۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۵۸۹۷۴
آیت الله جوادی آملی:

نجات جامعه از فقر در گرو تولید و اشتغال است

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که همه باید در زمینه تولید و اشتغال فعالیت کنند تا جامعه از فقر نجات پیدا کند، تأکید کرد: مسؤولان باید با ایجاد تولید و اشتغال، زمینه ازدواج جوانان و شکوفایی اقتصاد را فراهم کنند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به بیست و دومین جمله حکیمانه امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه گفت: کسی که در مقام عمل کوتاهی کند، حتی اگر از نَسَب خوب و شایسته ای هم داشته باشد، باز هم رشد نخواهد کرد؛ در نظام تکوین هرکسی بر سر سفره عمل خود نشسته است.

مفسر برجسته قرآن کریم به بیست و سومین جمله حکیمانه نهج البلاغه «مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِيسُ عَنِ الْمكْرُوبِ» اشاره کرد و اظهار داشت: مراد از واژه «کفاره» در این جمله حکیمانه «کفاره اخلاقی» است؛ کفاره به منزله غذای تقویتی بوده و اگر کسی گناهی مرتکب شود، هنگامی مشکل دیگران را حل کند، خداوند اسباب مغفرت او را فراهم می سازد.

وی افزود: علت تشبیه کفاره به «غیث» آن است که کفاره همچون باران مشکلات را رفع می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه زبان عربی از جهت فصاحت و بلاغت از همه زبان های دنیا برتر است، ابراز داشت: در زبان عربی ملتی را که جیب اش خالی باشد را «فقیر» نامیده اند، یعنی ستون فقرات آن شکسته است و توانایی ایستادن ندارد، چه برسد به اینکه مقاومت کند، بنابراین همه باید در زمینه تولید و اشتغال فعالیت کنند تا جامعه از فقر نجات پیدا کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: مسؤولان باید با ایجاد تولید و اشتغال، زمینه ازدواج جوانان و شکوفایی اقتصاد را فراهم کنند، چراکه حل مشکلات به مثابه کفاره اخلاقی آن ها محسوب می شود.

وی با اشاره به بیست و چهارمین جمله حکیمانه در نهج البلاغه ابراز کرد: گاهی انسان دچار لغزش هایی می شود، اما خداوند او را تنبیه نمی کند؛ چنین کسی نباید گمان کند که غضب الهی شامل حالش نخواهد شد، زیرا کسی که عصیان می کند ممکن است یک باره دچار غضب الهی شده و همه نعمت های خود را از دست بدهد؛ بر این اساس باید شکر نعمت های خداوند را به بهترین شکل ممکن به جا بیاوریم.

حضرت آیت الله جوادی آملی به بیست و پنجمین جمله حکیمانه امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: هر انسانی اسرار درون خود را به وسیله های مختلفی همچون تکلم و نوشتن بروز می دهد، بنابراین چه بهتر که انسان اسرار الهی را در سینه خود بپروراند تا هنگام ظهور یافتن، انوار الهی نمود پیدا کند؛ ما نباید تظاهر کنیم، اما موظف هستیم که انسان خوبی باشیم؛ هنگامی که شخص، خوب باشد، خود به خود خوبی ها و نور از او ظاهر می شود.

مفسر برجسته قرآن کریم بیست و ششمین جمله حکیمانه نهج البلاغه را اینگونه تفسیر کرد: انسان وقتی بیمار شد نباید زود دارو مصرف کند، زیرا بخشی از سموم بدن به وسیله دستگاه دفاعی بدن دفع می شود؛ انسان باید به وسیله صبر و بردباری دستگاه دفاعی بدن خود را تقویت کند؛ البته ناگفته نماند که این به معنای مراجعه نکردن به پزشک نیست.

وی با بیان بیست و هفتمین جمله حکیمانه نهج البلاغه «أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ» یادآور شد: انسان زاهد باید بکوشد تا زهد خویشتن را مستور دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به بیست و هشتمین جمله حکیمانه نهج البلاغه خاطرنشان کرد: ما بر وسیله نقلیه زمان نشسته ایم و این وسیله ما را دائم به سمت مرگ سوق می دهد و می رساند؛ از یک سو نقصان عمر و از سوی دیگر نزدیک شدن به مرگ سبب می شود طولی نکشد که اجل فرا برسد و عمر دنیوی تمام شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به بیست و نهمین جمله حکیمانه امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه اشاره کرد و یادآور شد: انسان نباید ستارالعیوب بودن خداوند را با غفار بودن او اشتباه بگیرد، زیرا وقتی چیزی مخفی می شود، موجود است، اما وقتی مورد غفران قرار می گیرد پاک می شود؛ بنابراین بر اساس روایات انسان باید قبل از فرا رسیدن روز حساب به حساب خود رسیدگی کند تا در آخرت به رفاه دست پیدا کند؛ طمع، غرور و خودپسندی هرگز نمی گذارد انسان به رفاه ابدی برسد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات