۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۶۳۴۵۸

اعلام موضع آیت‌الله سیستانی در قبال انتخابات پارلمانی عراق

حضرت آیت الله سیستانی در انتخابات آینده پارلمان عراق از هیچ کدام از نامزد، ائتلاف و یا لیست‎های انتخاباتی حمایت نمی کند و موضع بی طرفی نسبت به آنان خواهد داشت.
آیت الله سیستانی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه این هفته که در صحن مطهر امام حسین (ع) در کربلا برگزار شد، با قرائت بیانیه دفتر آیت الله سیستانی در خصوص انتخابات پارلمانی عراق که قرار است در روز 22 اردیبهشت برگزار شود، نسبت به استفاده نامزدها یا ائتلاف ها از نام مرجعیت یا هر عنوان مقدس دیگری نزد ملت عراق برای جلب آرای مردم هشدار داد.

حضرت آیت الله سیستانی ضمن دعوت مردم برای حضور گسترده در انتخابات، گفت: مشارکت در انتخابات حق هر شخصی است که شرایط لازم را دارد و نمی توان کسی را مجبور به شرکت در انتخابات کرد اما هر کس در برابر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مسؤول خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عدم مشارکت باید براساس یک باور باشد که در منافع کشور در آن مد نظر قرار گیرد افزود: عدم مشارکت در انتخابات، فرصت را در اختیار دیگران می گذارد تا به کرسی های پارلمان دست پیدا کنند و شاید این امر، انتظار کسانی که انتخابات را تحریم می کنند، برآورده نکند.

آیت الله سیستانی تاکید کرد که اساس در انتخابات پیشرو عراق باید منافع کشور و آینده فرزندان عراق باشد.

در بیانیه تاکید شده است که مرجعیت عالی دینی عراق به فاصله یکسانی از همه فهرست های انتخاباتی و نامزدها قرار دارد و هیچ فهرست انتخابی یا نامزد را پشتیبانی نمی کند.

حضرت آیت الله سیستانی تاکید کرد که به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم فهرست های انتخابی نام مرجعیت یا هر توصیف دیگر که در میان مردم عراق دارای جایگاه و احترام هستند، مورد سوء استفاده در تبلیغات انتخاباتی قرار گیرد تا به وسیله آن دستاورد انتخابی تحقق بخشند.

وی بیان داشت: مردم در انتخاب نامزدها باید اصل سلامت، پاکدستی، دور بودن از طرح های خارجی و آمادگی آنها برای ایثار در راه کشور و خدمت رسانی به ملت و توانایی در اجرای برنامه های انتخابی خود را داشته باشند.

آیت الله سیستانی با تاکید بر انتخاب افراد اصلح در انتخابات جاری خاطرنشان ساخت: باید مردم افرادی را برای تصدی مسوولیت ها انتخاب کنند تا از افتادن در دام فریبکاران و فاسدان در میان تجربه شدگان (مسوولان) سابق و غیر تجربه شدگان (چهره های جدید) برحذر باشند.

وی افزود: موضع مرجعیت بعد از سقوط رژیم سابقه همواره بر ضرورت وجود نظام چند حزبی، گردش مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق های رای و انتخابات آزاد و سالم بوده است، و همچنان بر این باور است که این راه جایگزین دیگری برای تحقق آزادی و کرامت برای کشور و اصلاح امور در آینده ندارد.

آیت الله سیستانی اضافه کرد که بعد از گذشت 15 سال از آن تاریخ مرجعیت عالی دینی عراق همچنان بر این باور خود تاکید می کند.

وی در عین حال ابراز تاسف کرد که در طول سنوات گذشته تاکنون انتخابات نتوانسته نتایج مورد انتظار را تحقق بخشد.

مرجع عالی دینی عراق در بخش دیگری از بیانیه بر ضرورت حفاظت از آراء شهروندان در انتخابات جاری تاکید کرده و افزوده است که گروه های سیاسی برنامه های اقتصادی، خدماتی و آموزشی قابل اجرا ارائه کنند و از دخالت های خارجی در انتخابات از طریق کمک های مالی جلوگیری شده و مجازات هایی برای آن تعریف شود.

آیت الله سیستانی در بیانیه اش از مردم عراق خواسته است که از انتخاب افراد براساس تعصبات گروهی یا فرقه ای یا قبیله ای و یا شخصی و یا سوء استفاده از دارایی عمومی برحذر داشته است.

وی تاکید کرده است که همچنان امید نهایی به اصلاح رویکردها و اصلاح امور از طریق فعالیت انتخاباتی است.

گفتنی است طی روزهای اخیر گمانه زنی های فراوانی درمحافل سیاسی و رسانه ای عراق مبنی بر اعلام نظر مرجعیت عالی این کشور در خصوص انتخاباتت پارلمانی 22 اردیبهشت شده بود.

بیانیه امروز دفتر آیت الله سیستانی بسیاری از این گمانه زنی ها که به نوعی قصد تخریب برخی چهره های سیاسی و لیست های انتخاباتی را داشتند را باطل کرد.

در چند روز اخیر عده ای نیز با مانور روی جمله منتسب به مرجعیت شیعه مبنی بر «المجرب لا یجرب» (آزموده را آزمودن خطاست) قصد داشتند چنین القا کنند که همه کسانی که پیشتر در قدرت بوده اند (احزاب سیاسی شیعه) باید کنار گذاشته شوند.

به نظر می رسد سخنان صریح امروز نماینده مرجعیت عالی شیعیان عراق مبنی بر دعوت به شرکت گسترده در انتخابات، بی بدیل بدون روند سیاسی و انتخابات، و حفظ بی طرفی مرجعیت و انتخاب اصلح، همه تلاش های تخریبی در این زمینه را در کمتر از 10 روز به انتخابات، خنثی کرده است./994/ب904/ف

ارسال نظرات