۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۵۶۶۱۳۹

چند خبر از بازار نشر

انتشار کتاب «دقیقه‌ی سی سالگی»، فراخوان بیست‌و‌ششمین دوره جایزه جهانی كتاب سال، معرفی کتاب‌هایی با موضوع قرآن و نهج‌البلاغه در سرای اهل قلم و برگزاری سومین دوره مسابقه داستان‌نویسی «رؤیای کهکشانی من» از مهم ترین اخبار بازار نشر است.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  انتشار کتاب «دقیقه‌ی سی سالگی»، فراخوان بیست‌و‌ششمین دوره جایزه جهانی كتاب سال،  معرفی کتاب‌هایی با موضوع قرآن و نهج‌البلاغه در سرای اهل قلم و برگزاری سومین دوره مسابقه داستان‌نویسی «رویای کهکشانی من» از مهم ترین اخبار بازار نشر است.

«دقیقه‌ی سی سالگی»‌ منتشر شد

 مجموعه شعر «دقیقه‌ی سی سالگی»‌، اثر جواد زارعی از سوی انتشارات فصل پنجم راهی بازار نشر شد.

جواد زارعی، به تازگی مجموعه شعر «دقیقه‌ی سی سالگی» را از سوی انتشارات فصل پنجم راهی بازار نشر کرده است. این کتاب از 31 شعر کوتاه و بلند تشکیل شده است، شعرهایی که بیشتر ویژگی‌های تصویری دارند.
استفاده از عنصر تخیل و تلفیق آن با تصویر مهم‌ترین ویژگی شعرهای این کتاب است که با درهم‌ریختن مرز دریافت عقلی و حسی از مفاهیم و اتفاقات، خواننده  را به بطن خاطرات در زندگی می‌کشاند.
از سویی دیگر بازی‌های زبانی و زمانی و به دست دادن تفسیری نامعمول از افعال و امور عادی جامعه، انسان یا اجزای ادراکی او، فضای متفاوتی را در شعرها شکل داده است.
 
در یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:
«کاری از دست‌هایمان
توی این کوچه‌ها ساخته نیست!
زمستان، شب‌ها کارش را شروع می‌کند
می‌ایستد و سوز سردش را سُـــــر می‌دهد توی تخت،
و من به هر سمتی که می‌غلتم
باز
طرفی که تو نیستی
یخ می‌زند»
 مجموعه شعر «دقیقه‌ی سی سالگی» در ۴۸ صفحه، شمارگان 700 نسخه و با قیمت ۷۰۰۰ تومان از سوی انتشارات فصل پنجم روانه بازار شده‌ است.

بیست‌و‌ششمین دوره جایزه جهانی كتاب سال فراخوان داد

 فراخوان بیست‌‌و‌ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی منتشر شد.

دبیرخانه جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بیست‌و‌ششمین دوره جایزه جهانی كتاب سال را با هدف شناسایی و معرفی كتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح كه برای نخستین‌بار طی سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) به زبان‌های گوناگون در كشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، در بهمن ماه سال جاری برگزار می‌كند.
 
بر اساس فراخوان بیست‌و‌ششمنی دوره جایزه جهانی كتاب سال از تمام ناشران، پدیدآورندگان و صاحب‌نظران دعوت می‌شود، یک نسخه از كتاب مورد نظر خود را برای شركت در این دوره جایزه، به نشانی دبیرخانه ارسال كنند.

 موضوع آثار ارسالی:
 الف ـ مطالعات اسلامی: كلیات، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمه متون اسلامی، قرآن‌پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق اسلامی، علم كلام، فلسفه، تصوف و عرفان، تاریخ علم در اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی، هنر و معماری اسلامی، مطالعات اسلام معاصر و غیره.
 
ب ـ مطالعات ایرانی: كلیات، زبان و زبان‌شناسی ایرانی، مردم‌شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی و غیره.
 
ویژگی‌های آثار ارسالی:
 الف) برخورداری از ابتكار و خلاقیت در ارائه بینش اسلامی و تحقیقات و مطالعات ایرانی
 ب) بهره‌مندی از ارزش‌های فرهنگی بسیار درخور توجه و منطبق با معیارهای تحقیقی و پژوهشی و استناد به منابع معتبر وعلمی.
 
ج) تناسب حجم كتاب با محتوا، فصل‌بندی موضوع‌ها، رعایت هماهنگی فصول و یک‌دستی مطالب، ذكر فهارس فنی، اهتمام به ویراستاری، ارایه مناسب كتاب و نداشتن اغلاط چاپی.
 
د) رعایت معیارهای اساسی ترجمه در كتاب‌های ترجمه شده
 هـ) رعایت آداب و قواعد تصحیح انتقادی متون به همراه توضیحات و حواشی لازم، و ارائه نسخ بدل به حد كافی در كتاب‌های تصحیح‌ شده
 از تمامی ناشران، پدیدآورندگان و صاحب‌نظران دعوت می‌شود یک نسخه از كتاب‌ مورد نظرخود را برای شركت در این دوره از جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران، تا ۳۱ شهریورماه سال جاری به نشانی تهران، میدان هفتم‌تیر، خیابان قائم‌مقام فراهانی، ابتدای خیابان فجر، ساختمان شماره۷، طبقه پنجم، دبیرخانه جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران ارسال كنند.
 
علاقه‌مندان برای كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۸۸۸۶۱۳۲۰ تماس بگیرند و یا به سایت www.bookaward.ir مراجعه كنند.

انجمن نجوم آیاز تبریز برگزار می‌کند:

برگزاری سومین دوره مسابقه داستان‌نویسی «رویای کهکشانی من»

به مناسبت هفته جهانی فضا سومین دوره مسابقه کشوری داستان‌نویسی علمی تخیلی و نقاشی «رویای کهکشانی من» از سوی انجمن نجوم آیاز تبریز مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود. این مسابقه که به مناسبت هفته جهانی فضا تدارک دیده شده است فرصتی است برای علاقمندان به نقاشی و نویسندگی تا استعداد خود را این بار در حوزه «نجوم و فضا» بیازمایند.

رقابت داستان‌نویسی «رویای کهکشانی من» با هدف آشنایی بیشتر مردم با اهمیت نجوم، فضا، نقش یافته‌های این حوزه در بهبود زندگی بشر، زیبایی‌های چشم‌نواز آسمان شب و پرورش نیروی تخیل برگزار خواهد شد.
به گفته مریم فخیمی، دبیر انجمن نجوم آیاز تبریز در بخش‌های مختلف این رقابت به کارگیری المان‌های علمی و یا شبه‌علمی دانش نجوم و فضا ضروری است. همچنین نفرات برتر این رقابت در همایش هفته جهانی فضا که در نیمه دوم مهر ۹۷ برگزار خواهد شد معرفی و هدایای آن‌ها اهدا خواهد شد. هدایای این رقابت شامل جوایز نقدی، غیرنقدی و لوح سپاس است.
 
گفتنی است مهلت ارسال آثار تا 15 مرداد ۹۷ است و این زمان تمدید نخواهد شد؛ لازم به ذکر است که پس از مهلت ذکر شده پذیرش هیچ‌گونه آثار از سوی انجمن نجوم آیاز تبریز امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
بخش داستان کوتاه علمی تخیلی با موضوع نجوم و فضا
موضوع اصلی آثار باید علمی‌-تخیلی و مرتبط با نجوم و فضا باشد. تنها قالب قابل قبول در مسابقه، داستان کوتاه است. نوشته‌هایی از قبیل: دل‌نوشته، انشا، شعر، داستان بلند و دنباله‌داری که نیمه کاره رها شده باشد و یا فاقد پایان‌بندی باشد پذیرفته نخواهد شد.
رده سنی افراد شرکت‌کننده باید ۱۰ تا ۱۸ سال و ۱۸ سال به بالا باشد؛ همچنین هر شرکت‌کننده می‌تواند فقط یک اثر ارسال کند. حجم آثار ارسالی حداقل ۵۰۰ کلمه و حداکثر ۵ هزار کلمه باشد و داستان‌ها باید صرفا در ژانر علمی‌تخیلی و مرتبط با نجوم و فضا باشند.
داستان‌ها در نرم‌افزار ورد با قالب .doc یا .docx  تایپ شده باشند.  آثاری که در قالب پی‌دی‌اف ارائه شوند پذیرش نمی‌شوند. شرکت‌کنندگان باید توجه داشته باشند که رعایت اصول نگارش در امتیازدهی تاثیرگذار خواهد بود. همچنین داستان‌های ارسالی نباید قبلا در هیچ کتاب، مجله، نشریه و فضای مجازی منتشر شده باشد.
از دیگر قوانین شرکت در این رقابت این است که عنوان نامه‌ الکترونیکی ارسالی، باید «داستان علمی- تخیلی» انتخاب شود و آثار ارسالی پیش از این در هیچ مسابقه‌ یا جشنواره‌ای برگزیده نشده باشند.
علاقه‌مندان می‌توانند برگه مشخصات را وبگاه دانلود کرده بعد از تکمیل به همراه اثر ارسال کنند و نبود برگه مشخصات منجر به حذف اثر از شرکت در رقابت است. لازم به ذکر است که عدم رعایت قوانین منجر به حذف اثر از رقابت می‌شود.
داوری بخش داستان:
داستان‌ها در دو مرحله داوری خواهند شد و داوران مرحله اول بعد از اعلام اسامی داستان‌های راه‌یافته به مرحله نهایی معرفی خواهند شد. شهرام اقبال‌زاده، محمد قصاع، جلال شمع‌سوزان، نوید فرخی داوران مرحله نهایی این رقابت هستند.  
 
شیوه ارسال آثار داستانی
علاقه‌مندان می‌توانند داستان‌های خود را به همراه برگه مشخصات، به نشانی الکترونیکی Ayazastroscifi@gmail.com ارسال کنند و تا ۴۸ ساعت بعد از دریافت آثار داستانی، ایمیلی از طرف انجمن نجوم آیاز ارسال خواهد شد. در صورتی که ارسال‌کنندگان آثار این پیام را دریافت نکردند با دبیر برگزاری تماس حاصل کنند.

معرفی کتاب‌هایی با موضوع قرآن و نهج‌البلاغه در سرای اهل قلم

کتاب‌های «وحی قرآنی» و «نهج‌البلاغه؛ ترجمه و شرح واژگان» هشتم و نهم خردادماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب، معرفی و بررسی می‌شوند.

مؤسسه خانه کتاب همزمان با ماه مبارک رمضان، نشست‌های تخصصی برای کتاب‌هایی با موضوعات قرآن و نهج‌البلاغه برگزار می‌کند.
 
در این راستا سه‌شنبه هشتم خردادماه، نشست معرفی و بررسی کتاب «نهج‌البلاغه؛ ترجمه و شرح واژگان» اثر حسین استادولی از ساعت 15 تا 17 با حضور منصور پهلوان، محمدرضا شاهرودی، زهرا قرة‌الاعیان، فاطمه لاجوردی، افسانه مجاوری و نویسنده کتاب در سرای اهل قلم برگزار خواهد شد.
 
همچنین سرای اهل قلم، روز چهارشنبه نهم خردادماه در نشست معرفی و بررسی کتاب «وحی قرآنی» که از ساعت 14 تا 15 با حضور عبدالمجید طالب‌تاش و ابراهیم کلانتری برگزار می‌شود، میزبان دوستداران قرآن کریم است.
 
علاقه‌مندان به حضور در این نشست‌ها می‌توانند در زمان یادشده، به سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، پلاک 2 مراجعه کنند. /925/پ204/ش

 

ارسال نظرات