۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۶۶۸۳۰
آیت الله جوادی آملی:

حيف است تمام حاجت‌ها بر محور ماديات خلاصه شود

حضرت ‌آیت الله جوادی ‌آملی ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای دعا به درگاه الهی دانست و گفت: حيف است كه انسان تمام حاجتها را در محور ماده و ماديات خلاصه كند.
آیت الله جوادی ‌آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آيت الله جوادی آملی در کتاب حکمت عبادات، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای دعا به درگاه الهی دانست و اظهار داشت: حضرت فرمود: «السّلام عليك من شهْرٍ قرُبتْ فيه الآمال ونشرتْ فيه الأعمال»؛ سلام ما بر تو اي ماهي كه آرزوها در اين ماه نزديك شد و ما فهميديم كه از خداوند  چه بخواهيم!

وی ادامه داد: در دعاي سحر ماه مبارك رمضان نيز از امام سجاد (سلام‏ الله‌عليه) رسيده است، كه: خدايا آنها كه تو را نمي ‏شناسند و عبادت نمي‏ كنند، روزي مي‏ دهي، مار و عقربها روزي‏ خور خدا هستند، پس حيف است كه انسان تمام حاجتها را در محور مادّه و مادّيات خلاصه كند. خداوند همه كفّار و منافقين را در عالم، تأمين مي‏ كند، پس آيا صحيح است انسان تلاش و كوشش خود را بر اين صرف كند كه از خدا طبيعت و دنيا بطلبد؟ از اين روست كه امام مي‏ فرمايد: سلام بر ماهي كه فهميديم در آن از خدا چه بخواهيم! چيزي بخواهيم كه براي ما بماند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به کلامی از امام سجاد علیه السلام ابراز داشت: آب زلال وقتي از چشمه مي‏ جوشد، راه خود را باز مي‏ كند و راه كسي را هم نمي ‏بندد و همهٴ درختان و گياهان تشنهٴ سر راه را هم سيراب مي ‏كند. اين خاصيت آب زلال است كه به دنبال تشنه مي ‏رود. امّا اگر اين آب، داراي املاح و رسوبي باشد، همين كه مي ‏جوشد، راه خود را مي‏ بندد.

وی افزود: بعد از چند سال در آن مزرع، تلّي از سنگ پيدا شده و همهٴ آن سرزمين هاي سبز، خشك مي‏ شود و چيزي در آن نمي‏ رويد. افكار و انديشه‏ ها هم چنين است. اگر زلال باشد از جان مي‏ جوشد، با زبان و قلم منتشر مي‏ شود، به گوش و چشم مي‏ رسد و از آنجا در دلهاي ديگران جاري مي‏ گردد. لذا امام سجّاد (عليه‏ السلام) فرمود: دلها در اين ماه نرم و رقيق و گناهان در اين ماه كم است./۱۳۲۳/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات