۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۶۱۲۷۰

سه خبر از نشر معارف

چاپ دهم کتاب "همیشه بهار" و چاپ هفتم کتاب های "سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا(س)" و "سر دلبران در فضایل امیر مؤمنان(ع)" از مهم ترین اخبار نشر معارف هستند.
سه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چاپ دهم کتاب "همیشه بهار" نوشته حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی و همکاران و چاپ هفتم کتاب های "سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا(س)" نوشته حجت الاسلام دکتر محمدرضا جباری و "سر دلبران در فضایل امیر مؤمنان(ع)" نوشته محمد صدیق منشاوی (قاری برجسته مصری) از مهم ترین اخبار نشر معارف هستند.

"همیشه بهار"

کتاب «همیشه بهار» با موضوع اخلاق و سبک زندگی با استناد به آیات و روایات، درصدد تبیین سبک زندگی دینی در مهم‌ترین ابعاد زندگی اجتماعی است. در این کتاب بعد از طرح برخی از مباحث مفهوم‌ شناسی و مبانی اعتقادی به توضیح سبک زندگی در حوزه‌ های اوقات فراغت، شادی و نشاط، روابط دختر و پسر، مهار غریزه جنسی، علم آموزی، ارتباط با دیگران، روابط خانوادگی و کسب ‌و کار پرداخته می ‌شود. کتاب حاضر به صورت آموزشی تدوین شده و در پایان هرفصل نویسنده خلاصه فصل، پرسش‌ها، مسایلی برای گفت‌وگو و مباحثه و منابعی برای مطالعه را ارائه می‌هد.

 این کتاب که در ده فصل تنظیم شده در فصل اول با عنوان معناشناسی آداب و سبک زندگی دو مفهوم مهم و کلیدی ادب و سبک زندگی و ارتباط آن‌ها با فقه و اخلاق و به طور کلی دین توضیح داده شده است. توحید و سبک زندگی اسلامی، انسان‌ شناسی اسلامی و سبک زندگی، قرب الهی به عنوان کمال نهایی انسان، رعایت اعتدال در امر دنیا و آخرت و رابطه ظاهر و باطن از موضوعات مباحث فصل دوم با عنوان مباحث بنیادین است که مهم‌ترین بنیان‌های اعتقادی و ارزشی که تأثیر مستقیم‌تری در سبک زندگی اسلامی دارند را نگارنده مورد بررسی قرار داده است.

 در فصل سوم اوقات فراغت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و موضوعاتی همانند اوقات فراغت در آیات و روایات، کارکردهای اوقات فراغت، اهمیت این اوقات و چگونگی گذراندن اوقات فراغت مطرح شده و در فصل چهارم موضوع شادی و نشاط اسلامی تبیین می‌ شود.

 آیا ارتباط دختر و پسر روا است؟ در صورت روا بودن چه حد و مرزی دارد؟ چه نکاتی باید پیرامون ارتباط با نامحرم رعایت کنیم؟ نگاه منابع دینی به روابط دوستانه مرد و زن چیست؟ چه عواملی باعث می ‌شود تا دختران و پسران به روابط دوستانه روی می ‌آورند؟ پیامدهای این ارتباط کدام است؟ از پرسش ‌هایی است که در فصل پنجم با عنوان سبک زندگی اسلامی در روابط دختر و پسر پاسخ داده می‌شود. فصل ششم کتاب موضوع مهار غریزه جنسی و نگاه اسلام پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار می ‌گیرد و در فصل هفتم نیز اصول کلی اخلاقی و اسلامی در تعامل دانشجو با دانش و استاد بیان می ‌شود.

در فصل هشتم و نهم سبک زندگی اسلامی در ارتباط با دیگران و سبک زندگی اسلامی در روابط خانوادگی تبیین می ‌شود و مخاطب با مباحثی همانند انواع معاشرت‌ها، معیارهای کلی معاشرت، رعایت اصول در انتخاب همسر، ارتباط محبت آمیز و مسؤلیت ‌پذیری اعضای خانواده آشنا می‌شود.

سبک زندگی اسلامی در کسب ‌و کار عنوان فصل دهم است که نگاه اسلام در برابر نگاه غیر دینی تبیین و به اهمیت و جایگاه کسب‌ و کار در اسلام، آداب اسلامی کسب‌ و کار، آسیب‌ شناسی اخلاقی کسب ‌و کار و رابطه اخلاق با معیشت اشاره می‌شود.

نشر معارف چاپ دهم کتاب "همیشه بهار: اخلاق و سبک زندگی اسلامی"را در 304 صفحه و قطع رقعی در بهار 1397به قیمت 12000 تومان منتشر کرده است.

"سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا(س)"

نویسنده در سخن آغازین این کتاب به بحث «سبک زندگی اسلامی» به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مورد توجه اصحاب فکر و فرهنگ و مطالبه ای جدی مقام معظم رهبری پرداخته است.

نگارنده در فصل اول کتاب به عنوان معنا شناسی به موضوعاتی همچون اخلاق، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق خانوادگی  و اجتماعی و در نهایت سبک زندگی پرداخته است.

فصل دوم کتاب به بحث اخلاق فردی در دو موضوع خصلت های مرتبط با نیازهای جسمانی که عبارت اند از تغذیه، پوشاک، بهداشت، آراستگی و زینت، خواب و استراحت، کار و معیشت، و خصلت‌های مرتبط با شخصیت های معنوی در محورهای معرفت و بصیرت، نگاه توحیدی، توکل، تقید به شریعت و اوامر خدا و رسول(ص)، اهتمام به عبادات سخت و طاقت فرسا، صبر و استقامت، سکوت و صداقت و حجب و حیا را مورد بررسی قرار داده است.

فصل سوم این کتاب شامل موضوع تبیین اخلاق خانوادگی حضرت زهرا(س) در چهار محور شیوه رفتار با والدین، رفتار با همسر، فرزندان، خویشاوندان و... است. فصل چهارم نیز با موضوع «اخلاق اجتماعی» موضوعاتی چون حضور موثر در عرصه‌های اجتماعی، رعایت آداب دینی در روابط اجتماعی، دگرگونی و پرهیز از خودمحوری، خدامحوری در دوستی ها و دشمنی ها، عدالت گرایی و ظلم ستیزی و خدمات علمی و فرهنگی حضرت صدیقه طاهره(س) را در برمی‏‌گیرد.

پیش از این کتاب «سیره اخلاقی پیامبر اعظم(ص): سلوک فردی» این نویسنده در دفتر نشر معارف، با استقبال مخاطبان به چاپ سوم رسیده است.

نشر معارف چاپ هفتم کتاب "سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا(س)" در 184 صفحه و قطع رقعی در بهار 1397به قیمت 8000 تومان منتشر کرد است.

"سر دلبران در فضایل امیرمؤ منان(ع)"

این کتاب گزیده و ترجمه کتاب 100 قصه از زندگی امام علی(ع) (مئة قصه من حیات علی بن ابیطالب(ع)) نوشته محمدصدیق  منشاوی، قاری معروف جهان اسلام است. با توجه به اینکه نویسنده این کتاب از اهل سنت مصر می باشد این کتاب داراری جاذبه بیشتری برای شیعیان بوده و لذا به نام «سر دلبران» نام گذاری شده است که اشاره به شعر معروف «خوشتر آن باشد که سر دلبران/گفته آید در حدیث دیگران» دارد.

 این کتاب در فضائل امیر مومنان(ع) می باشد. محتوای این کتاب بسیار ارزشمند و منحصر به فرد است. برای مثال می توان به بیان برخی فضائل که از چشم ما شیعیان پوشیده بوده و در کتابی جز این هم دیده نشده اشاره کرد و در چند مورد هم مطالبی نقل می کند که عین عبارت نقل شده در نهج البلاغه است. در این کتاب روایات مهمی چون حدیث غدیر، منزلت، اخوت و ... و حکایاتی چون لولا علی(ع) لهلک عمر، جنگ بدر، خیبر، احد و گوشه ای از سیره حکومتی امیرالمومنین(ع) ذکر شده است.

این کتاب شباهت اعتقادات و علایق ملت ایران و مصر به امیرالمومنین(ع) را برای خوانندگان مشخص می کند و خدمتی در جهت تقریب اسلامی و نزدیکی دو ملت است.

روش ترجمه، محتوایی است. این کتاب فاقد فهرست منابع دقیق بوده و لذا مترجم از منابع قدیمی و متقن اهل سنت و شیعه، مصدریابی کرده است. این کتاب از یک مقدمه و 74 روایت داستانی درباره زندگی حضرت علی(ع) تشکیل شده است

نشر معارف چاپ هفتم کتاب "سر دلبران در فضایل امیرمؤ منان(ع)" را با ترجمه و تحقیق محمود محققیان در 132 صفحه و قطع پالتویی در بهار1397 به قیمت 6000 تومان منتشر کرده است./925/ پ204/ش

ارسال نظرات