۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۵۵۸۴۷
اثر آیت الله سبحانی؛

بررسی "شهادت حضرت زهرا "در اسناد تاریخی " اهل سنت" در یک کتاب

حضرت آیت الله سبحانی، این اثر را در پاسخ به افرادی که نسبت به موضوع حادثه فاطمیه تجاهل می‌کنند یا از اصل جاهلند، به گونه مطلوب، گویا و با اختصار تدوین کرده است.
کتاب «یاس در آتش؛ شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در اسناد تاریخی اهل سنت»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات مؤسسه امام صادق(ع)، کتاب «یاس در آتش؛ شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در اسناد تاریخی اهل سنت» تألیف حضرت آیت الله جعفر سبحانی را با ترجمه سید ابوالحسن عمرانی منتشر کرد.

حضرت آیتالله سبحانی در مقدمه ترجمه فارسی این کتاب چنین آورده است:

دخت گرامی پیامبر(ص) فاطمه اطهر(ع)، پرتوی از نور الهی است و بیت رفیع او، از بیوتی است که همگان بر تکریم فراخوانده شده‌اند. جلال‌الدین سیوطی در اثر حدیثی خود چنین نقل می‌کند:

 آیه «فی بیوت أذن الله أن ترفع...» بر پیامبر فرود آمد و رسول گرامی آن را بر یاران خود که در مسجد دور او حلقه زده بودند، تلاوت کرد، در این هنگام از پیامبر دو سؤال شد:

مقصود از این «بیوت» که جایگاه انوار الهی است، چیست؟! پیامبر: بیوت انبیاء و خانه‌های رسولان الهی است.

ابوبکر در حالی که به خانه فاطمه(س) و علی(ع) اشاره می‌کرد، پرسید: آیا این خانه نیز جزو همین بیوت است؟! پیامبر فرمود: بلی از برترین و بارزترین آنهاست.

درباره حضرت زهرا(س) چه بگوییم در حالی که خدا او را «کوثر» نامیده و پیامبر خدا، خشنودی و خشم او را محور خشنودی و خشم خدا معرفی کرده است.

ولی بسیار جای تأسف است که گروهی، پس از درگذشت پیامبر(ص) برای اخذ بیعت از متحصنان در خانه فاطمه، به خانه وحی یورش برده، و هتک حرمت نمودند.

نوشتاری که تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود و به خامه شیرین نویسنده گرامی آقای سید ابوالحسن عمرانی می‌باشد، می‌تواند شما را در مشروح این «تراژدی» قرار دهد و چهره واقع را ولو به صورت نیم رخی زیبا ترسیم نماید.

ما این اثر را به مترجم گرامی تبریک گفته و از خدای بزرگ خواهانیم که او را بیش از بیش در راه تبیین حقایق موفق گرداند.

مترجم در مقدمه درباره این کتاب چنین آورده است:

کتاب حاضر گردآمده اعترافات تاریخ‌نگاران و حدیث‌پردازان اهل سنت است که بالاتفاق از یک واقعیت تاریخی پرده برداشته‌اند. آنان همگان بر این باورند که پس از رحلت رسول خدا جنایتی بزرگ بر اهل بیت او به ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) رفت، و لذا نتوانسته‌اند این حقیقت دردناک را منکر گردند.

علی‌رغم اینکه در عصر حاضر برخی کوشیده‌اند آن حادثه دردناک را افسانه و به دور از واقعیت جلوه دهند، اما این کار، گویای بی‌اطلاعی از تاریخ یا تعصب بی‌جهت پیش از اندازه آنان است.

استاد علامه سبحانی، این مجموعه را در پاسخ به این گونه افراد(که نسبت به موضوع تجاهل می‌کنند یا از اصل جاهلند) به نحوی مطلوب، گویا و در عین حال با اختصار تدوین و به زیور طبع آراسته‌اند.

نویسنده این کتاب به بررسی عنوان‌های: غمنامه علی(ع)، درود و اهدا، حوادث دردناک پس از رحلت پیامبر(ص)، عصمت حضرت زهرا(س) در کلام پیامبر(ص)، جایگاه والای خانه حضرت زهرا(س) در قرآن و سنت، تاریخ‌نگاران از هجوم و تهدیدات دستگاه به خانه فاطمه(س) سخن می‌گویند، ابوبکر نسبت به حمله به خانه فاطمه(س) و گشودن در آن اعتراف و اظهار پشیمانی می‌کند و بررسی  خطبه فدیکه در اسناد معتبر تاریخی پرداخته است.

نگارنده در فصل سوم به بررسی چهار سند حادثه فاطمیه(س) و خطبه فدکیه پرداخته و در این باره چنین آورده است:

در اینجا اسناد و تاریخی‌ای وجود دارد که از آن ستم و سنگدلی که بر پیشانی انسانیت داغ ننگ بر نهاده پرده فرو می‌افکند.

سند اول: استناد عروه پسر زبیر به کار خلیفه (آتش زدن خانه) برای توجیه کار برادرش عبدالله که برای آتش زدن بنی هاشم، هیزم را فراهم آورده بود.

سند دوم: نامه یزید بن معاویه به عبدالله بن عمرو.

سند سوم: احادیثی که «بخاری» در کتاب‌های «الخمس» و «المغازی» روایت کرده است.

سند چهارم: خطبه غرا فاطمه زهرا(س) در اجتماع بزرگ مهاجرین و انصار.

انتشارات مؤسسه امام صادق(ع)، کتاب «یاس در آتش؛ شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در اسناد تاریخی اهل سنت» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۱۱۵ صفحه منتشر کرده است و همچنین این اثر اهدایی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش یاس نبوی در سال ۱۳۹۶ است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات