۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۵۹۹۸۶

انتشار کتاب "ساختار نمایشی قصه‌های قرآن"

در این کتاب، انطباق یا عدم انطباق قصه‌های قرآن با اصول درام و نمایشنامه‌نویسی بررسی شده و روش عملی چگونگی نگارش متون دراماتیک از قصه‌های قرآنی ارائه شده است.
قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات سورۀ مهر کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» نوشتۀ‌ حسین فرخی را منتشر و راهی بازار نشر کرد.

در این کتاب، انطباق یا عدم انطباق قصه‌های قرآن با اصول درام و نمایشنامه‌نویسی بررسی شده و در نهایت راه و روش عملی چگونگی نگارش متون دراماتیک از قصه‌های قرآنی ارائه شده است.

موضوعات مطرح شده در کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» عبارتند از: قابلیت‌های دراماتیک قصه‌های قرآن، بررسی و اثبات میزان این قابلیت‌ها در شکل‌گیری نمایشنامه، فضای موجود در قصه‌های قرآن و انطباق آن‌ها با عناصری چون داستان نمایش، شخصیت‌پردازی، دیالوگ، گره‌افکنی، کشمکش، فضاسازی نمایشی و ... .

مؤلف کتاب در توضیحی که ابتدای آن آورده، دربارۀ نگارش این اثر می نویسد: سال‌ها فعالیت در عرصۀ‌ تئاتر حرفه‌ای، مطالعه، تحصیل و تدریس در دانشگاه، احساس نیاز برای پی‌گیری جایگاه و پیشینۀ‌ ادبیات نمایشی در ایران و استفاده از ظرفیت‌های بنیادین اندیشه‌های اسلامی و ایرانی باعث شد نگاه دوباره به این عرصه بیندازم. از طرفی فرهنگ و ارزش‌های گذشته و حال را بررسی کردم و نیم‌نگاهی به ارتباط این موضوعات مهم با ادبیات نمایشی داشتم تا شاید از طریق این پیوند به جایگاهی بایسته در ادبیات نمایشی آیندۀ‌ این مرز و بوم دست‌یابم. تحقق این امر ممکن نبود جز طی مسیری سخت و پرپیچ و خم و تلاشی چند ساله که به تدوین این کتاب انجامید.

از دید فرخی، بررسی و اثبات این نکته که آیا ساختار قصه‌های قرآنی قابلیت تبدیل شدن به یک نمایشنامه را دارند حائز اهمیت است. طبیعی است که به لحاظ موضوعی می‌توان از هر موضوع و اتفاقی برای نوشتن یک نمایشنامه استفاده کرد اما بحث اصلی در اینجا یافتن کدها و نشانه‌هایی است که با ساختار و اجزای نمایشنامه‌نویسی ارتباط مستقیم دارند. اگر در قصه‌های قرآن، عناصر ساختارگرایانۀ یک نمایشنامه وجود داشته باشد و اثبات شود، مرحلۀ تبدیل شدن قصه به درام و نمایشنامه، علمی‌تر و عملی‌تر خواهد بود./925/ د 103/ش

ارسال نظرات