۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۶۴۶۰۶
معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران:

در قضیه برجام اروپا بدتر از آمریکا است

حقانی گفت: در قضیه برجام آمریکا با خویی وحشی و خشن برخورد کرده و طرف‌های دیگر قدری موذیانه تر عمل می‌کنند؛ بدانیم اروپا بدتر از آمریکاست و نباید فریب آنها را خورد.
موسی فقیه حقانی معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی نقش انگلیس در تجزیه اراضی ایران (قفقاز، هرات و بلوچستان در دوره قاجار) به همت موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی امروز در سالن همایش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با حضور اندیشمندان وصاحبنظران موسی فقیه حقانی معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران، محمدامین شهنوازی محقق و پژوهشگر استان سیستان و بلوچستان و حسین احمدی برگزار شد.

در این نشست علمی سه موضوع نقش انگلیس در جدایی قفقاز از ایران، نقش انگلیس در جدایی هرات از ایران و مبارزه بلوچ‌ها با انگلیسی‌ها در دوره قاجار مورد بررسی قرار گرفت.

موسی حقانی معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران بیان داشت: ایران از ابتدای ارتباط با اروپا جز پلیدی، نقض عهد و خسارت به خود ندیده است.

وی افزود: امروز که چهل سال است به برکت انقلاب اسلامی توانسته‌ایم در برابر سلطه بیگانگان بایستیم همچنان کشور عزیز و اسلامی ما با توطئه گسترده دشمنان و در راس همه آنها انگلیس مواجه است.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران گفت: سابقه طولانی مدت انگلیس در تعدی به جان و مال ایرانیان از دیرباز سبب شده است تا مقام معظم رهبری آنها را با عنوان خبیث و بد طینت بنامند.

وی افزود: اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما در برجام به اروپا نیز اعتماد نداشته و نداریم به دلیل همین سابقه ننگینی است که از اروپایی‌ها سراغ دارند.

حقانی با بیان اینکه همه دشمنان جمهوری اسلامی ایران در باطن یکی هستند و فقط در روش، متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند، گفت: در این میان آمریکا با خویی وحشی و خشن برخورد کرده و طرف‌های دیگر قدری موذیانه تر عمل می‌کنند.

وی اظهار داشت: در قضیه برجام باید بدانیم اروپا بدتر از آمریکاست و نباید فریب آنها را خورد.

حسین احمدی تاریخ پژوه موسسه مطالعات تاریخ ایران و دیگر سخنران نشست علمی بررسی نقش انگلیس در تجزیه اراضی ایران، گفت: ایران همواره به دلیل موقعیت ژئوپلوتیک و ژئواستراتژیک مورد توجه کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و روسیه بوده است.

وی بیان داشت: این کشورها به دلیل صنعتی بودن و تولیدات انبوه خود همواره به دنبال بازار و تقاضا برای محصولات خود بوده‌اند. در این میان هند گزینه مناسبی به علت جمعیت زیاد، ثروت افسانه‌ای بود بنابراین برای رسیدن به هند باید از ایران عبور می‌کردند.

احمدی اظهار داشت: از طرف دیگر روسیه به دلیل کم بودن آبهای گرم خود قصد تسلط به آبهای خلیج فارس را داشت.

در پایان این نشست علمی محمد امین شهنوازی محقق و پژوهشگر استان سیستان و بلوچستان، تقسیمات ایران را در قرارداد ۱۹۰۷ تشریح کرد./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات