۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۵۹۹۱۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

جاری شدن چهار خطبه عقد در امامزاده سیدحمزه تبریز، بهره مندی ۳۵ هزار مددجوی آذربایجان شرقی از کلاس های آموزش خانواده و رشد ۲۹ درصدی بازدید گردشگران نوروزی از آذربایجان شرقی از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدجواد قریشی زاده، مدیر آستان مقدس امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز با بیان اینکه در راستای زمینه سازی ازدواج آسان و پیوند آسمانی در آستان مقدس امامزاده سید حمزه (ع) تبریز، اقدام به ایجاد اتاق عقد شده است، اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری مراسم عقد زوج های جوان در این مکان مقدس و معنوی، ازدواج آسان در جوار مقدس این امامزاده است.

وی افزود: استقبال خوب زوج های جوان و خانواده ها از اتاق پیوندهای آسمانی این امامزاده برای برگزاری مراسم عقد خود، نشان دهنده علاقه ی آنان به اهل بیت (ع) است چرا که نشستن بر سفره عقد در جوار یکی از معصوم زادگان را بر بسیاری از آیین های پرهزینه و مجلل ترجیح می دهند.

قریشی زاده در ادامه اظهار کرد: از آغاز سال ۱۳۹۷ تا کنون مراسم عقد ازدواج چهار زوج جوان تبریزی در آستان مقدس این امامزاده برگزار شده و در دو روز آینده نیز ۳ خطبه دیگر در این مکان مقدس جاری می شود.

مدیر آستان مقدس امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز با بیان اینکه مجموع مهریه این چهار زوج جوان ۳۱۰ سکه بهار آزادی است، ادامه داد: مهریه این چهار زوج جوان تبریزی به ترتیب ۱۴، ۷۲، ۱۱۰ و ۱۱۴ سکه بهار آزادی است.

وی در خصوص هزینه برگزاری خطبه عقد در این امامزاده اظهار کرد: این اتاق عقد با نام اتاق پیوندهای آسمانی در دو سال گذشته در آستان مقدس امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز راه اندازی شده که در آن خطبه عقد زوج ها به صورت رایگان جاری می شود و در پایان از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و آستان مقدس امامزاده هدایایی تقدیم به زوجین می شود. در سال گذشته نیز بیش از ۱۳۰ خطبه عقد در این امامزاده جاری شد.

بهره مندی ۳۵ هزار مددجوی آذربایجان شرقی از کلاس های آموزش خانواده

یوسف زمانی، معاون فرهنگی کمیته امداد استان آذربایجان شرقی گفت: هفت هزار و 684 نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد در سال 96 در قالب طرح شوق زیارت به مشهد مقدس و عتبات عالیات اعزام شدند.

زمانی با اشاره به این‌که از این تعداد، هزار و 200 مددجو به عتبات عالیات اعزام شدند،افزود: اردوهای زیارتی این نهاد باهدف تحکیم بنیان خانواده، ایجاد نشاط معنوی و تقویت روحیه خودباوری برای مددجویان برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که در سال گذشته سه هزار و 606 نفر از دانش آموزان تحت حمایت به اردوهای آموزشی و تربیتی اعزام‌ شدند، افزود: این دانش آموزان در قالب برنامه‌های اوقات فراغت، به اردوگاه‌های آموزشی تربیتی شهید مطهری گیلان و شهید رجایی مازندران اعزام و از دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، مذهبی، فرهنگی و مهارت‌آموزی بهره‌مند شدند.

معاون فرهنگی کمیته امداد استان آذربایجان شرقی گفت: این اردوها باهدف رسیدگی به مسائل آموزشی و تربیتی، اعتلای فرهنگ اصیل اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی در بین مددجویان تحت حمایت برگزار می‌شوند.

وی در ادامه با اعلام این‌که حدود 35 هزار مددجوی تحت حمایت این نهاد در سال گذشته از کلاسهای آموزش خانواده بهره مند شدند، یادآور شد: برنامه های آموزش خانواده باهدف تقویت سبک زندگی اسلامی، ترغیب مددجویان به فراگیری مهارت‌های زندگی و تحکیم بنیان خانوارهای تحت حمایت برگزار می‌شود.

زمانی با اشاره به این‌که پنج هزار و 600 نفر از دانش آموزآن تحت حمایت در سال 96 در کلاس های آموزشی کانون های دائمی این نهاد شرکت کردند، افزود: کلاس‌های آموزشی در رشته های قرآن، اخلاق اسلامی، مهارتهای زندگی، مهارتهای فنی و حرفه ای، دستاوردهای انقلاب اسلامی، فضای مجازی، کتابخوانی، ورزشی و پژوهش برگزار شده است.

امامزادگان شهرستان مراغه میزبان طرح آرامش بهاری

حجت الاسلام فریدون مطهری با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در دو امامزاده شهرستان مراغه اظهار کرد: این طرح همزمان با سراسر کشور در این شهرستان نیز در حال اجراست که تاکنون مورد استقبال گردشگران و شهروندان مراغه ای قرار گرفته است.

وی افزود: طرح آرامش بهاری که در آستان مقدس امامزاده سیدمحمد (ع) و همچنین آستان مقدس امامزاده سیدابراهیم (ع) مراغه اجرا می شود از 28 اسفندماه سال گذشته در این شهرستان آغاز شده و تاکنون روزانه بیش از 400 نفر از خیمه های معرفت شامل غرفه کودک (قرآن بخوان جایزه بگیر و نقاشی بکش جایزه بگیر)، غرفه مشاوره وقف و مشاوره دینی و مذهبی بازدید کردند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مراغه با بیان اینکه پنج مبلغ دینی در این شهرستان حضور یافته اند، ادامه داد: در راستای اجرای این طرح، پنج مبلغ دینی شامل چهار مبلغ اعزامی از قم و یک مبلغ بومی در این شهرستان حضور دارند که در امامزادگان شهرستان مراغه مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

وی به شاخص ترین برنامه طرح آرامش بهاری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: مراسم لحظه تحویل سال در هر دو امامزاده این شهرستان با سخنرانی رئیس دانشکده علوم قرآنی مراغه و مبلغان اعزامی از قم برگزار شد و تبرکات و بسته های فرهنگی نیز در بین مردم پخش شد.

رشد ۲۹ درصدی بازدید گردشگران نوروزی از آذربایجان شرقی

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی از رشد ۲۹ درصدی بازدید گردشگران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ثبت دو میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۷۷ مورد بازدید، از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی تا ۱۱ فروردین خبر داد.

مرتضی آبدار، در ارتباط با میزان اقامت گردشگران نوروزی در مراکز اقامتی استان تا روز یازدهم فروردین ۹۷، اظهار کرد: طبق آمار ارائه شده به دبیرخانه ستاد اجرائی خدمات سفر استان، تا پایان روز یازدهم فروردین ۹۷، مراکز اقامتی استان پذیرای 390 هزار و 263 نفر بوده است، که نسبت به مشابه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است.

آبدار در خصوص میزان بازدید از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی نیز سخن به میان آورد و گفت: در سال جدید، با توجه به حضور گسترده گردشگران در استان، تا روز 11 فروردین ماه، دو میلیون و  354هزار و 177 نفر  از جاذبه های گردشگری استان بازدید به عمل آورده اند که این رقم نسبت به سال گذشته با رشد 29 درصدی مواجه بوده است.

وی در ادامه از 2205 مورد بازدید نظارتی، تیم نظارتی ستاد  اجرایی خدمات سفر از تاسیسات گردشگری و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات به گردشگران در سطح استان خبر داد.

مرتضی آبدار اظهار کرد: بنا به اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از تاریخ ۲۷ اسفند الی 11 فروردین میزان تردد در جاده های مواصلاتی استان 12 میلیون و 177 هزار و 333 دستگاه خودرو بوده که نسبت به سال گذشته 31 درصد افزایش یافته است./935/پ204/ب1

ارسال نظرات