۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۵۶۰۰۱۷
یادداشت؛

بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران همچنان معلق

هنوز سرنوشت توسعه بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران مشخص نشده است. میدان آزادگان جنوبی با وجود اعلام تاریخ‌های فراوان برای برگزاری مناقصه همچنان روی زمین و هوا معلق مانده و وزارت نفت هنوز برنامه مشخصی را برای توسعه این میدان اتخاذ نكرده است.
پارس جنوبی

به گزارش خبرگزاری رسا، هنوز سرنوشت توسعه بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران مشخص نشده است. میدان آزادگان جنوبی با وجود اعلام تاریخ‌های فراوان برای برگزاری مناقصه همچنان روی زمین و هوا معلق مانده و وزارت نفت هنوز برنامه مشخصی را برای توسعه این میدان اتخاذ نكرده است.

توسعه این میدان از سال 1376 در دستور كار قرار گرفت و در سفر رسمی رئیس‌جمهور وقت به ژاپن، مقرر شد شركت اینپكس ژاپن كار توسعه این میدان را آغاز كند. اما این شركت به بهانه‌های مختلف، توسعه این میدان را به تأخیر انداخت تا در دولت نهم، این شركت از آزادگان اخراج شود و مناطق نفتخیز با توسعه اولیه این میدان، تولید از آزادگان را آغاز كند.

با ظرفیت 56هزار بشكه در روز برنامه‌های بعدی این شركت وقتی ارائه شد كه رقم‌های بزرگ‌تری به میان آمد كه ناگهان تصمیم گرفته شد توسعه این میدان به شركت CNPC چین واگذار شود. جایگزین‌شدن چینی‌ها به‌جای ژاپنی‌ها، موجب حاكم‌شدن فضای آزاردهنده‌ای برای توكیو شد و ژاپنی‌ها نسبت به این فرصت‌سوزی، دولتمردان خود را شماتت كنند.

در نهایت چینی‌ها توسعه این میدان را آغاز و كمپ‌های خود را نیز دایر كردند، اما قدم بزرگی را برای توسعه آزادگان جنوبی برنداشتند. نوبت به دولت یازدهم رسید، وزارت نفت در یك اقدام شتابزده و بدون بررسی جوانب كار، تصمیم به حاشیه‌سازی گرفت و چینی‌ها را از آزادگان اخراج کردند و كار را به شركت‌های ایرانی سپردند. این تصمیم در نهایت به جریمه یك‌میلیاردی ایران منجر شد كه تاكنون به قوت خود باقی است. اما برای آنكه این جریمه پرداخت نشود، توافق شد ایران سهم بزرگی از كنسرسیومی كه قرار است آزادگان جنوبی را توسعه دهد، به چینی‌ها اعطا كند.

از همان سال 94 بود كه موضوع توسعه میدان آزادگان جنوبی مطرح شد و وزیر نفت و معاونان وی اعلام كردند با توجه به درخواست‌های بسیاری كه برای توسعه این میدان رسیده است، مناقصه‌ای برگزار خواهد شد و از پیشنهادات مختلفی كه دریافت می‌شود، بهترین تصمیم گرفته می‌شود. وعده‌های دو ساله وزارت نفت برای برگزاری مناقصه در شرایطی هیچ‌گاه محقق نشد كه طرف عراقی در حال برداشت از این میدان مشترك است و در ایران كارها به كندی پیش می‌رود و گویی اصلاً این میدان مشترك نیست!

بیش از هشت زمان برای برگزاری مناقصه اعلام شده است و قرار بود، 22شركت برای حضور در این مناقصه پیشنهادات خود را اعلام كنند. اما همه این وعده‌ها تا به امروز راه به جایی نبرده است. وزارت نفت علاقه دارد یكی از شركت‌های توتال یا شل اپراتور این میدان شود ولی تا این لحظه، این دو شركت هیچ واكنشی به بحث حضورشان در آزادگان ندارند. شركت روسنفت هم دیگر مشتری آزادگان جنوبی است و جلساتی را با شركت ملی نفت برگزار كرده. گرچه وزارت نفت طبق قانون می‌تواند توسعه این میدان را به صورت ترك تشریفات و به‌صورت غیرمناقصه‌ای به یكی از این شركت‌ها واگذار كند، اما تصمیم گرفته است برای افزایش قدرت انتخاب، دو سال این میدان را معطل «انتخاب» كند.

با توجه به مشترك‌بودن این میدان، انتظار می‌رفت وزارت نفت به جای تعیین تكلیف میادین مستقل، در انعقاد قراردادهای میادین مشترك سرعت بیشتری به خرج دهد. اما قصه پردرد سال‌های 76 تا 84 و عدم اولویت‌بندی میادین هیدروكربوری، باز هم در حال تكرار است تا فقط بیژن زنگنه باشد كه كاملاً بی‌تفاوت نسبت به توسعه میادین مشترك به وزارت مشغول باشد.

وزارت نفت دو راه دارد، یا باید مناقصه آزادگان را به سرعت برگزار كرده و برنده را اعلام كند یا با ترك مناقصه، از اختیار قانونی خود برای انتخاب یك شركت یا كنسرسیوم بهره بگیرد كه در هر دو صورت، منافع كشور برنده خواهند شد. ولی این نقد را می‌توان به این وزارتخانه وارد كرد دلیل تعلل دو ساله در واگذاری توسعه این میدان چه بوده است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات