۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۵۶۷۳۵۴

معرفی کتاب "پندار معنویت نقدی بر جنبش‌ها و فرقه‌های نوپدید"

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "پندار معنویت نقدی بر جنبش‌ها و فرقه‌های نوپدید" را منتشر کرده است.
معنویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "پندار معنویت؛ نقدی بر جنبش‌ها و فرقه‌های نوپدید" نوشته حجت‌الاسلام دکتر حمید نگارش را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در هفت فصل با عنوان‌های: کلیات، علل اقبال انسان معاصر به عرفان و معنویت، اهداف و شکل‌گیری جنبش‌ها، شیوه‌های فعالیت جنبش‌ها، درآمدی بر عرفان اسلامی، مروری بر فعالیت‌های جنبش‌ها و فرقه‌ها در ایران و راهکارهای مصون‌سازی تدوین کرده است.

صاحب‌نظران بر این باورند که مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران معنویت و هویت دینی آن است و با پیروزی توانست نظام لیبرال غرب را به چالش بکشد و چون بارقه‌ای امیدبخش در ظلمتکده بی‌هویتی، تشنگان معنویت آسمانی و فضیلت را نوید آزادی بخشد. بنابراین، نگارنده در مقدمه کتاب درباره مقابله دشمنان با این طرح انقلاب اسلامی ایران چنین می‌نویسد:

دشمنان دریافتند که رمز ماندگاری این انقلاب الهی، همان رمز شکل‌گیری آن یعنی معنویت اصیل اسلامی و شیعی است؛ از این رو راه مبارزه با این معنویت دینی را مبارزه فرهنگی از جمله تزریق معنویت‌های جعلی و بدلی قرار دادند، به این امید بکه توانند معنویت اصیل اسلام ناب محمدی را که به برکت آن، انقلاب اسلامی شکل گرفت و برگ زرین دیگری بر صفحات تاریخ افزود از پای درآورند. پس، با شعارهای فریبنده نوگرایی، ضمن ترویج نظریه اومانیستی و لیبرالیستی به نوعی، ختم نبوت را به ختم ادیان آسمانی و صراط مستقیم را به صراط‌های مستقیم تفسیر کردند تا با این شگرد راه ورود آیین جعلی، عرفان‌های کاذب، جنبش‌های نوپدید و فرقه‌های نوظهور را باز کنند.

در دهه‌های اخیر، پیشرفت صنعتی بشر به جایی رسید که توانست بسیاری از نیازهای خود را برطرف کند. انسان در کنار این پیشرفت مادی در بعد روحی و معنوی سیره قهقرایی پیمود و عطش معنوی او دو چندان شد. به همین دلیل نویسنده در فصل اول در توضیح پیشینه فرقه‌های نوظهور چنین می‌آورد:

در طول چند دهه گذشته جهان شاهد سر برآوردن فرقه‌هایی بود که به پشتیبانی فضای مجازی در همه جهان گسترش یافتند. شکل‌گیری این فرقه‌ها به اندازه‌ای سریع بود که کارشناسان دینی و فرهنگی را به تعجب واداشت و اندیشه‌های آنان را متوجه اهداف شکل‌گیری فرقه‌ها و مدیریت پشت صحنه آن‌ها کرد.

خاستگاه این جنبش‌ها و فرقه‌ها بیشتر آمریکا بوده، غالب رهبرانشان به آمریکا سفرکرده‌اند. پیشینه شکل‌گیری بسیاری از این فرقه‌ها به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. فرقه‌هایی که به‌قدری در دنیای مجازی رسانه‌ها و اینترنت ظهور و بروز داشته‌اند که می‌توان آن‌ها را فرقه‌های مجازی نامید. همچنین از نظر تعداد و سرعت رشد چندان پیشروی کرده‌اند که قرن حاضر را می‌توان قرن انفجار فرقه‌ای خواند.

شکل‌گیری و تأسیس فرقه‌های و جنبش‌ها اهدافی دارد؛ اهدافی که دشمنان برای تحقق آن بسیار هزینه‌ می‌کنند تا به نتایج مدنظر خود برسند یکی از این اهداف مقابله با گسترش معنویت دینی است که نگارنده در توصیف این اهداف در صفحه 29 و فصل سوم کتاب چنین می‌ گوید:

انقلاب اسلامی برای پیشبرد رسالت‌های خود با ارائه نمونه عینی و عملی از یک نظام سیاسی و اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های الهی، از یک سو، مدعیان دروغین اندیشه و فرهنگ را به چالش فراخوانده و از سوی دیگر، چون بارقه‌ای امیدبخش در ظلمتکده بی‌هویتی و بی‌فرهنگی، شیفتگان و دل‌باختگان پارسایی و معنویت را نوید آزادی و رهایی بخشید؛ دشمنان دریافته‌اند که تنها غنای فرهنگی و معنوی اسلام ناب محمدی است که می‌تواند مژده سعادتمندی و رستگاری را به بشر بدهد و دشمنان بشر را ناامید کند؛ از این رو، با روش‌های گوناگون به رویارویی با معنویت اسلامی برخاسته‌اند. تأسیس فرقه‌های نوظهور و جنبش‌های نوپدید یکی از این راهکارهای جدید دشمن است که می‌کوشد با القای معنویت کاذب، معنویت اصیل اسلامی را نابود کند.

حجت‌الاسلام دکتر حمید نگارش در فصل به مروری بر فعالیت‌های جنبش‌ها و فرقه‌ها در ایران پرداخته است. و عناوین این فصل را چنین می‌شمارد:

اشو، دالایی لامار رهبر تبتیان، واکاوی تعالیم معنوی سای بابا، نگاهی به اندیشه‌های به ظاهر معنوی وین دایر، شیطان‌پرستی، اکنکار؛ آیین آمریکایی، شبه عرفان ساحری (عرفان سرخ‌پوستی)، جریان شناسی پائلو کوئیلو، عرفان حلقه، کابالا؛ پای‌بست تفکرات جنبش‌های و فرقه‌ها.

وی در ادامه در توضیح عرفان حلقه و تشکیل آن در ایران در صفحه 133 کتاب چنین می‌نویسد:

«عرفان کیهانی» با «عرفان حلقه» در اواسط دهه هفتاد، به رهبری شخصی به نام محمدعلی طاهری با تشکیل کلاس‌های آموزشی فعالیت خود را آغاز کرد. بنیان‌گذار این عرفان جعلی، که اشرافی بر آموزه‌های دینی نداشت، کتاب‌هایی همچون عرفان کیهانی، انسان از منظر دیگر و بینش انسان را به چاپ رساند. کتاب عرفان کیهانی به علت تبیین اساسنامه و اصول پایه این عرفان، مهم‌ترین کتاب عرفان حلقه یا کیهانی به شمار می‌رود.

رئیس این فرقه معتقد است عرفانش ایرانی است. در طول چند سال گذشته به تربیت شمار زیادی «مستر» (مربی و درمانگر) پرداخت و به این شیوه توانست شبکه فعالیت فرقه و عرفان خود را با حمایت شبکه‌های رسانه‌ای و قضای مجازی در سراسر کشور بگستراند.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "پندار معنویت نقدی بر جنبش‌ها و فرقه‌های نوپدید" را در 192 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 12000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071 تماس حاصل نمایند./۹۹۸//ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات