۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۶۶۹۳۲
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

قلوب با حفظ حجاب طاهر می ماند

عضو هیات علمی جامعه المصطفی حفظ حجاب را یکی از توصیه‌های مهم قرآنی در سوره احزاب توصیف کرد و گفت: قلوب با حفظ حجاب طاهر خواهد ماند.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در محفل سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد حفظ حجاب را یکی از توصیه‌های مهم قرآنی در سوره احزاب توصیف کرد و اظهار داشت: مؤمنان توجه داشته باشند که در مهمانی‌ها باید حریم‌ها رعایت شود، تا جایی که قران کریم فلسفه حجاب و فاصله بین زن و مرد را چنین توصیف می‌کند که«قلوب با حفظ حجاب طاهر خواهد ماند.»

عضو هیات علمی جامعه المصطفی به جریان منع ازدواج با زنان پیامبر اکرم(ص) از سوی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین دلایل این حکم الهی این است که حریم خصوصی پیامبر اکرم(ص) حفظ شود و اسرار زندگی پیامبر اکرم(ص)  فاش نشود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به اهمیت دعوت مهمان و میهمانی گرفتن در منازل از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و ابراز داشت: امام علی(ع) در توصیف اهمیت مهمانی گرفتن می‌فرماید« مَن اكرمَ ضَيفَهُ فَهُوَ مَعي و مَعَ اِبراهيمَ(علیهماالسلام) في‌الجَنّة؛ کسي که مهمان خود را گرامي بدارد جاي او در بهشت در کنار من و ابراهيم پيغمبر (علیهماالسلام) خواهد بود.»

وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام نیز در توصیف اهمیت میهانی فرموده است« الضَّيفُ اذا دَخَلَ بَيتَ المُؤمِنِ دَخَلَ مَعَهُ اَلفُ بَركَةٍ وَ الفُ رحمةٍ وَ يَكْتُبُ اللهُ لِصاحِبِ المَنزِل بِكُلّ لُقمَةٍ يأكُلُها الضَّيفُ حَجةً و عُمرةً؛ مهمان هنگامی‌که وارد خانه مؤمن مي‌شود هزار برکت و هزار رحمت به همراه خود دارد و خداوند به تعداد هر لقمه که مهمان تناول مي‌کند يک حج و يک عمره براي صاحب‌خانه مي‌نويسد.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این‌که مهمانی گرفتن در شرع مقدس اسلام اصول و آدابی دارد، عنوان داشت: یکی از آداب مهمانی این است که مهمان به صاحب‌خانه امر نکند.

وی ادامه داد: چشم نگه‌داشتن، حفظ اسرار، کمتر از سه روز مهمان شدن و حفظ حریم میزبان از اصولی است که مهمان باید به آن عامل باشد و شرع مقدس اسلام نیز به آن بسیار توصیه کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به بیان مصداقی مجالسی پرداخت که مؤمن نباید در آن شرکت کند و گفت: از منظر شرع مقدس اسلام مؤمن نباید بر سر سفره‌ای که مشروب بر آن گذاشته‌شده است حاضر شود.

وی ادامه داد: شراب حرام است و هیچ توجیهی هم ندارد، بر این اساس مؤمن حق ندارد بگوید که« ما که مصرف نمی‌کنیم »و بر اساس همین استدلال بر سر سفره‌ای حاضر شود که بر بروی آن شراب گذاشته‌اند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این‌که مجلس معصیت از مجالسی است که مؤمن از حضور در آن منع شده است، ابراز داشت: اگر مؤمن در مجلس معصیت گرفتار شد و نتوانست از آن بیرون بیاید امام صادق(ع) می‌فرماید سه آیه آخر سوره صافات را بخواند.  

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که در مجلسی توحید در آن انکار می‌شود مؤمن نباید در آن حاضر شود، گفت: جوانان توجه داشته باشند که ماهواره از مصادیق این جلسات است.

وی ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که چرا برخی از کتب ضاله توصیف می‌شود و شبکه‌های ماهواره‌ای و این کتب ممنوع می‌شود، پس آزادی بیان چیست؟ در پاسخ به این طیف از افراد باید گفت که« جوانی که کل دانش او در دین به انداز یک بینش و تعلیمات دینی در دوران دبیرستان است؛ آن‌هم اگر خوب خوانده باشد چگونه می‌تواند در برابر کارشناسان که سال‌ها برای نقض اعتقادات وی دسیسه چیده‌اند مقاومت کند؟ بر این اساس وقتی بر روی تابلوهای برق شهری اخطار (ممنوعیت نزدیکی به تابلو امر شده) درحالی‌که خود مأموران برق شهری به درون تابلوها می‌روند! نمی‌توان گفت چرا برای ما ممنوع است! بنابراین این مساله قاعده عقلی است»

عضو هیات علمی جامعه المصطفی گفت: در مجالسی که حتی احتمال معصیت وجود دارد مؤمن نباید شرکت کند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات