۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۶۳۴۸۸

نهمین فرهنگ‌سرای کتاب افتتاح شد

نهمین فرهنگ‌سرای کتاب همزمان با سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلای تهران افتتاح شد.
نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری بسیج، نهمین فرهنگ‌سرای کتاب همزمان با سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور سعید اوحدی رییس و جمعی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در مصلی تهران افتتاح شد.
 

در ابتدای مراسم ایمان کرد مدیر امور کتابخانه‌ها و فرهنگ ترویج کتابخوانی با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: خدا را شاکریم که در روز میلاد منجی عالم شاهد افتتاح نهمین فرهنگ‌سرای کتاب هستیم. همچنین این روز مصادف شده است با روز شهادت استاد شهید علامه مطهری و روز معلم. همزمانی این اتفاق‌ها را با دوران مسئولیت جناب اوحدی به فال نیک می‌گیریم و از خداوند متعال تقاضا می‌کنم دست یاری ما را بگیرند تا انشا الله بتوانیم در دوران اندک مسئولیت، منشا خدمات باشیم.

وی افزود: کتاب در همه ملل و بین همه ادیان مقدس است ولی برای ما مسلمانان مقدس‌تر؛ کتاب برای همه بشریت ارزشمند است ولی برای ما ارزشمندترین است. معجزه دین ما کتاب است و با دستور به خواندن شروع می‌شود، یقینا این موضوع وظیفه ما را صد چندان می‌کند تا در حوزه کتاب و تعلیم و تربیت گام‌های بلندی بر داریم.

کُرد در پایان از همه کسانی که برای گردآوری این مجموعه زحمت کشیده اند تشکر کرد.

در ادامه مراسم سعید اوحدی از شعرخوانی دختر ۱۰ ساله طناز غفاری و اجرای نقالی کودکان عضو کانون هنر نقالی منطقه ۱۲ تشکر و قدردانی کرد و با تبریک نیمه شعبان گفت: این ایام مصادف با شهادت استاد بزرگ انقلاب، شهید مطهری است که در برنامه‌ای که دیروز برای این بزرگوار در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شده بود، به پسر شهید مطهری گفتم: شهید مطهری جزو بزرگانی بود که فلسفه کتاب، کتابخوانی و آموزش را در مسیر دین و ارزش‌های اهل بیت در جامعه ما جامعیت بخشید. بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب ما کتابی به جامعیت کتاب حجاب استاد مطهری نداریم که نسل جوان بتوانند به آن رجوع کنند.

وی افزود: وضع کتاب‌خوانی در جامعه ما اصلا خوب نیست. ما دو بحران کتاب و آب در جامعه داریم. یکی به دلیل مصرف زیاد و دیگری به دلیل مصرف کم به بحران تبدیل شده است. متاسفانه با وجود اینکه ۱۳ هزار ناشر در کشور وجود دارد و چاپ کتاب در طول چهل سال انقلاب نسبت به شروع انقلاب ۴۰ برابر شده و متوسط سرانه تیراژ کتاب در هر سال چهار برابر شده، اما متاسفانه سرانه تیراژ نسخه کتاب ۵۰۰ عدد است و این بیانگر این است که سرانه کتاب خوانی در کشور ما پایین است و ما نتوانسته‌ایم فضای کتابخوانی را در کشور ایجاد کنیم. امیدواریم که برگزاری فرهنگ‌سرای کتاب و زحماتی که دوستان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کشیده‌اند در بالارفتن سرانه مطالعه موثر باشد.

اوحدی بیان کرد: فرهنگ‌سرای کتاب در چهار بخش فعال است. بخشی از ظرفیت‌های آموزشی که از باغ کتاب به فرهنگ‌سرای کتاب منتقل شده است، بخش دوم مربوط به ارائه خدمات به نابینایان است. سه کتابخانه بزرگ نابینایان سازمان فرهنگی هنری در نمایشگاه حضور دارند و توسط خود این عزیزان مدیریت می‌شود. همچنین هر عزیز روشندلی که امکان حضور در نمایشگاه کتاب را ندارد می‌تواند با سامانه 1837 تماس بگیرد و کتاب مورد نظر خود را در خواست کند تا به صورت رایگان برای عزیز روششندل ارسال شود، بخش سوم مخصوص کودکان و نوجوانان است با این هدف که بتواند کوکان را تربیت کند. بخش چهارم بخش هنر و کتاب است که قرار است هنرمندان حضور پیدا کنند و برای بازدید‌کنندگان کتاب بخوانند.

اوحدی در پایان از همه مدیران فرهنگ‌سراها، مدیران مناطق، همکاران سخت کوش سازمان فرهنگی هنری که این یک هفته را به صورت میدانی زحمت کشیده‌اند قدردانی کرد.

نهمین «فرهنگ‌سرای کتاب» با شعار كتاب سايه بان شهر با برنامه هاي مختلف فرهنگی و هنری از ١٢تا ٢٢ ارديبهشت ميزبان علاقه مندان است./999/د۱۰۳/س

ارسال نظرات