جامع که در اتوبان امام علی(ع) منتقل می شود .

وی تصریح کرد:این موسسه دارای بخش آموزشی و پژوهشی در حوزه تبلیغ اهل بیت(ع) می باشد و دو رسالت مهم بر عهده دارد که رسالت اول آن پاسخگوئی به شبهات است؛ استاد انصاریان با توجه به ویژگی های شخصیتی ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند و بیش از پانصدهزار ایمیل در قالب سوالات اعتقادی وشبهات را با ایشان مطرح کرده اند .

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی اظهار داشت:البته در این بخش تنها به پاسخگوئی بسنده نمی کنیم بلکه تحلیل و کمی سازی اطلاعات آن را به صورت آماری در آورده ایم و تعداد آن ها را دربخش شبهات وسوالات متعدد دینی و...دسته بندی کرده ایم و طبق آن یک ٱینده پژوهی و آینده نگری را با رصد سوالات مورد ارزیابی قرار داده ایم به گونه ای که بدانیم در آینده چه خطراتی از جانب دشمنان اسلام وجود دارد و طبق آن فعالیت های علمی خود را  ساازماندهی میکنیم..

وی خاطرنشان کرد:مخاطب محور بودن موسسه و پژوهش های انجام شده این را به ما نشان می دهد در حوزه احکام دینی دشمنان برای آن که مردم را از اسلام جدا کنند آن را سخت جلوه می دهند و در فضای مجازی بر این تمرکز دارند وقتی جوانان فکر می کنند اسلام سخت است از آن کناره می گیرند از این رو دشمنان با ادبیات فکاهی دین را به برای نسل جدیدسخت جلوه می دهد.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان بیان کرد:استاد انصاریان با کتاب و منطق به سوالات و شبهات پاسخ می دهد از این رو کتاب اسلام دین آسان را منتشر کرده است که با حضور اساتید برتر و کارشناسان جلساتی پیرامون آن برگزار کردند.

وی گفت:از طرفی کارها در حوزه پژوهشی نیز انجام می گیرد در این عرصه کارهای پژوهشی هفت حوزه را پوشش می دهد حوزه اول عرفان اهل بیت(ع) است که حوزه ای خاص به شمار می رود ممکن است جوان تر ها نسبت به فقه واکنش خوبی نشان ندهند اما نسبت به عرفان کرنش وعلاقه دارند البته در حوزه عرفان افراط های زیادی داریم برای نمونه از آثار در بیان برخی مطالب زیاده روی کرده اند از طرفی عده ای نیز عرفان را نفی می کنند بی شک عرفان امری قطعی است و باید حد وسط را در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام دکتر سیدعلی بطحایی اذعان کرد: در این باب سه نوع عرفان وجود دارد یک عرفان رایج وجود دارد و ابن عربی پیشگام در معرفی آن می باشد یک نوع عرفان شیعی است که زمین فکری ابن عربی را دارد اما با چند روایت از اهل بیت(ع) آرایه شده است ما در این میان به عرفان اهل بیت(ع) اعتقاد داریم که مصداق آن روایات اهل بیت می باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اصل عرفان در روایات وجود دارد اما عرفانی که ما به دنبال آن هستیم عرفان روایی است یعنی آیات قران وروایات اهل بیت ع در آن محور قرار می گیرد یعنی ابن عربی را نفی نمی کنیم بلکه سازکاری جدا در مورد ابن عربی در نظر می گیریم.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان اظهار کرد:از کلان پروژه  موسسه دارالعرفان آیات العرفان است که پروژه ها در زمان خاص انجام می شود و رجال عرفانی و اخلاق عرفانی می باشد ونام موسسه نیز به واسطه درگیر بودن با مساله عرفان چنین نام گذاری شده است.

وی افزود:دومین حوزه پژوهشی احیای کتب میراث شیعه می باشد که تمرکز بر کتاب های فارسی دارد کتاب عنصر شجاعت در 11 جلد از میرزا خلیل کمره ای از کارهایی است که تحقیقات بسیار خوبی در آن انجام شده یا کتاب ملکه اسلام از ایشان از جمله کارهایی است که مبانی تاریخی و خطبه حضرت زهرا در آن آمده و یکی از کتاب هایی است که مورد استقبال بوده و چندین مرتبه چاپ شده است.

حجت‌الاسلام بطحایی یادآور شد:از کارهای دیگر موسسه دارالعرفان اهتمام به ترجمه است که طبق نظر مخاطبان دقیق ترین ترجمه  قرآن در موسسه انجام می شود همچنین آمار مرکز انتشار قرآن نشر 10 میلیون نسخه از ترجمه قرآن استاد انصاریان و مفاتیح چاپ های مکرر و

نهج البلاغه و ترجمه اصول کافی با واژه هایی دقیق از دیگر آثار موسسه می باشد در واقع در موسسه روان ترین ترجمه ها دیده می شود.

وی گفت: حوزه بعدی کار تفسیر قرآن است که شامل تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی می باشد و در موسسه انجام می شود یکی از ویژگی های مورد تاکید انصاریان واژه محسنین می باشد که با صالحین و متقین متفاوت می باشد که در کتاب سیمای نیکان تفسیر موضوعی محسنین را ارائه کرده ایم.

وی اظهار داشت: گاهی نیز جلسات نقدی بر کتاب ها گذاشته می شود که در این راستا حجت الاسلام والمسلمین شمس کتاب اسلام دین آسان را مورد نقد قرار دادند و کتاب سید الشهدا تجلی عرفان نیز مورد نقد دکتر قاسم جوادی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام بطحایی عنوان کرد:کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) یکی از حوزه های مهم در موسسه است از آن جایی که استاد انصاریان تفسیر و شرح صحیفه سجادیه را داشتند اقدام به جمع آوری کلیه کتاب های مرتبط باامام سجاد می باشد که در موسسه در حال انجام است در این باره پایان نامه ها و کتب خطی جمع آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد:ٱن چه مد نظر ما می باشد تنها جمع آوری کتاب نیست بلکه با نیازسنجی ها به بررسی ابعادی از شخصیتی امام سجاد (ع)و توجه به امر پژوهش می باشد تا دانشجویان تابلویی بزرگ از شخصیت امام سجاد(ع) داشته باشندو بتوانیم تحقیقات جدیدتری ازهمه ابعاد زندگی و اندبشه های امام سجاد(ع) داشته باشیم.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تصریح کرد:هفتمین بخش نیز انتشارات می باشد که کارهای سفارشی را هم انجام می دهد اخیرا کتابی از صالحی منش با نام جاهلیت چاپ شده و کتاب یتیم آقای ظهیری هم از این دست موضوعات می باشد ما در حوزه آموزش و پژوهش نیز فعالیت هایی داشته ایم.

وی در مورد نحوه پاسخگوئی نیز بیان کرد:پاسخگوئی به صورت مستقیم و آن لاین است و افراد با مراجعه به سایت می توانند پاسخ سوالات خود را در مدت دو روز دریافت کنند./۹۲۵/ د ۱۰۲/ش

ارسال نظرات