۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۶۵۰۰۵
نماینده خبرگان رهبری:

احیای حوزه علمیه مراغه مورد تأکید مراجع تقلید است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: احیای حوزه‌های علمیه آذربایجان به ویژه تبریز و مراغه همواره مورد تأکید مراجع تقلید و علمای بزرگ بوده و هست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و تولیت حوزه های علمیه مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: از بدو فعالیتم در شهرستان مراغه همواره به دنبال احیای مدارس علمیه این شهرستان بوده‌ام.

وی با بیان این‌که احیای حوزه‌های علمیه آذربایجان به ویژه تبریز و مراغه همواره مورد تأکید مراجع تقلید و علمای بزرگ بوده و است، خاطرنشان کرد: نگاهی به تاریخ حوزه علمیه آذربایجان و مراغه نشان می دهد که این خطه از کشور همواره مهد پرورش علمایی بزرگ و مراجع اثرگذار در جهان تشیع بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر این‌که حوزه علميه مراغه از مراکز قديمي علوم دینی در منطقه آذربایجان است، تصریح کرد: حوزه علمیه مراغه در دوره قبل از خواجه نصيرالدين طوسي مراغه مركز علم بوده و شخصيت‌هاي بزرگی در مراغه طلبه بوده اند؛ که از آن جمله می توان به قطب الدين شيرازي و شيخ شهاب الدين سهروردي صاحب حكمة‌‌الاشراق نام برد که هر یک منشاء اثر بوده اند.

وی با بیان این‌که تاریخ مراغه در دوره ايلخانيان بسیار غنی و قابل توجه است، گفت: بعد از دوره خواجه نصرالدین طوسی به موجب رفت و آمدهايي كه علامه حلي به مراغه داشته، مردم مناطق مراغه، زنجان و تبريز همه به مذهب اهل بيت و تشيع گرايش پيدا كردند و حوزه شيعي در مراغه شكل گرفت.

امام جمعه مراغه یادآور شد: به خاطر دارم مرحوم آيت‌الله ملكوتي ‌فرمودند؛ بعد از سقوط بغداد، عالمان زيادي عمدتاً محدثين و روات در قم جمع شدند؛ اما محققين به ویژه كساني كه در مسائل عقلي يد طولايي داشتند در مراغه گرد آمدند. البته در دوره‌هاي مختلف بعد نیز مراغه علما و شخصيت‌هاي زيادي داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: يكي از چهره‌هاي معروفي كه از مراغه برخاسته‌ صاحب العناوين، مرحوم آيت‌الله مير فتاح حسيني مراغي است، آن عالم وارسته مدفون در وادي السلام نجف و از جمله كساني است كه مانند مرحوم نراقي، نظريه ولايت فقيه را در كتاب العناوين توسعه داد.

نماینده خبرگان رهبری افزود: مراغه در دوره‌ای 22 و در برخی منابع گفته شده 24 مدرسه علميه داشته، البته این تعداد مدرسه در كنار بيت علمايي بودند كه در خانه‌هاي خودشان تدريس مي‌كردند. يعني خانه هر عالمي در واقع يك مدرسه علميه كوچكي بوده است كه طلاب و فضلاء در محضر آن عالم تلمذ مي‌كردند.

وی با اشاره به این‌که اغلب مدارس علمیه مراغه در دوره تاریخی قاجار و پهلوي غصب شده و از بين رفته بود، گفت: بعد از انقلاب تنها يك مدرسه با تعداد طلبه‌ محدود 15 تا 20 نفر در يك مدرسه كوچك باقي مانده بود که در سال 77 ابتدا مدرسه علميه مسجد جامع كه به مدرسه حضرت اميرالمؤمنين معروف است نوسازي شد، بعدها مدارس علمیه دیگر احیا و تأسیس شدند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر این‌که روند احیای مدارس علمیه مراغه تداوم خواهد داشت، افزود: هم اکنون پنج مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و فاطمه الزهرا(س) با بیش از 700 طلبه خواهر و برادر در این شهر فعالیت می کنند./935/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات