۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۵۹۷۳۶

خطیبان جمعه لبنان خواستار بصیرت مردم در انتخابات آینده شدند

خطیبان جمعه لبنان ضمن تاکید بر حقوق مردم فلسطین خواستار بصیرت مردم در انتخابات آینده شدند.
نماز جمعه لبنان - خطیبان جمعه لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، خطبای جمعه لبنان با تاکید بر اهمیت هوشیاری در برابر دسیسه‎های دشمنان در آستانه برگزاری انتخابات آینده پارلمان در این کشور و حق مردم فلسطین بر اراضی خود تاکید کردند. در ذیل به گزیده مهمترین بیانات خطبای جمعه لبنان اشاره خواهیم کرد:

تجاوز عربستان به یمن باید متوقف شود

حجت الاسلام شيخ حسن شريفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه‌های نماز جمعه مسجد الصفا بیروت اعلام کرد که برگزاری انتخابات نشانه اجرای دموکراسی و یک نوع نظرخواهی و مشارکت مردمی در آینده سیاسی در لبنان است.

وی افزود: متاسفانه برخی در آستانه برگزاری انتخابات درپی شعله‎ور کردن آتش فتنه و جنگ طائفه‎ای در لبنان هستند و بدون درنظر گرفتن مصالح ملی و ثبات سیاسی در این کشور که این روز‎ها به شدت به آن نیاز داریم، به هر قیمتی می‎خواهند به پارلمان راه پیدا کنند. چنین افرادی نباید فراموش سازند که رژیم صهیونیستی، دشمن اصلی و درجه یک ماست که به اراضی و دریاهای ما تعرض کرده است.

دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تاکید کرد که اولویت نامزدان انتخاباتی باید معیشت مردم، بهبود اقتصاد و زندگی اجتماعی در این کشور باشد.

وی استمرار تجاوز عربستان به یمن را محکوم کرد و خاطرنشان کرد که برخی در حالی حمله موشکلی یمن به عربستان را محکوم می‎کنند که تجاوز چند ساله آل‎سعود با اسلحه‎های ممنوعه و کشتار کودکان را نمی‎بینند.

حجت الاسلام شریفه خواستار پایان تجاوز عربستان به یمن شد و عنوان کرد که مشکلات موجود میان یمن و عربستان باید با راه سیاسی حل و فصل شود و اجازه تشکیل نظام مردمی بدون مداخله در این کشور را بدهند.

مردم لبنان نباید در شیپور تفرقه و نفاق بدمند

حجت الاسلام شيخ احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به انتخابات آینده پارلمان لبنان بیان داشت: متاسفانه شاهد سنگ اندازی برخی در مسیر انتخابات هستیم.

وی افزود: بعضی مدعی عدالت، مبارزه با فساد و میهن پرستی هستند اما در شیپور تفرقه و نفاق در لبنان می دمند.

امام جمعه برج البراجنه بیروت تاکید کردکه مردم لبنان باید از این غل و زنجیرها رها شوند و به سمت وحدت و مشارکت ملی حرکت کنند زیرا لبنان به همه مردم این کشور اختصاص دارد.

وی از بدهی 80 میلیارد دلاری حکومت لبنان به کشورهای خارجی به شدت انتقاد کرد.

مردم با هوشیاری بسیار نقشه‎های خبیثانه آمریکا و آل سعود را بشناسند

حجت الاسلام شيخ علي دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله در خطبه‌های نماز جمعه بیروت بر ضرورت بصیرت ملت و مشارکت فعال در انتخابات تاکید کرد و گفت: هر رای در انتخابات دارای اثر گذاری خاصی در مقابله با جنگ فرهنگی و اجتماعی علیه جامعه مقاومت است.

وی افزود: مردم باید بصیرت کافی برای شناخت نقشه‎های خبیثانه آمریکا و آل‎سعود جهت کاشت بذر فتنه در مواجهه با حزب الله را داشته باشند.

حجت الاسلام دعموش تصریح کرد: حزب الله نسبت به برگزاری انتخابات نگرانی و یا ترسی ندارد. بسیاری از مردم نتیجه ائتلاف حزب الله و جریان أمل را دیده‎اند و کسانی باید نگران و ترسیده باشند که علیه ما در حالی فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ما با آرامش وارد انتخابات می‎شویم و اطمینان کافی به ملت خود داریم و احتیاجی به دروغ افکنی و تحریک اختلافات طائفه‎ای برای کسب آرای مردم نداریم.

در اداره حکومت باید از امام علی الگو بگیریم

حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته که در منطقه لبایا در بقاع غربی برگزار شد، گفت: مسؤولان و رؤسای دولت باید شیوه حکومت و تعامل منصفانه با مردم را از امام علی (ع) فرا بگیرند.

وی افزود: امام علی (ع) حاکم صالح و عادلی بود که با انصاف با مردم تعامل می‎کرد و با مفسدان و منافقان به مبارزه می‎پرداخت.

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از بدهی 80میلیارد دلاری حکومت سابق به شدت انتقاد کرد و آن را نشانه ناکارآمدی، عدم توانایی دولت در مسائل سیاسی و اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد که این مشکلات موجب شده که لبنان در بدهی‎های خود غرق شود.

وی عنوان کرد: اکنون با فعال سازی دستگاه‎های قضایی زمان محاسبه مفسدان و برکناری آن‎ها از منصب‎ها خود فرا رسیده است. مسؤولان قضایی باید از این گونه افراد سوال کنند که چگونه لبنان در چنین بدهی سنگینی افتاده است.

حجت الاسلام الخطیب، مردم، مقاومت و ارتش را از عوامل عزت لبنان دانست و اظهار داشت: آنان توانستند که بر تروریست تکفیری و رژیم صهیونیستی پیروز شوند. لبنان مقاومت توانایی مبارزه با فساد و اصلاح مسیر روند سیاسی این کشور را دارد.

وی سالروز «زمین فلسطین» را گرامی داشت و بر ضرورت حمایت همه جانبه از مردم فلسطین برای آزادی خود و اراضیش از چنگال رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ادامه داد: ملت فلسطین در اراضی خود ثابت قدم است و بر همه دسیسه و نقشه‎های دشمنان پیروز خواهد شد.

ملت فلسطین از اراضی خود کوتاه نمی آیند

شیخ صهیب حبلی عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت در خطبه‌های مسجد ابراهیم منطقه صیدا در چهل و دومین روز «زمین فلسطین» یاد و خاطره شهدا و مجروحان فلسطینی را گرامی داشت و بر حق این کشور بر زمین‎های خود از بحر و نهر تاکید کرد.

وی افزود: مردم فلسطین امروز به جهانیان ثابت کرده اند که از حق خود بر زمین‎هایشان کوتاه نخواهند آمد و همه طرح‎ و مذاکرات صلح را محکوم می کنند.

عضو ارشد اتحادیه علمیا حامی مقاومت تصریح کرد: زمان آوارگی واشغال اراضی فلسطین باید به پایان برسد و مومنان برای نجات این کشور با یکدیگر متحد شوند.

وی پیروزی‎های ارتش سوریه و هم‎پیمانانش در غوطه شرقی را تبریک گفت و اظهار داشت: باتوجه به سیاست حکیمانه رهبران سوریه و ارتش شجاع و مقاومش پیروزی‎های چشمگیر و متناوبی در این کشور بر تروریسم بدست آمده است.

مسیر اقتصادی لبنان باید اصلاح شود

حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس جمعیت الفکر العاملی لبنان در خطبه‌های نماز جمعه مسجد الکبیر منطقه عینثا از سیاست مالی این کشور که موجب شده است که لبنان دچار بدهی‎های بسیاری شود، انتقاد کرد.

وی ادامه داد: طبق اعلام مسؤولان ذی ربط درحالی لبنان میلیاردها دلار بدهی خارجی دارد که هیچ طرح مهمی در راستای بهبود معیشت مردم و رفع فقر انجام نشده است. مسیر اقتصادی لبنان باید اصلاح شود تا دیگر شاهد افزایش بدهی این کشور نباشیم.

رییس جمعیت الفکر العاملی لبنان تصریح کرد که لبنان با مشکلات اجتماعی، اقتصادی، معیشتی، درمانی مختلفی به ویژه در مناطق آزاد شده از چنگال رژیم صهیونیستی مواجه است. مسؤولان ذی ربط باید بیمارستان دولتی بن جبیل را هر چه سریعتر تجهیز و جهت بهره برداری آماده کنند.

وی با بیان اینکه رقابت‎های انتخاباتی نباید موجب تعطیلی امود خدماتی و شهری شود، افزود: مبارزه با فساد با شعار صورت نمی‎گیرد بلکه احتیاج به اقدام عملی و مشارکت همگانی دارد.

این روحانی لبنان همچنین روز زمین فلسطینی را گرامی داشت و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی درپی تضعیف جبهه مقاومت و اشغال بیشتر فلسطین است.

انتقاد یکی از روحانیان اهل تسنن از گسترش آلودگی در لبنان

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در خطبه های نماز جمعه منطقه برالیاس از افزایش بیماری‎های سرطانی به سبب گسترش آلودگی در این کشور ابراز تاسف کرد و گفت: زمانی لبنان یک کشور گردشگری و بسیار پاک بود اما اکنون متاسفانه شاهد گسترش آلودگی به ویژه در پایتخت هستیم.

وی افزود: حکومت، وزیران و دولت فاسد لبنان ریشه افزایش آلودگی در لبنان هستند.

رییس جمعیت قولنا و العمل تصریح کرد: مردم لبنان در حالی درگیری اختلافات سیاسی شده‎اند که  مسؤولان و رهبران سیاسی لبنان به جای حل مشکلات و اختلافات خود در پای میز مذاکره فقط به فکر مصالح و منافع خود هستند.

وی تاکید کرد که مردم لبنان باید در انتخابات پیش رو بیشتر هوشیار باشند و با بصیرت بالا از گفت‎وگوهایی طائفه‎ای و مذهبی سنی و شیعه به شدت دوری کنند./994/ب۹۵۱/ف

ارسال نظرات