۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹
کد خبر: ۵۶۵۲۲۵
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

حب دنیا و پیروی از هوای نفس و شیطان؛ بزرگترین موانع رسیدن انسان به سعادت ابدی

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر پایبند بودن انسان به لوازم ایمان گفت: برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت باید با هوای نفس، حب دنیا و شیطان مبارزه کرد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جمعه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که انسان ها گرایش فطری به خوب بودن و انجام کار خوب دارند، گفت: این میل فطری حتی برای کسانی که اعتقاد به خدا ندارند وجود دارد.

وی با اشاره به مفهوم و ملاک تشخیص خوب و بد افزود: امروز هنوز یکی از مباحث ریشه ای در دانشگاه ها و محافل علمی همین موضوع است، گاهی تعبیر به کار ارزشمند می شود و باید دید که ملاک ارزشمند بودن چیست، در هر مقطعی از مقاطع علمی و فلسفی بزرگان و صاحب نظرانی درباره این موضوع بحث کرده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: برخی می گویند کار خوب این است که عقل آن را تأیید کند یا سبب آرامش برای انسان شود، بعدها برخی فلاسفه بیان کردند که نیت فاعل نیز در خوبی و بدی کار دخالت دارد و ملاک تشخیص آن عقل است.

وی با اشاره به نظر اسلام در ملاک ارزش کار انسان ادامه داد: متأسفانه مسلمانان در این جهات کمی تنبلی کردند، نه تنها در فلسفه اخلاق بلکه در علم اخلاق هم تنبلی شده است، کتاب های بسیاری در زمینه فقه و علوم دیگر در حوزه منتشر می شود اما شاید این اهتمام نسبت به علم اخلاق وجود ندارد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: گاهی برخی سیاستمداران و صاحب نظران به دلایلی متوسل می شوند که خیلی قابل قبول نیست و بعضا کاملا با یکدیگر تضاد دارند، در این میان باید ملاکی وجود داشته باشد که انسان تشخیص دهد، گاهی اختلاف نظرها و سلیقه ها سبب اختلاف بین گروه ها و طبقات مردم شده و منشأ فساد در جامعه می شود.

وی عنوان کرد: در دوران بعد از انقلاب هر فصلی مسأله جدیدی وجود داشته که متصدیان اختلاف داشتند که گاهی یکدیگر را تخطئه می کردند که اگر ملاک قوی وجود داشته باشد می توان راه درست را پیش گرفت، امروزه نیز وسائل تبلیغاتی افکار مختلفی به انسان القا می کند که بسیاری از آن ها مغالطه است اما تشخیص آن کار هرکسی نیست.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: نظر اسلام برای ملاک خوبی کار این است که سبب سعادت حقیقی انسان شود و سعادت حقیقی انسان سعادت ابدی است، ملاک ارزش کاری است که انسان را به سعادت نزدیک کند و اگر کاری سبب دوری از سعادت شود مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: کار ارزشمند باید حسن فعلی و فاعلی داشته باشد، نیت انسان در کار ارزشمند باید قرب و اطاعات الهی باشد و این در صورتی میسر می شود که انسان ایمان داشته باشد، روح کارهای ارزشمند و خوب ایمان به خداوند متعال است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که صرف دانستن سبب ایمان انسان نمی شود، گفت: انسان در کنار دانستن باید به لوازم آن پایبند باشد، ایمان دارای دو پایه معرفت و محبت است؛ سؤال می شود که اگر انسان بداند چیزی خوب است و به سعادت او کمک می کند و دوست دارد آن را انجام دهد آیا این حالات کافی است یا شرط دیگری نیاز است؟

وی افزود: وقتی معرفت و محبت وجود داشته باشد اراده برای انجام کار مطلوب و خوب پیدا می شود، بر اساس آیات و روایات یکی از علت های  این که انسان با وجود داشتن علم دست از کار خوب بر می دارد پیروی از هوای نفس است؛ معرفت و محبت اسباب ایجابی کار هستند اما شرط سلبی هم نیاز است و مانع نباید وجود داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حب دنیا و شیطان موانع دیگر به سعادت رسیدن انسان هستند، اظهار داشت: شیطان دشمن آشکار انسان است و نباید از آن پیروی کرد اما انسان توجه ندارد، برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت باید با هوای نفس، حب دنیا و شیطان مبارزه کرد./1323/

ارسال نظرات