۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۵۷۵۳۱
یادداشت؛

برچسب جدید روحانی به منتقدانش

«خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رأی و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان.» خالق یا صاحب این عبارت کسی است که بالاترین برچسب زنی در مواجهه با منتقدانش را داشته است.
نقد، انتقاد

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس جمهور در سخنرانی دیروز خود در اجلاس مجمع سالانه بانک مرکزی، منتقدان به مدیریت تورم دولت را بی‌ عقل خواند. روحانی گفت: ما امروز به تورم تک رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم. بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند، این دستاورد صدمه ببیند. البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است.اما به‌رغم توصیه‌های علما، کارشناسان، نمایندگان مجلس و حتی برخی مقامات دولتی به احترام دولت به حقوق منتقدان، توهین‌ و برچسب دولتی‌ها به منتقدان همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده است؛ طوری که برخی از خبرگزاری‌های داخلی از رقم 54 توهین رییس جمهور علیه منتقدان خود خبر داده‌اند.

افکار عمومی به طور طبیعی حساسیت ویژه‌ای نسبت به صداقت دولتمردان خود دارند و مطمئناً به اظهارات رییس جمهور کشورشان حساسیتی دو چندان دارند؛ از سوی دیگر رییس جمهور و حامیان اصلاح طلب وی بارها دولت‌های نهم و دهم را به دلیل عدم استفاده از ادبیات مناسب مورد انتقاد قرار می‌دادند اما همین طیف سیاسی امروز در برابر ادبیات نامناسب رییس جمهور روحانی سکوت کرده‌اند.

رییس جمهور بارها از لزوم نقد دولت سخن گفته؛ از لزوم نقد مسوولان؛ جایی که در اظهاراتی  که انتقادات زیادی را به همراه داشته، معتقد بوده که انتقاد از انبیا و معصومان نیز ایرادی ندارد! اما رییس جمهور عادت همیشگی‌اش یعنی تاب نیاوردن در برابر انتقادات را حفظ کرده و منتقدانش را با برچسب‌های مختلف همراه می‌کند.

واکنش‌های آنی رییس جمهور روحانی در برابر منتقدان نه نخستین بارش بوده و بی تردید نه آخرین آن؛ از جمله مناظره‌های انتخابات سال 92 یادآوری می‌شود که رییس  جمهور در جریان مناظره تلویزیونی 17 خرداد 92 میان نامزدهای انتخابات واکنش تندی را به سؤال محسن رضایی نشان داد. در آن مناظره موضع گیری روحانی در پاسخ به یکی از سؤالات محسن رضایی در موضوع مذاکرات در دوره جنگ بود که رضایی در برابر عصبانیت روحانی گفت: «شما ببینید سؤال من چقدر مؤدبانه است، آقای روحانی اگر بخواهد با این عصبانیت و این داد و بیدادی که کردند سکان کشور را به دست بگیرند، خداوند رحم کند به این کشور. ما باید خونسردی خود را حفظ کنیم، من که کسی را تخریب نکردم من یک سؤال مؤدبانه کردم؛ از هر دو طرف هم سؤال کردم چرا؟ چون اطلاعات دقیقی دارم که به این صورت است.»

حالا از آن زمان تاکنون 5 سال گذشته؛ دوره دوم رییس جمهور هم  رسیده اما عادت رییس جمهور در برخورد با منتقدانش همچنان باقی است.

این روش برخورد با منتقدان از جانب دولتی که در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مدعی برخورد صحیح و تعامل مناسب با منتقدان بوده، محل سؤال و تأمل است. روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود می‌گفت: «دولت تدبیر از هر گونه تهمت و تخریب پرهیز خواهد کرد. این دولت حتی به آن‌هایی که هشت سال به ماها تهمت زدند، مقابله به مثل نخواهد کرد.» با این وجود استفاده از عبارات ناپسندی چون کم سواد، بی شناسنامه، ترسو و لرزان هایی که باید به جهنم بروند، متوهم، بزدل سیاسی، تندرو و حالا کم عقل ... در میان ادبیات سیاسی روحانی تثبیت شده‌اند و همگی با محوریت افراطی خواندن منتقدان به یک رویه ثابت در دولت یازدهم و هم اینک در دولت دوازدهم تبدیل شد.  انتظار افکار عمومی است که رییس جمهور در برابر منتقدانش سعه صدر بیشتری از خود نشان دهد و همانطور که گفته‌اند رییس جمهور همه ایرانیان است به همه ایرانیان حتی منتقدانش احترام بگذارد.

نظر  رئیس جمهور درباره لزوم نقد و باز گذاشتن فضای نقد
- دولت باید گوش شنوایی ‌برای سخنان، مطالبات و نقد و هدایت مردم داشته باشد. (نشست شورای اداری استان - 16 مرداد 1393)
- ما منتی نداریم، نقد را می‌پذیریم و در واقع موظف هستیم که نقد و نصیحت را بپذیریم. (بیست و دومین همایش ائمه جمعه - ۱۹ شهریور ۱۳۹۲)
- منتقدان مخالفان این دولت آزاد هستند و آزاد خواهند بود. (اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات)
- همه تحمل‌ها را بالاتر ببریم. نقد اشکال ندارد اما همه به هم احترام کنیم و ان‌شاء‌الله نقدها سازنده باشد و بتواند موجب تعالی بیشتر کشور شود. (17 بهمن - گفت وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور  با مردم)
- دولت از موعظه حسنه، نقد سازنده و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند و این موجب تقویت دولت است، چرا که دولت و کارگزاران مصون از اشتباه نیستند و نصیحت دلسوزانه می‌تواند از ادامه خطا جلوگیری کند. (بیست و دومین همایش ائمه جمعه - ۱۹ شهریور ۱۳۹۲)

/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات