۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۵۶۴۰۶۷
عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام رضا:

برخی لباس روحانیت را وسیله ای برای مطرح کردن خود قرار داده اند

استاد حوزه با بیان اینکه برخی لباس روحانیت را وسیله ای برای مطرح کردن قرار داده اند گفت: راز ماندگاری روحانیت مردمی بودن و یکسان بودن حرف و عمل است.

حسن غفاری فر

جت الاسلام حسن غفاری فر عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، تلبس به لباس مقدس روحانیت را دارای آداب و شؤون ویژه ای ذکر کرد و اظهار داشت: لباس روحانیت و طلبگی در طول تاریخ اسلام و تشیع و در عصر غیبت وجهه ایدئولوژیکی به خود گرفته و روحانیان سربازان دفاع از حریم دین هستند.

وی با بیان این که لباس های صنفی در همه جای دنیا عرف است اما برخی از این لباس رویکرد ایدئولوژیکی به خود می گیرند، گفت: در همه جای دنیا لباس سربازی مقدس است و در هر کشوری یک میدان سرباز گمنام وجود دارد که رؤسای جمهور برای ادای احترام به آنجا می روند.

حجت الاسلام غفاری فر تصریح کرد: هرچه هویت کار ارزشی و با اهمیت تر باشد لباس آن سرباز مقدس تر و با ارزش تر خواهد بود و وظیفه فرد نیز سنگین تر می شود.

عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام رضا(ع) با تأکید بر این که در عصر ائمه اطهار(ع) کسانی که لباس سربازی دین بر تن می کنند محترم تر می شوند، افزود: در عصر غیبت این افراد نماد پیامبر(ص) و امام غایب(عج) هستند و در چنین زمانی ارزش ایدئولوژیکی این افراد بسیار بیشتر می شود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که لباس روحانیت از تقدس بسیار بالایی برخوردار است، گفت: کسی که ملبس به لباس مقدس روحانیت می شود همه رفتار او تحت نظر مردم و جامعه است.

وی ادامه داد: روحانیت ادعای پاسداری از دین دارد از این رو رفتار روحانی تحت نظر مردم است و باید به مواردی که برای مردم بیان می کند قبل از آن عمل کرده باشد.

حجت الاسلام غفاری فر با اشاره به سخن حضرت آیت الله نوری همدانی مبنی بر این که اثر اخلاق فاضله در معاشرت با مردم از علم روحانی بالاتر است، ابراز کرد: ما نمی توانیم با جهالت از ارزش های دینی دفاع کنیم بنابراین لباس وقتی حالت نمادین و ارزشی به خود گرفت و به حد سربازی رسید رفتار باید متناسب با شأن آن لباس باشد.

عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام رضا(ع) دانش حداکثری را لازمه رفتار درست و متناسب با لباس روحانیت دانست و افزود:‌ دانش حداکثری زمانی اثرگذار است که در آن اخلاص و انگیزه الهی باشد.

استاد حوزه علمیه طلاب تازه معمم شده را به سلوک متدینانه، معرفت عالمانه و نیت خالصانه توصیه کرد و گفت: وقتی طلبه به این موارد توجه کند، هر گامی بر می دارد در آن رضایت الهی و امام زمان(عج) را در نظر می گیرد.

وی با تأکید بر این که لباس روحانیت قطعا محدودیت هایی را به همراه می آورد، تصریح کرد:‌ وقتی طلبه معمم محدودیت ها را به جان بخرد و رعایت کند طبق آیه شریفه «اِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً»؛ خدا عشق مردم را به سمت او می کشاند.

حجت الاسلام غفاری فر رفتار و منش روحانیت را در گرایش مردم به دین و روحانیت بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: علمای بسیاری بودند که از نظر رسانه ای جایگاهی نداشتند اما مردم به خاطر یکی بودن رفتار و گفتارشان گرایش عجیبی به آنها پیدا کرده و از عمق جان به آنها علاقه مند بودند.

عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام رضا(ع) بر ضرورت حفظ جایگاه و شؤون لباس روحانیت تأکید کرد و با بیان این که متأسفانه برخی این لباس را وسیله ای برای کاسبی و مطرح کردن خود قرار داده اند، افزود: راز ماندگاری روحانیت مردمی بودن و یکسان بودن حرف و عمل است./927/ت۳۰۲/ج

عباس قاسم پور

ارسال نظرات