۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۵۶۵۸۸۵
شاهزاده سعودی:

بحران قریب‌الوقوع در عربستان، دامنگیر حامیان این کشور

یک شاهزاده سعودی که خود را مخالف نظام حاکم این کشور معرفی می‌کند، در اظهار نظری بحران قریب‌الوقوعی را برای عربستان پیش‌بینی کرد و آن را دامنگیر کشورهای اروپایی دانست.
محمد بن سلمان بن عبدالعزیز

به گزارش خبرگزاری رسا، خالد بن فرحان، شاهزاده سعودی ساکن آلمان و فعال ضد رژیم سعودی، در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه میدل ایست آی (Middle East Eye)، از بحرانی قریب‌الوقوع در کشور عربستان خبر داد.

عربستان، آتش فشانی که هر لحظه فوران خواهد کرد

وی در این مصاحبه گفت: به کشورهای اروپایی اعلام می‌کنم که وضعیت عربستان مانند یک آتشفشان در آستانه فوران است و اگر این آتشفشان فوران کند، نه تنها اوضاع داخلی عربستان و کشورهای عربی بلکه اروپا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد چرا که عربستان از لحاظ ساختار حکومت، همگن نیست؛ چه از لحاظ قبیله‌ای، چه از لحاظ سطح اجتماعی و چه از لحاظ سن و سال.

بن فرحان با اشاره به این مساله که انسجام درونی در حکومت عربستان وجود ندارد، افزود: وقوع یک کودتا در عربستان می‌تواند موجب جذب تروریست‌ها از سراسر دنیا به این کشور شود از این رو اگر عربستان دچار بحران شود، این بحران جهانی خواهد بود و تروریست‌ها از این منطقه تامین و پشتیبانی خواهند شد.

شاهزاده سعودی به کشورهای اروپایی و آمریکا هشدار داد که هزینه فروپاشی رژیم سعودی، یعنی مسیری که حکومت این کشور در حال حرکت بدان سمت است، از سوی اروپا و آمریکا پرداخت خواهد شد.

بازداشت‌های بی‌رویه، اعتبار بن‌سلمان و کل خاندان سعودی را زیر سؤال برد

بن فرحان با اشاره به اقدامات ظاهری بن سلمان در مبارزه با فساد که از سوی بسیاری از مردم عربستان و کشورهای خارجی مثبت ارزیابی شد، گفت: اقدامات بن سلمان با بازداشت بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی همراه بود و این بازداشت‌ها به اندازه‌ای تحقیرآمیز بود که تمام خاندان را تحت تاثیر قرار داده و بُهت زده کرد. این اقدام بن سلمان موجب شده است که خاندان سلطنتی در حال حاضر با تحقیر خود در اذهان عمومی عربستان و نیز بحران مشروعیت در منظر مردم مواجه باشد.

وی افزود: شاهزادگان و تجار آل سعود به بهانه دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی به هتل فراخوانده و در آن حبس شدند. در این مکان اما تمام مکالمات تلفنی و حتی حضوری آنان ضبط می‌شود. آنان حق خروج از مجموعه را نداشته و بنابراین تحت مراقبت شدید و تحقیرآمیزی قرار دارند.

راهبردهای غیر منطقی، غیرقابل پیش‌‌بینی و احمقانه

طبق گفته خالد بن‌فرحان، شاهزداگان سعودی به شدت از اقدامات به اصطلاح ضد فساد محمد بن‌سلمان انتقاد کرده و معتقدند که حبس شاهزادگان موجب آسیب روانی در همه خاندان سعودی می‌شود. اقدامات بن سلمان همچنین موجب دو مساله عمده شده است: اول این که شاهزادگان سعودی از آینده خود به عنوان خاندان حاکم در عربستان می‌ترسند، دوم این که آنان از سیاست‌های إعمال شده از سوی بن سلمان رضایت نداشته و آن را غیرمنطقی، غیرقابل پیش‌بینی و احمقانه می‌دانند.

بن فرحان در ادامه با ذکر دو اقدام به ظاهر مقبول بن سلمان یعنی اجازه رانندگی به زنان و نیز محدود کردن اختیارات مقامات مذهبی، آن ها را نیز به باد انتقاد گرفت و گفت: اول این که اجازه رانندگی به زنان، نشان دهنده سخاوت نیست بلکه این حق زنان است که بتوانند رانندگی کنند. دوم، بن سلمان نفوذ مقامات مذهبی سعودی را محدود کرد. این جایگاه مذهبی، نه تنها سازمانی حکومتی است، بلکه کارهای حکومت را نیز توجیه می‌کند، حتی اگر برخلاف قوانین اسلام باشد.

طبق نظر خالد بن‌فرحان، اصلاحات صوری بن‌سلمان برای به دست آوردن محبوبیت داخلی نبوده و فقط برای دست یافتن به رضایت آمریکا و کشورهای اروپایی است./۸۴۷/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات