۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
کد خبر: ۵۵۸۳۱۵
استقبال غیرمنتظره ترامپ از دعوت رهبر کره‌شمالی برای ملاقات مستقیم؛

ترامپ زبان زور را فهمید

رییس‌جمهور آمریکا به فاصله چند ماه در مقابل رهبر کشوری که او را پیر خرفت خطاب کرده و تهدید کرده بود ایالات متحده را با موشک‌های هسته‌ای اش نابود می‌کند، عقب‌نشینی کرد.
کره شمالی

به گزارش خبرگزاری رسا، رئیس‌جمهور آمریکا به فاصله چند ماه در مقابل رهبر کشوری که او را پیر خرفت خطاب کرده و تهدید کرده بود ایالات متحده را با موشک‌های هسته‌ای اش نابود می‌کند، عقب‌نشینی کرد. دونالد ترامپ با پذیرش دعوت کیم جونگ اون برای گفت‌وگوی رودررو، با یک کرنش 2 پیام مهم به جهان در حال تحول امروز داد؛ نخست اینکه آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست که بتواند خواسته‌اش را به دیگر کشورها تحمیل کند و دوم، واشنگتن فقط زبان زور را می‌فهمد، چرا که او نه‌تنها ملاقات مستقیم با رهبر کشوری را پذیرفته که آمریکا آن را تهدید هسته‌ای خود دانسته، بلکه این اتفاق تنها یک هفته پس از تهدید بی‌سابقه و تاریخی رئیس‌جمهور روسیه به حمله اتمی به خاک آمریکا رخ می‌دهد. بعدازظهر پنجشنبه  گذشته به وقت واشنگتن، در حالی که خبرنگاران در اتاق نشست خبری کاخ سفید جمع شده بودند، ناگهان ترامپ در اقدامی بی‌سابقه به داخل اتاق سرک کشید و گفت: «منتظر یک خبر بزرگ باشید!»

وقتی برخی حاضران به او اصرار کرده بودند چه خبری؟ او پاسخ داده بود: «درباره کره شمالی!» اما پیش از آنکه خبر استقبال رئیس‌جمهور آمریکا از دعوت رهبر کره‌شمالی برای ملاقات مستقیم از تریبون رسمی کاخ سفید منتشر شود، این «چانگ اوی یونگ» مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی  بود که حین حضور در کاخ سفید برای ملاقات با ترامپ، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی‌اش و سایر مقام‌های ارشد آمریکا، این موضوع را فاش کرد. 

یونگ رئیس دفتر امنیتی «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی  و سرپرست هیات اعزامی سئول به پیونگ‌یانگ برای دور سوم مذاکرات اخیر 2 کشور، در بازگشت دعوتنامه کیم جونگ اون از ترامپ را آورده و در سفر به واشنگتن آن را به رئیس‌جمهور آمریکا داده که با استقبال او مواجه شده است. یونگ گفت: «من به رئیس‌جمهور ترامپ گفتم کیم جونگ اون در دیدار اخیرمان [در پیونگ‌یانگ] گفت که او متعهد به خلع سلاح اتمی[کره شمالی] است. او متعهد شد کره‌شمالی آزمایش اتمی و موشکی تازه انجام نخواهد داد». او همچنین افزود کشورش به همراه آمریکا و دیگر شرکا، متعهدند «اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و فشارها علیه کره‌شمالی تا زمانی که این کشور اقدامات عینی اتخاذ نکند، ادامه خواهد یافت».پ

اون اول دعوت کرد یا ترامپ؟

اما نکته مهم اینجاست که رئیس دفتر امنیتی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی  پس از مذاکرات چند ساعته در کاخ سفید فاش کرد نشست‌های دوره‌ای هیات‌های کره‌جنوبی  با مقامات کره‌شمالی به رهبری شخص دونالد ترامپ بوده است که این نشان می‌دهد احتمالا پیام درخواست ملاقات مستقیم نخست از واشنگتن به پیونگ‌یانگ برده شده و سپس اون به درخواست ترامپ برای ملاقات در ماه مه (حدود 2 ماه دیگر) جواب مثبت داده. پس از انتشار این خبر بود که بامداد جمعه به وقت سئول، مقامات کره‌جنوبی هم به حرف آمدند و گفتند پیش از دیدار ترامپ- اون، قرار است دیدار این- اون در ماه آتی میلادی (آوریل) برگزار شود. با این حال سئول و واشنگتن، در اقدامی هماهنگ با رسانه‌های شرکتی‌شان از قول کیم جونگ اون گفته‌اند پیونگ‌یانگ در فاصله باقیمانده تا این دو ملاقات مهم آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند، حال آنکه طرف مقابل نه دست از تحریم‌ها برمی‌دارد و نه حاضر است رزمایش نظامی مشترک ماه آتی در نزدیک مرزهای کره‌شمالی را متوقف کند. جالب اینکه در تمام این مدت سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید یک مرحله از هر خبر منتشر شده عقب‌تر بود و دست آخر هم در حالی که جزئیات ملاقات توسط ترامپ و چانگ در حال فاش شدن بود اعلام کرد مکان و زمان دیدار ترامپ- اون مشخص نشده است.

در عوض مثل همیشه این شخص ترامپ بود که در تریبون توئیتری‌اش درباره این موضوع سخن‌سرایی می‌کرد؛ اگرچه با مطرح کردن ادعاهایی اثبات نشده و شاید حتی دروغ. او که از 2 روز جلوتر با صادقانه خواندن پیشنهادهای جدید کره‌شمالی - که آن زمان هنوز اعلام نشده بود - برای مذاکره بر سر تسلیحات هسته‌ای به پیشواز این ماجرا رفته بود، این بار نوشت: «کیم جونگ اون در گفت‌وگو با نمایندگان کره‌جنوبی  از خلع سلاح هسته‌ای صحبت کرده، نه فقط از تعلیق. همچنین در طول این مدت، کره‌شمالی آزمایش موشکی نخواهد داشت. پیشرفت زیادی شکل گرفته و تا زمان حصول توافق، تحریم‌ها سرجای خود باقی می‌ماند. در حال برنامه‌ریزی برای دیدار هستیم».

زور هسته‌ای بیشتر بود یا زور تحریم؟

نکته اینجاست که هنوز دولت کره‌شمالی هیچ بیانیه رسمی درباره ادعاهای ترامپ و مشاور رئیس‌جمهور کره‌جنوبی  مطرح نکرده و آنچه ترامپ با عنوان پیشنهاد «خلع سلاح هسته‌ای» توسط پیونگ‌یانگ از آن یاد می‌کند در حقیقت همان شرط قدیمی اون برای مذاکره با آمریکاست یعنی خلع سلاح هسته‌ای آمریکا و دیگر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به طور همزمان با کره‌شمالی!

شبکه‌های بی‌بی‌سی و فاکس‌نیوز همصدا با سایر رسانه‌های شرکتی غربی برای آنکه موضع ضعف آمریکا را در این مذاکرات مخفی کنند، به شکلی احمقانه مدعی شده‌اند حملات کلامی ترامپ علیه کیم جونگ اون در توئیتر، فشار بر چین برای اقدام شدیدتر علیه پیونگ‌یانگ و تشدید تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت سازمان ملل در نرمش کره‌شمالی موثر بوده است.

اشاره آنها به توئیت‌های ترامپ نظیر «کیم جونگ اون، مرد موشکی کوچک»  یا «بزرگ‌تر بودن دکمه هسته‌ای من  از دکمه هسته‌ای رهبر کره‌شمالی» است که باعث مضحکه جهانیان شد و قطعا در کره‌شمالی هم کسی را نترسانده است. همچنین رسانه‌های غربی اشاره‌ای نکردند که چطور چراغ سبز ترامپ به اون تنها یک هفته پس از خط و نشان هسته‌ای جدی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه علیه آمریکا به طور خاص و غرب به طور عام، رخ داده است، آن هم در شرایطی که در این فاصله شاهد سکوتی مرگبار در سطح رسانه‌ای و سیاسی در غرب در مواجهه با تهدید مزبور بودیم.  شورای امنیت سازمان ملل متحد سال گذشته میلادی در واکنش به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی تحریم‌های تازه‌ای را علیه این کشور تصویب کرد که واردات نفت خام به وسیله کره‌شمالی را بشدت کاهش داده و درآمد این کشور از محل صادرات نیروی کار و همچنین فعالیت کشتی‌هایش در آب‌های آزاد را هدف می‌گرفت.

پکن میزبان ترامپ - اون

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی  مون جائه این، خبر پذیرش دعوت اون از ترامپ را برای کشورش یک موفقیت دانست آن هم پس از بحرانی که همین 2 ماه پیش در مرز انفجاری وحشتناک بود. در این میان 3 طرف همیشگی دیگر بحران کره یعنی ژاپن، چین و روسیه نیز از ملاقات ترامپ-اون استقبال کرده‌اند. هر چند استقبال نخست‌وزیر ژاپن محافظه‌کارانه و توام با تاکید مجدد بر اهرم تحریم‌ها علیه کره‌شمالی بود اما روس‌ها با خوش‌بینی کامل به این خبر واکنش نشان دادند. ساعتی پس از انتشار خبر ملاقات ترامپ و اون نیز مقامات چینی اعلام کردند قرار است محل ملاقات پکن باشد. چینی‌ها که به عنوان نزدیک‌ترین متحد کره‌شمالی در ابتدا با ابراز شگفتی نسبت به این خبر واکنش نشان می‌دادند ساعتی بعد با اعلام خبر میزبانی پکن از نخستین ملاقات مستقیم رهبران کره‌شمالی و آمریکا، نشان دادند آنها هم از قبل در جریان بوده‌اند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: وطن امروز

ارسال نظرات