۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
کد خبر: ۵۵۷۰۱۷
گزارش؛

هنوز مدلی برای تحقق دولت اسلامی نیستیم

رییس دبیرخانه دایمی همایش تمدن نوین اسلامی گفت: از مهم‌ترین موانع آزاد اندیشی در مجامع دانشگاهی، استبداد علمی جریان غرب‌زده است که هر نوع نوآوری و سخن جدید را یا با تمسخر یا با برچسب غیرعلمی و تصورات غلط کنار می‌زند.
تمدن نوین اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی عصر روز گذشته (چهارشنبه نهم اسفند ماه) در دانشگاه شاهد برگزار شد. در این مراسم کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس شورای سیاستگذاری، حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی و فرزاد جهان‌بین رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش ملی تمدن نوین اسلام به ارائه گزارش هفته علمی و همایش ملی تمدن نوین اسلامی پرداختند و در ادامه حجت‌الاسلام مهدی امیدی دانشیار مؤوسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، محمدرحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد و حجت‌الاسلام سعید بهشتی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقالات خود را  مقالات خود را ارائه کردند.

*ثقفی: هنوز نتوانستیم مدلی برای تحقق دولت اسلامی باشیم/ ۹ شاخص تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب

کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس شورای سیاست گذاری همایش تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه ترجمان تمدن غربی ما را به هدف نمی‌رساند، ابراز داشت: در حوزه فقه در سده‌های گذشته کارهای زیادی در حوزه های مختلف انجام شده است و در تمدن‌سازی هم اخلاق اسلامی و عقل اسلامی وجود دارد، اما به آن‌ها کمتر پرداخته شده که باید در موضوع تمدن محور قرار گیرد.

وی تحقق تمدن نوین اسلامی در آینده خیلی نزدیک را غیر ممکن توصیف کرد و افزود: اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم و بعد از گذشت سال‌ها هنوز نمیتوانیم بگوییم دولت اسلامی تشکیل شده است. نظام اسلامی ما در سال 58 با رأی به جمهوری اسلامی شکل گرفت و هندسه عمومی در قالب نظام اسلامی در مقابل نظام شاهنشاهی اتفاق افتاد.

ثقفی با بیان اینکه دولت اسلامی به معنی حاکمیت اعتقادات اسلامی و اسلامی شدن کارگزاران و تشکیل نهادها و دستگاه‌های اسلامی است، خاطرنشان کرد: سال‌های زیادی گذشته و هنوز نتوانستیم مدلی برای تحقق دولت اسلامی باشیم و اینها بخشی به دلیل وجود موانع داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد:‌ مانع خارجی شامل استکبار جهانی و مانع داخلی خواص ضعیف الایمان هستند. عامل کلیدی ضعف ساخت درونی حاکمیت انقلاب اسلامی است و به همین علت مقام معظم رهبری بر ساخت استحکام درونی به عنوان یکی از کلیدواژه ها تاکید کردند تا بر این ضعف و کاستی بتوانیم غلبه کنیم.

رئیس شورای سیاست گذاری همایش تمدن نوین اسلامی با اشاره به 9 شاخص در تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر رهبر انقلاب گفت: این شاخص‌ها عبارت از  شجاعت، سواد، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه برای حرکت و داشتن توان جسمی و حرکتی است.

*جهان‌بین: مهم‌ترین موانع آزاد اندیشی در دانشگاه استبداد علمی جریان غربزده است/ عوامل موثر بر پویایی تمدن

در ادامه فرزاد جهان‌بین رئیس دبیرخانه دائمی همایش تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اینکه تمدن نوین اسلامی هدف غایی انقلاب اسلامی است،‌ اظهار داشت: این موضوع به عنوان دال مرکزی به سایر موضوعات در گفتمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری سامان می‌دهد و حذف آن از مرکزیت این گفتمان، موجب سردرگمی و بی‌نظمی مفاهیم دیگر نظیر اقتصاد مقاومتی، پیشرفت، تولید علم، علوم انسانی اسلامی و … خواهد شد.

وی از مهم‌ترین عوامل موثر بر نشاط و پویایی و یا رکود تمدنی را مسأله آزاداندیشی برشمرد و افزود: با تأمل بر آیات قرآن و روایات می‌توان چند اصول را در تحقق فضای آزاداندیشی معطر کرد: اول زمینه سازی بای طرح دیدگاه های مختلف. خداوند در آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» بشارت را مخصوص بندگانی دانسته که به آرای مختلف به صورت عمیق گوش می‌دهند و از میان آن‌ها بهترین را انتخاب می‌کنند.

جهان‌بین بیان داشت: دوم عدم محدودیت در طرح پژوهش است، خداوند در قرآن از شکل‌گیری فضای آزاداندیشانه در طرح پرسش‌ها و ارائه نظرات دفاع می‌کند. خداوند اندیشیدن و اقدام برای آوردن دلیل علیه کتاب خود را نهی نمی‌کند و حتی با کاهش دادن محدوده تحدی از آوردن 10 سوره به آوردن یک سوره فضا را برای رقیب آزادتر می‌کند.

وی ادامه داد: در این مسیر قرآن کریم موانع اندیشیدن و طرح پرسش‌های نو را نیز ذکر می‌کند تا آن‌ها را رفع کند و به نوعی ذهن خود را از خودکارشدگی برهاند،‌ سوم تأکید بر برهان‌پذیری و دینداری مدللانه، قرآن کریم همواره بر پرهیز از تبعیت از ظن و گمان و خواهش‌ها و تمایلات نفسانی تأکید داشته و همگان را به اقامه برهان و دینداری مدللانه سوق می‌دهد.

رئیس دبیرخانه دائمی همایش تمدن نوین اسلامی با اشاره به اینکه نسبت مستقیمی میان احتزاز تمدنی و یا رکود تمدنی با مسأله آزاداندیشی وجود داشته است، ابراز داشت: مراکز آموزشی نظامیه و الازهر که الگویی برای مراکز آموزش عالی جهان قرار گرفتند و از حیث نظام آموزشی بسیار برجسته بودند، اما به دلیل بی‌توجهی به مقوله آزاد فکری و برخورد حذفی با جریانات فکری نتایج منفی جدی را به بار آوردند.

وی با بیان اینکه امروز ما از افق تمدنی با چالش‌های پارادایمی مانند چالش توسعه و عدالت، چالش رشد اقتصادی و سازندگی و اخلاقی و زن و اشتغال مواجهه هستیم،‌ گفت: جز با آزاد اندیشی، با پرهیز از تحجر و جمود امکان‌پذیر نیست. از مهم‌ترین موانع آزاد اندیشی در مجامع دانشگاهی استبداد علمی جریان غربزده است که هر نوع نوآوری و سخن جدید را یا با تمسخر و یا با انگ غیر علمی و تصورات غلط کنار می‌زند.

جهان‌بین با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست، بلکه به معنای الهام گرفتن ملت‌ها از روح اسلام است، خاطرنشان کرد: سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی در قالب هفته علمی تمدن نوین اسلامی و با همکاری جمع کثیری از مراکز علمی برگزار شد، در همایش امسال 9 کمیسیون فعال بودند که ریاست هر کمیسیون بر عهده یکی از اساتید دانشگاهی است.

وی افزود: در همایش سوم نظام مسائل در هر کمیسیون طراحی و منتشر شد و نسبت به گذشته ابعاد موضوع بازتر شد. همچنین میزان استقبال اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نسبت به همایش دوم افزایش یافته بود. در فاصله همایش دوم و سوم فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی موفق به اخذ مجوز شد و از چند هفته پیش به صورت رسمی فراخوان پذیرش مقاله این فصلنامه آغاز شده است.

رئیس دبیرخانه دائمی همایش تمدن نوین اسلامی با اشاره به ارسال چکیده مقالات به همایش گفت: در پایان مهلت ارسال 236 چکیده به دبیرخانه رسید که از آن میان 221 چکیده مورد تأیید قرار گرفت. 194 مقاله کامل هم به دبیرخانه رسید که 57 مقاله برای ارائه مورد تایید قرار گرفت. همچنین در این دوره با توجه به سیاست‌ها پذیرش مقاله به صورت پوستر نداشتیم.

*سقای‌بی‌ریا: ابتدای هر حرکتی با علم‌آموزی آغاز می‌شود

حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه ابتدای هر حرکت با علم آموزی آغاز می‌شود، گفت: در طول تاریخ تمدن به قبل و بعد از اسلام تقسیم نشده اما جاهلیت به قبل و بعد از اسلام تقسیم شده است و اکنون ما در دوران جاهلیت مدرن قرار داریم و امید داریم به تمدن عدالت گستر حضرت مهدی(عج) برسیم و تجربه برگزاری هفته تمدن نوین اسلامی را می‌توانیم نمونه جدیدی از این تلاش‌ها بدانیم.

وی افزود: نگاهی به دستاوردهای سه هفته علمی گذشته ثابت می‌کند الگوی جدیدی از کار علمی انجام شده است که می‌تواند افراد بیشتری را مشارکت دهد،  برگزاری همایش‌ها بسیار پرخرج است، اما هزینه‌های صرف شده در این همایش حداقلی بوده که با مشارکت مراکز و هدایت شورای فرهنگی بیت رهبری این ساماندهی انجام گرفت.

سقای بی‌ریا اظهار داشت: در اولین هفته علمی 42 مقاله در قالب چند جلد کتاب رونمایی شد. در دومین هفته 53 مقاله برگزیده شدند که اولین قدم‌ها به سوی تلاش‌های علمی در ظرفیت‌سازی برای تمدن نوین اسلامی را هموار کرد.

وی ادامه داد: امید داریم هفته علمی را از قالب ملی به میان کشورهای اسلامی ببریم و در عمل جوانان که مسئولان و مجریان امور در سال‌های آینده هستند، این حرکت پرشور را آغاز کنند و مردم دنیا هم این الگو را ببینند، زیرا مجموع این فعالیت‌ها برای ظهور ولی عصر(عج) و برپایی حکومت عدل خواهد بود.

به گزارش فارس، ارائه مقالات برگزیده این همایش توسط محققان و پژوهشگران در قالب کمیسیون‌های تخصصی امروز (پنجشنبه 10 اسفند ماه) از ساعت 8 تا 15 خواهد بود و اختتامیه همایش نیز از ساعت 15 تا 17 در سالن همایش‌های امام خمینی(ره) برگزار می‌شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات