۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۶۰۸۹۸

بررسی اهداف "بعثت پیامبران" در کتاب "نسیم جمعه"

آیت الله مهدوی دامغانی در کتاب نسیم جمعه به بررسی ضرورت، اهمیت و اهداف بعثت پیامبران پرداخته و معتقد است که با بعثت رسول اکرم(ص) شخصیت عظیم پیامبر متولد شد.
کتاب نسیم جمعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دلیل ما، کتاب «نسیم جمعه؛ تفسیر سوره جمعه» از سلسله مباحث آیات وحی برگرفته از سخنان آیت‌ الله علی مهدوی دامغانی را چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

تفسیر قرآن همانند دیگر علوم اسلامی از ابتدای نزول وحی تا به امروز، به پیشرفت و سیر تکاملی خود ادامه داده و به صورت علم و دانشی ارزشمند و گسترده در آمده است؛ از این رو در پیشگفتار این کتاب درباره اهداف نگارش این تفسیر چنین آمده است:

به خاطر قرآن کریم و نیاز جامعه به آموزه‌های قرآن در خواست‌های جمعی از مطالبات علوم دینی، تصمیم به احیا و نشر دروس تفسیر آیت الله حاج شیخ مهدوی دامغانی گرفته شد. این مجموعه افتخار دارد که با تحقیق و ترجمه و تدوین دروس معظم له آن را به رشته تحریر درآورده و در اختیار علاقه‌مندان به تفسیر و پژوهشگران و محققان حقایق قرآنی قرار دهد.

این کتاب برگرفته از مجموعه سخنرانی حضرت والد پیرامون تفسیر سوره مبارکه جمعه می‌باشد که در شب‌های شنبه سال 1390 شمسی در مکتب مهدیه مشهد مقدس برای جمعی از دانش‌پژوهان علوم قرآنی بیان شده است و پس از انجام مراحل نگارش به صورت فعلی در اختیار خوانندگان محترم قرار گرفته است.

 این اثر کوشیده است که با تحقیق و تحقیقی جامع و بیان ظرایف و لطایف در آیات قران کریم و بهره گرفتن از روایات ائمه طاهرین با قلمی رسا، راه فهم و درک مضامین آیات شریفه را هموار کند.

در این تفسیر به بررسی موضوع‌های: اسرار و عجایب درباره عدد هفت، مقتضیات منزه بودن خدا از هر نقص، تسبیح منشأ خلقت، توضیح و معنای امی، هدف از بعثت پیغمبران، سابقه قوم عرب، تعریف گمراهی، سخن کوتاه راجع تفضل الهی، نگاهی کوتاه به قوم یهود و خصوصیات آنها، حقیقت مرگ، علل ترس از مرگ، راه رهایی از تلخی مرگ، کسب روزی حلال و اهمیت کار و تجارت پرداخته شده است.

بعثت و ارسال پیامبران به امر خداوند متعال برای هدایت بشر، حاکی از عنایت عظیم الهی و نشانه اهتمام تام خداوند به حیات بشری است، از این رو آیت الله دامغانی در تفسیر آیه 2 سوره جمعه به اهداف بعثت پیامبران اشاره کرده و در این باره چنین آورده است:

انسان‌ها در مقام مواجهه با حضور سفیران الهی دعوت انبیا را بر اساس دور رکن اساسی پذیرفته‌اند؛ یکی سازگاری محتوای انبیا با فطرت بشر و دیگری ارائه اعجاز جهت اثبات ارتباط با مبدأ قدسی، از این رو پذیریش دعوت انبیا کاملا بر اساس توجیه عقلانی و مستدل صورت گرفته است.

اهداف و فواید بعثت انبیا

هر چند هدف اصلی و نهایی پیامبران؛ راهنمایی بشر به خدای سبحان و نزدیکی به حضرت حق و توحید و کمال انسانیت است که همان هدف آفرینش انسان باشد، ولی اهداف دیگری نیز وجود دارند که قسمتی از آنها در این آیه مبارکه آمده و برخی دیگر در آیات دیگر بیان شدند که در این تفسیر به بخش‌هایی از آنها اشاره می‌شود که عبارتند از:

تلاوت آیات الهی، تزکیه و تعلیم و تربیت، دعوت به یکتا پرستی و تثبیت و تکمیل توحید در جامعه، حکومت، حکومت داوری به حق و اختلافات در منازعات، برپایی قسط و عدل در جامعه بشری، دعوت به حیات و زندگی کامل واقعی، اتمام حجت بر مردم و بشارت و انذار.

وی در بخش دیگر این تفسیر ضرورت و اهمیت بعثت پیامبر اکرم در جهان را چنین توصیف کرده است:

جهان تاریک جاهلیت برای طلوع خورشید هدایت ثانیه شماری می‌کرد، همه چیز بیانگر ضرورت بعثت و نیاز به وجود آیین سازنده و رهایی بخش، و رهبر بزرگ، مدبر، نجات دهنده و دلسوز بود.

 در چنین وضعی نابسامانی لطف خدای متعال شامل حال انسان‌های آن عصر و نسل‌های آینده شد که خاتم‌الانبیاء حضرت محمد بن عبدالله را برای رهایی مردم به پیامبری مبعوث فرمود.

پیامبری که آخرین پیامبر بود، و کامل‌ترین آیین را آورد، و همه پیامبران پیشین در انتظار او بودند تا او بیاید و آیین توحید و نجات بخش خدا را کامل نماید و همه بشریت را از لجن‌زارهای آلودگی گناه و انحراف رهایی بخشید.

با بعثت پیامبر اسلام هم خورشید نجات اسلام طلوع کرد و هم شخصیت عظیم پیامبر متولد شد؛ در سراسر زندگی پیامبر روزی مبارک‌تر از روز بعثت نبود؛ چون که روز تولد آن حضرت بیانگر جسم او بود، گرچه آن هم مبارک بود، ولی روز بعثت روز تولد شخصیت پیامبر عظیم الشان(ص) بود که بسیار مبارک‌تر بود.

گفتنی است که انتشارات دلیل ما، کتاب «نسیم جمعه؛  تفسیر سوره جمعه» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه  در قطع رقعی و ۳۷۱ صفحه به  قیمت ۲۸۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات