۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۶۴۲۶۷
دیدگاه؛

ترامپ، برجام و گذار از تعهدات بین المللی

شاید دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با برخی از اقداماتش بخواهد به ایران فشار وارد کند اما توافق بین المللی برجام محکم تر از آن است که حتی واشنگتن قصد بی اعتنایی به آن داشته باشد.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، طی روزهای اخیر، اکثر رسانه های غربی تمرکز ویژه ای  روی مسئله برجام و تبعات تصمیم ترامپ در قبال توافق هسته ای نموده و آثار و تبعات خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای و نوع واکنش ایران را مورد بررسی قرار داده اند. وجه اشتراک اکثر گزارش‌ها و تحلیل‌های نگاشته شده در رسانه های غربی، هشدار نسبت به آثارو تبعات تصمیم ترامپ در تقابل با توافق هسته ای می باشد. این تحلیل‌ها نشان می دهد که حتی در داخل ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی نیز دید مثبتی نسبت به اقدامات سلبی و تخریبی کاخ سفید در قبال برجام وجود ندارد.

لشكر 26 درصدی ترامپ !

طبق یک نظرسنجی که نتایج آن اخیرا  منتشر شد اکثریت آمریکایی‌ها از دولت ترامپ می خواهند توافق هسته‌ای ایران (برجام) را حفظ کند.این نظرسنجی که به‌صورت مشترک توسط مؤسسات «MORNING CONSULT» و «Politico» انجام شد و طی آن با حدود دو هزار آمریکایی مصاحبه شد، نشان می دهد 56 درصد از مصاحبه شوندگان حمایت خود را از برجام اعلام کرده‌اند. این در حالی است که تنها 26 درصد با توافق هسته ای ایران مخالفت کرده‌اند. آمار منتشر شده در این نظرسنجی حکایت از آن دارد که حمایت از برجام به بالاترین میزان و مخالفت با آن به پایین ترین سطح خود رسیده است.گفتنی است پرسش در خصوص برجام، تنها یکی از ده‌ها پرسشی بود که در خصوص سیاست در این نظرسنجی مطرح شد. این نظرسنجی نشان می دهد که حدود سه چهارم از شهروندان آمریکایی سیاست‌های دولت ترامپ در قبال توافق هسته ای  ایران را نمی پسندند. این در حالی بود که در زمان انعقاد توافق هسته ای با ایران در سال 2015 میلادی ، اکثر شهروندان آمریکایی از این توافق حمایت نمی کردند.

آیا برجام بدون آمریکا معتبر است ؟

برخی رسانه های غربی معتقدند که برجام بدون حضور ایالات متحده آمریکا دیگر از اعتباری برخوردار نیست زیرا با وضع دوباره تحریم‌های ثانویه واشنگتن علیه تهران، عملا شاهد بر هم خوردن توافق هسته ای و نقض غرض آن خواهیم بود. با این حال برخی رسانه های دیگر معتقدند که کلیت سند برجام بر هرگونه اقدام واشنگتن در تقابل با آن غلبه دارد. شبکه خبری آسیا تایمز گزارش کرد «توافق هسته ای سال 2015 میلادی بین ایران و قدرت های بزرگ دنیا» معتبرتر از آن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بخواهد آن را بی‌اعتبار جلوه دهد.به عنوان مثال، اخیرا آسیا تایمز در مطلبی خاطر نشان کرد به اذعان طرف هایی که توافق را امضا کرده اند و حتی مقام های وقت آمریکا، این توافق یکی از موفق ترین توافقات بین المللی است که مورد تایید شورای امنیت نیز قرار گرفته است.این گزارش می افزاید که بعد از امضای این توافق، کشورها همکاری گسترده تری با ایران داشته اند و حتی آمریکا تا مدت ها پس از امضای توافق به رغم همه سختگیری‌هایش، مخالفتی با فروش هواپیما به ایران نداشته و در باره توافق توتال با ایران هم مانع تراشی نکرده است.

دراین گزارش آمده: شاید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با برخی از اقداماتش بخواهد به ایران فشار وارد کند اما توافق بین المللی برجام محکم تر از آن است که حتی واشنگتن قصد بی اعتنایی به آن داشته باشد.آسیا تایمز خاطر نشان می کند که هر حرکتی بر ضد این توافق بزرگ و تاریخی، می تواند آمریکا را در میان اعضای جامعه بین المللی تنها کند.این رسانه مهم شرق آسیا در تحلیل خود آورده است که برجام تشویقی برای ایران نیز بود که همکاری های بین المللی بیشتری با دنیا داشته باشد به طوری که امروز اروپا، چین و روسیه در کنار ایران هستند.آسیا تایمز تصریح کرده است که قدرت هایی نظیر چین و روسیه و کشورهای اروپایی و بسیاری از اعضای جامعه بین المللی، پشتیبان برجام هستند و ترامپ نباید با دامن زدن به مسائل واهی و پوچ به دنبال بی اعتباری یک سند بین المللی باشد زیرا این کشور در واقع با این کشور آمریکا را بی اعتبار و منزوی می کند.

این رسانه تاکید کرده است که در این میان نباید فراموش کرد که چین و روسیه دو حامی بزرگ برجام در کنار اروپا هستند و به هیچ‌وجه به این توافق پشت نخواهند کرد.آسیا تایمز ادامه می دهد که برجام دیگر مورد رایزنی و بررسی قرار نخواهد گرفت نه اروپا تمایلی به این کار دارد و نه روسیه و چین از آن پشتیبانی می کنند.گزارش اضافه می کند که برجام محفلی برای گفتگوی کشورها با ایران است همه آنها نمایندگانی در این توافق دارند و حتی مقام های آمریکایی هم می توانند در همین چارچوب چهره به چهره و رودررو با مقام های ایرانی گفتگو کنند و اگر نگرانی هست طرفین آن را حل کنند.

این رسانه به ترامپ توصیه می کند که این واقعیات را به طور جدی مد نظر قرار دهد و نوشته است امروز دولت ترامپ و خود او باید دریابند که تلاش ها برای منزوی کردن ایران ممکن است نتیجه عکس بدهد و برای واشنگتن شرایط بدتر شود. شاید بهتر باشد آمریکا دریابد که برجام با توجه به تاثیرات مثبتی که داشته است می تواند راه همکاری های دیگر را با ایران در عراق و سوریه و بسیاری از مناطق دیگر باز کند و بهتر است ترامپ از این دریچه به قضایا نگاه کند و به دنبال سنگ اندازی هایی نباشد که تنها ناامیدی برای واشنگتن به ارمغان می آورد و یأس آمریکا را بروز می دهد.

اعتبار از بین رفته آمریکا در نظام بین الملل

هم اکنون اعتبار ایالات متحده آمریکا در نزد دیگر بازیگران بین المللی بیش از هر زمان دیگری خدشه دار شده است. به عبارت بهتر، یکی از آثار تحولات اخیر در خصوص توافق هسته ای بی اعتمادی جهان به مذاکره و توافق با آمریکاست؛ موضوعی که در مورد توافق احتمالی آمریکا با کره شمالی خود را نشان داده است. پیونگ یانگ که سال ها پیش با پیمان‌شکنی آمریکا مواجه شد، حال که مجددا آماده مذاکره با مقامات آمریکایی برای حل و فصل اختلاف هسته ای است به کاخ سفید با دیده تردید و بی اعتمادی می نگرد.

بنابراین رفتار ضد برجامی  آمریکا به عنوان عضوی از اعضای این توافق بیش از پیش به نگرانی سران پیونگ یانگ دامن زده است. اخیرا  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد که مقامات کره شمالی بارها با عنایت به احتمال خروج آمریکا از برجام به ما گفته اند که نیازمند تضمین‌های امنیتی هستند.'ادوارد مارکی'، سناتور دموکرات آمریکا معتقد است که خروج واشنگتن از برجام، اشتباهی بزرگ است که اعتباری برای 'دونالد ترامپ' و آمریکا به هنگام دیدار با 'کیم جونگ اون' باقی نمی گذارد. مارکی در نشستی که در مقر این اندیشکده در واشنگتن برگزار شد، از تصمیم ترامپ در باره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به عنوان عاملی مهم در تعیین نتیجه مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی یاد کرد وگفت،اگر ترامپ به هنگام دیدار با کیم به دنبال اعتبار است نباید مرتکب اشتباه بزرگی به نام خروج از توافقنامه هسته‌ای ایران شود.

از سوی دیگر، بی تعهدی و نقض عهد ایالات متحده آمریکا در قبال برجام، قبح قانون شکنی را در نظام بین المللی ریخته و منجر به بروز نوعی ناهنجاری در حوزه پیمان‌ها و قرار دادهای بین المللی گردیده است. بی اعتنایی به توافقی که از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل گرفته تا قدرت های اروپایی و آسیایی، حامی آن هستند، نه‌تنها به بی اعتباری آمریکا می انجامد که جایگاه سازمان های مهم بین المللی را زیر سوال می برد.بدون شک در این معادله، ایالات متحده آمریکا حکم بازیگری طغیانگر را دارد. بازیگری که نه‌تنها یک توافق بین المللی را بر هم ریخته و نقض کرده است، بلکه به سازمان‌های بین المللی و میثاق‌نامه هایی که در حوزه روابط بین الملل تا کنون مورد احترام بوده اند خیانت کرده است. خیانتی که آثار و تبعات آن در آینده ای نه چندان دور گریبانگیر حاکمان آمریکایی خواهد شد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات