۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۵۶۷۵۳۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

دور اندیشی بهترین راه برای تقویت اراده است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث شریف «لا عزم لمن لا حزم له» یکی از راهکارهای تشدید و تقویت عزم و اراده را دور اندیشی ذکر کرد.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم احیای شب قدر که در مصلای قدس برگزار شد، مصادف شدن شب قدر و شب جمعه را یکی از فرصت های طلایی برای رشد معنوی خواند و گفت: گاهی اوقات شرایط ویژه ای برای رشد انسان فراهم می شود و به قول برخی بزرگان «خداوند چوب حراج به بهشت می زند» که باید از آن نهایت بهره را برد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که خداوند برخی از امور را از روی حکمت مخفی نگه می دارد، اظهار داشت: در روایت داریم که خداوند سه چیز را در سه جا مخفی کرده است که نخستین آن ها «اولیای الهی در میان خلق» هستند؛ خداوند اولیای خود را میان خلق مخفی نگه داشته است تا هیچکس کسی دیگر را تحقیر نکند.

وی با تأکید بر این که انسان نباید هیچگاه از روی ظاهر افراد قضاوت کند، ابراز داشت: چه بسیار انسان های به ظاهر بدی بوده اند که در نهایت مرگی با سعادت داشته اند، بر این اساس ما نباید در مورد دیگران زود قضاوت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: دومین چیزی که خداوند آن را مخفی کرده است «شب قدر» است و حکمت آن نیز این است که انسان ها در همه شب ها احتمال شب قدر بودن بدهند و برای درک آن تهجد داشته باشند؛ برخی از علما و بزرگان همچون همه شب های سال را احیا نگه می داشتند و به عبادت می پرداختند تا شب قدر را درک کنند.

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که «پنهان بودن رضایت خداوند در کارهای خیر» سومین چیزی است که خدای متعال مخفی کرده است، ابراز داشت: این موضوع نیز بدان جهت است که انسان ها برای کسب رضایت خداوند همه اعمال خیر را انجام دهند، زیرا اگر مشخص بود که رضایت خداوند در کدامین کار خیر است، ما از انجام سایر خیرات غفلت می کردیم.

وی با اشاره به این که شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به احتمال قوی شب قدر است، مطرح کرد: در روایات آمده است که پیامبراکرم(ص) در این شب به صورت اهل خانه آب می زد تا بیدار بمانند؛ همچنین در روایتی دیگر آمده است که امام صادق(ع) در یک ماه رمضان به شدت بیمار بودند و نمی توانستند از خانه بیرون بروند، اما در این شب از یاران خود خواستند تا بستر ایشان را به مسجد ببرند؛ این روایات می تواند دلیل محکمی بر این باشد که شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شب قدر است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه با اشاره به فرازی از دعای پرفیض کمیل مبنی بر «قوّ علی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزیمة جوانحی» عنوان داشت: انسان باید همه اعضا و جوارح خود را در خدمت خداوند قرار دهد، زیرا اگر اعضای انسان در خدمت او باشند، دیگر مرتکب گناهان نخواهند شد؛ اگر جوارح انسان در خدمت شیطان باشد، بدون شک تیره بخت و عاقبت به شر خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: انسان باید برای ترک گناهان و قرار دادن اعضا و جوارح در خدمت خداوند متعال، عزم قوی داشته باشد، زیرا اگر اراده انسان محکم باشد دیگر گرد گناه نخواهد گشت و همچنین انجام اعمال صالح بر او آسان خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به حدیث شریف «لا عزم لمن لا حزم له» یکی از راهکارهای تشدید و تقویت عزم و اراده را اینگونه توصیف کرد: بهترین راه برای تقویت اراده، دوراندیشی است؛ به عبارت دیگر اگر انسان دوراندیشی کند، عزمش قوی می شود؛ انسان باید عاقبت اندیشی و آینده نگری داشته باشد و همواره نتیجه اعمالی که انجام می دهد را به خوبی بسنجد./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات