۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۶۴۲۱۹

چند خبر از "مجمع ناشران انقلاب اسلامی"

برگزاری نشست های «ادبیات کودک و نوجوان از منظر انقلاب اسلامی»، «نقش زنان در ادبیات بعد از انقلاب» و «آیین پایانی اولین دورۀ جشنوارۀ داستان‌نویسی دفاع مقدس» از مهمتر ین اخبار انتشارات مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب هستند.
مجمع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری نشست های «ادبیات کودک و نوجوان از منظر انقلاب اسلامی»، شعرخوانی و رونمایی از کتاب «چلۀ شعر»، «معرفی کتاب فراخوانده»، «نقش زنان در ادبیات بعد از انقلاب» و «آیین پایانی اولین دورۀ جشنوارۀ داستان‌نویسی دفاع مقدس» از مهمتر ین اخبار انتشارات  مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب هستند.    

نشست «ادبیات کودک و نوجوان از منظر انقلاب اسلامی»

حسن احمدی در نشست «ادبیات کودک و نوجوان از منظر انقلاب اسلامی» که در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفت: «اگر انقلاب نمی‌شد، من یا خیلی از نویسنده‌ها ممکن بود مسیر دیگری را برویم. انقلاب باعث شد ما راه درست را پیدا کنیم. اگر انقلاب نمی‌شد، شاید خیلی از نویسندگان ما راه دیگری می‌رفتند و حتی نویسندگی را به عنوان شغل انتخاب نمی‌کردند.»

دبیر کارگروه داستان حوزه هنری کودک و نوجوان در ادامه عنوان کرد: «کار ما در حوزه هنری وقتی شروع شد در گروه‌هایی جمع می‌شدیم و ماحصل مباحثمان چاپ می‌شد و خود بچه‌ها در جاهایی مثل نماز جمعه و... کتاب‌ها را پخش می‌کردند. اگر کسی تقاضای کتاب داشت، از طریق پست برایش می‌فرستادیم و حتی گاهی هزینۀ کتاب‌ها را بعداً دریافت می‌کردیم. بچه‌ها واقعاً چشم‌داشت مالی نداشتند. افرادی مثل حسن حسینی، قیصر امین پور و... هیچ وقت به ساعت کاری فکر نمی‌کردند. بلکه هر چقدر توان داشتند، وقت می‌گذاشتند و این‌گونه بود که بخش داستان حوزه هنری شکل گرفت. سپس گاهنامۀ داستان، نمایشنامۀ سوره، سورۀ بچه‌های مسجد، مجموعۀ جنگ‌ها که شامل داستان و شعر و تصویر و گزارش و... بود و بخش‌های دیگر شکل گرفت. خیلی از مطبوعات از این‌ها الهام گرفتند و راه افتادند.»

وی در ادامه گفت: «امروز وضع خیلی فرق کرده است. بخش‌های حوزه هنری بسیار متعدد و پیچیده‌تر شده است. اما مشکلاتی هم وجود دارد. مثلاً تیراژ کتاب‌ها امروز نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است. متأسفانه امروز بعضی کتاب‌ها با تیراژ ۵۰ عدد به چاپ می‌رسند که واقعاً دردناک است. یک مشکل این است که کتاب‌ها را #تبلیغ نمی‌کنیم. وقتی تبلیغ نمی‌کنیم، چطور می‌توان انتظار داشت که مردم مطلع شوند و به خرید کتاب روی بیاورند؟ خیلی از کتاب‌ها در انبار ناشران باقی می‌ماند.»

حسن احمدی در ادامه اظهار داشت: «در برنامه‌های تلویزیونی که مخاطبان زیاد دارند، فقط خواننده‌ها و بازیگران دعوت می‌شوند؛ اما از نویسنده‌ها که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، دعوت نمی‌شود. خیلی از اوقات اسم کتاب‌های نویسنده‌های خارجی را مدام تکرار می‌کنیم و در واقع داریم برایشان تبلیغ می‌کنیم. اما این کار را برای نویسندگان داخلی انجام نمی‌دهیم. خیلی خوشحال شدم وقتی شنیدم برای کتاب جدید آقای امیرخانی صف بسته شد. اگر برای سایر کتاب‌ها و نویسندگان نیز تبلیغ کنیم، شاهد این چنین اتفاقاتی خواهیم بود.»

وی همچنین گفت: «صداوسیما هیچ وقت برنامه‌ای با محوریت کتاب نساخته است. چه اشکالی دارد که از یک نویسنده در خانه و در محل کار تصویربرداری کنیم و تبدیل به فیلم و برنامه برای پخش شود؟ داستان‌های تألیفی ما چیزی کم از داستان‌های ترجمه‌ای ندارد؛ بلکه جذاب‌تر و زیباترند. اما تصور می‌کنیم که داستان‌های خارجی جذاب‌ترند که حقیقتاً این‌گونه نیست. ترجمۀ رمان‌های ما به زبان‌های دیگر نیز خیلی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. وقتی داستان خانم نرگس آبیار به فیلم تبدیل شد، دیدیم که چقدر بُرد داشت و چقدر به آن توجه شد. داستان‌های دیگر ما نیز واقعاً این ظرفیت را دارند و می‌توانند این برد را داشته باشند. متأسفانه خیلی از کارگردانان ما علاقه به ساخت نوشته‌های خودشان دارند. اما اگر داستان‌های نویسندگانمان را ورق بزنند، خواهند دید که آثار و قصه‌های بسیار قابل توجهی وجود دارد.»

نشست شعرخوانی و رونمایی از کتاب «چلۀ شعر»  

آیین رونمایی از کتاب «چلۀ شعر» با حضور مرتضی امیری اسفندقه و سیدمهدی حسینی در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب برگزار شد. این کتاب شامل چهل درس گفتار دربارۀ شعر ولایی است.

در ابتدای نشست چند تن از شاعران جوان به شعرخوانی پرداختند.سپس سیدمهدی حسینی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: «در ادبیات گذشته سنت ارزشمندی داشتیم به نام مجلس‌ گویی. برای مثال کتاب «مجالس سبعه» از مولوی نمونه‌ای از این سنت است. کتاب «چلۀ شعر» نیز به نظر بنده از این نوع است. چهار شرط مهم مجلس‌گویی عبارت‌اند از: بداهه‌گویی، مختصرگویی، حدّت و تیزبینی گوینده و همچنین تذکر و آموزش. نکتۀ دیگر نگاه معرفتی این کتاب در حوزۀ نقد است. معمولاً در نقد گرفتار مسائل فنی می‌شویم. اما این کتاب بخش عظیمی را اختصاص داده است به نکاتی که مربوط به سلوک یک شاعر ولایی است. از این جهت این کتاب نمونه ندارد. نکتۀ دیگر دربارۀ این کتاب، فرهنگی است که از شعرای گذشته به ما منتقل می‌شود. فقط ابیاتی که در این کتاب آمده است از لحاظ آموزشی برای هر شاعری بسیار مغتنم است. اگر کسی این کتاب را که حدود ۱۴۰ عنوان و سر فصل در آن مطرح شده است فقط یک دور مطالعه کند ، ۱۴۰ سرفصل برای او تعریف می‌شود. ای کاش در این کتاب تعلیقاتی را نیز مشاهده می‌کردیم. کلیدواژه‌های زیادی در این کتاب مطرح شده که هر کدام نیاز به تعریف دارد. در آن صورت این کتاب مخاطب بیشتری در بین شاعران جوان پیدا می‌کرد.»

مرتضی امیری اسفندقه در ادامۀ نشست گفت: «مجموعۀ دوستانی که تلاش کردند تا این کتاب بیرون بیاید، حرف ندارند و این کتاب حاصل تلاش این عزیزان و بزگواران است. مخصوصاً مجمع شاعران اهل بیت و عزیزانی مثل شاعر و عارف گرامی، سیدرضا جعفری، جواد حیدری و... . اگر حضور نورانی دوستان نبود، هیچ کدام از این نکات در من نمی‌جوشید. نکته‌ای هم که دربارۀ تعلیقات فرمودند، بسیار درست و ارزشمند بود. امیدوارم در چاپ‌های بعدی این نکته مدنظر قرار بگیرد.»

نشست «معرفی کتاب فراخوانده»

نشست «رونمایی از کتاب فراخوانده» با حضور سیدعلیرضا_مهرداد، نویسندۀ کتاب و سردار علی ناظری، معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

نویسندۀ این اثر دربارۀ محتوای کتاب گفت: «این کتاب روایت مستندی از زندگی سردار شهید حسین قائدی از تولد تا شهادت است. ایشان از فرماندهان گردان رعد لشکر ۲۱ امام رضا(ع) بود.»

وی ادامه داد: «سردار قائدی سه سال پشت سر هم یادداشت‌های روزانه‌ای از شرایط کشور قبل و بعد انقلاب و در جبهه‌ها نوشته بود که جزو اسناد مهم دفاع مقدس محسوب می‌شوند و این اتفاق در بین شهدا بسیار کم‌نظیر است.»

نویسندۀ کتاب فراخوانده دربارۀ دوران پس از شهادت سردار ادامه داد: «جلد دوم این کتاب قرار است با عنوان «به روایت من» به دوران پس از شهادت سردار بپردازد.»

مهرداد دربارۀ دلیل انتخاب عنوان کتاب گفت: «سردار قائدی از منبعی فراطبیعی به جبهه‌های دفاع مقدس فراخوانده شد. با خواندن کتاب، مخاطبان به چرایی انتخاب این عنوان، پی خواهند برد.»

این نویسندۀ دفاع مقدس در پایان افزود: «وظیفه و رسالت ماست که به نقل زندگی این عزیزان که مایۀ افتخار ما هستند، بپردازیم و به نسل‌های بعدی نیز انتقال دهیم.»

برگزاری دو نشست

نشست «نقش زنان در ادبیات بعد از انقلاب»

با حضور منیژه آرمین؛ نویسنده و راضیه_تجار؛ دبیر انجمن قلم روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۷:۳۰

نشست آیین پایانی اولین دورۀ جشنوارۀ داستان‌نویسی دفاع مقدس           

با عنوان «بوی خاک» به میزبانی و با اجرای انتشارات علمی فرهنگی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۵

هر دو نشست در مصلی امام خمینی(ره)، نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شبستان، انتهای راهروی ۸ ، جنب غرفۀ انتشارات انقلاب اسلامی، غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد./925/ پ204/ش

 

 

 

ارسال نظرات