۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۶۶۰۶۰
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تشریح کرد؛

"وفاداری" حلقه مفقوده سکولاریسم

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار گفت: کمترین علم و آگاهی نسبت به فلسفه غرب و مبانی سکولاریسم کافی است برای دانستن این موضوع که وفاداری در قاموس و مبنای غرب جایی نداشته و اساسا نمی‌توانند وفادار باشند، مگر این‌که منافع آنها اقتضا کند.
دکتر رضا برنجکار

حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین شاخصه‌های دیپلماسی دینی و غربی اظهار داشت: این مسأله را بایستی با توجه به مبانی دیپلماسی غربی تحلیل کرد، سیاست غربی‌ها مبتنی بر سلسله مبانی خاص انسان شناختی، جهان شناختی، طبیعت شناختی و... است، در مبانی سکولار چیزی با عنوان معنویت، خدا و اخلاق وجود ندارد.

تأمین منافع به هر قیمتی

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: انسان در مبانی غرب به عنوان موجودی تعریف می‌شود که به هر قیمتی منافع خود را دنبال می‌کند، وقتی انسان در زیربنا این‌گونه تعریف شود، در بنای سیاسی و دیپلماسی هم با جهت‌دهی به مبانی بر اساس انسان شناختی مادی بدون خدا، معاد و اخلاق روابط خود را تعریف می‌کنند، چراکه اخلاق را نفی کرده و آن را بر اساس منفعت و سود خود تعریف می‌کنند.

وی با بیان این‌که در مبانی غرب چیزی اخلاقی است که سود دنیوی داشته باشد، گفت: دیپلمات‌های غربی وقتی بر اساس این مبانی فکری انسان شناختی و اخلاقی وارد بحث سیاست و دیپلماسی می‌شوند، به هیچ وجه بر عهد و پیمان پایبند نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار تصریح کرد: جای تعجب است که برخی از دیپلمات‌ها طرف‌های خارجی و آمریکا را قابل اعتماد می‌دانند و روشن است که این دسته افراد هیچ‌گونه شناختی و اطلاعی از تفکر، سیاست و مبانی فکری و فلسفی غرب ندارند.

وفاداری غرب، بدون سابقه

وی خاطرنشان کرد: طرف‌های غربی حتی یک بار هم در روابط دیپلماتیک، وفادار به عهد و پیمان خود نبوده‌اند، وقتی میلیون‌ها نفر را به خاطر منافع خود قتل عام می‌کنند، مشخص است که ارزشی برای عهد و پیمان قائل نیستند و کسانی که معتقد به وفاداری غرب می‌باشند، افرادی بی‌اطلاع و ساده‌ هستند.

مسئول انجمن کلام حوزه علمیه با اشاره به مبانی فکری غرب، بیان کرد: کمترین علم و آگاهی نسبت به فلسفه غرب و مبانی سکولاریسم کافی است برای دانستن این موضوع که وفاداری در قاموس و مبنای غرب جایی نداشته و اساسا نمی‌توانند وفادار باشند، مگر این‌که منافع آنها اقتضا کند.

تقسیم کار بین اروپا و آمریکا

وی با بیان این‌که اکنون در مسأله هسته‌ای، معاهده و قرارداد به نحوی تنظیم شده است که ابتدا بایستی تمام تعهد‌ها از سوی ایران انجام شود، گفت: وقتی تمام مسائل از طرف ایران حل شد و طرف غربی به خواسته‌ خود رسیدند، چه ضرورتی برای ملزم شدن آنها به پیمان خود وجود دارد، روشن است که به راحتی به همه چیز پشت پا می‌زنند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار خروج آمریکا و درخواست اروپا برای ادامه برجام را تقسیم کار غرب عنوان و تصریح کرد: در زمان کنونی هم تقسیم کاری بین آمریکا و اروپا صورت گرفته است، از طرفی تحریم‌های جدیدی توسط آمریکا علیه ایران وضع می‌شود و از سوی دیگر توسط اروپا ایران را در برجام نگه دارند تا محدودیت‌های اعمال شده مانند تعطیلی نیروگاه‌های اراک، فردو و نطنز پابرجا بماند.

وی ایستادگی و تکیه بر توان داخلی را تنها راه‌کار برون رفت از مشکلات جامعه دانست و تأکید کرد: هیچ راهی جز اتکای بر توانمندی مردم کشور ایران وجود ندارد و بایستی با اتحاد و همدلی تلاش کرده و با ایستادگی و مقاومت به نتیجه رسید.

دیپلماسی دینی مبتنی بر مبدأ و معاد

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث درباره دیپلماسی دینی بیان کرد: دیپلماسی اسلامی مبتنی بر مبدأ، معاد و اخلاق است، نمونه بارز این دیپلماسی عملکرد مسلم بن عقیل(ع) در کوفه است که با وجود موقعیت مناسب برای قتل إبن زیاد، به دلیل اخلاق اسلامی اقدام به چنین کاری نکرد؛ چراکه خنجر زدن از پشت در منش اسلامی وجود ندارد.

وی افزود: سیاست اسلامی مبتنی بر اخلاق است، به این صورت که فرقی بین فرد و جامعه قائل نیست و بری از تمامی رذایل اخلاقی است، هرچند منافع شخصی و اجتماعی دارای اهمیت است، اما در چهارچوب اخلاق پیگیری می‌شود؛ زیرا بی اخلاقی در دین و مبانی فکری اسلامی مردود است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار در پایان تصریح کرد: این همان تفاوت علوم انسانی اسلامی و غیر اسلامی است، واضح است که سیاست بر دو جهت‌ اسلامی و سکولار وجود دارد، همچنان‌که اقتصاد اسلامی و سکولار است، اما لازمه پیبردن به این مسائل داشتن چشم بصیرت لازم است./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات