نماز نفاق را از بین می برد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین تقوایی استاد حوزه علمیه در رابطه با نماز و روایات پیرامون آن، گفت: اصولا حقیقت وجودی هر انسان، حقیقت وجود اهل بیت است.
وی افزود: اهل بیت(ع) پدران ما هستند و ما از نور اهل بیت آفریده شده ایم به همین علت از خداوند می خواهیم حیات و ممات علوی قسمت ما بکند.
استاد حوزه علمیه ابراز داشت: طینت حضرت فاطمه زهرا(س) در همه طینت ها حاضر است پس حقیقت وجودی خود را ضایع نکنیم. حقیقت وجود ما پاکی، صداقت و وحی است.
وی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند ما هر روز اعمال شیعیان خود را نگاه می کنیم اگر ثواب کنند خوشحال و اگر گناه کنند ناراحت می شویم زیرا ما از آنها و آن ها از ما هستند.
حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان داشت: نماز نور امیر المومنین(ع) است که اهل بیت آن را به ما داده اند. اگر نمازما نماز نیست با نافله، نماز جماعت و تعقیبات آن را جبران کنیم. روایت است هر کس نمازش را ضایع کند واجب می شود که به آتش وارد شود.
وی افزود: نماز که باطل و بیهوده شد با منافقین محشور می شویم؛ وای بر کسی که از نمازش محافظت نکند. نماز نفاق را از بین می برد و راه پاک شدن و صاف شدن دل، سجده کردن در برابر خداوند است.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) می فرمایند افضل شما کسی است که سجده او بیشتر باشد. در دین ما سفارش شده که برای اقامه نماز، در حال کسلی به نماز نایستید، در حال خواب نباشید، وجودتان سنگین نباشد زیرا نگاه، زبان و لقمه شبهه ناک سبب سنگینی می شود، در حال مستی نماز نخوانید.
وی افزود: بهترین خوراکی ها دوست دارند خوراک مومنان شوند چون تبدیل به ذکر می شوند. از علل اینکه مشغول عباداتی مانند روزه هستیم ولی حال ما تغییری نمی کند این است که تنها گرسنگی و تشنگی را می کشیم در حالی که روزه باید حقیقت و روح داشته باشد. اگر دروغ می گوییم یا غیبت می کنیم روزه و نماز ما باطل است.
حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان داشت: نماز اول وقت از مواردی است که حال انسان را خوب می کند. اگر ماه رمضان از دست برود دیگر نمی توانیم آن را بدست بیاوریم نماز مودع برای همین است که نگذاریم فرصت ها از دست برود.
وی افزود: معرفت به صورت تضاعفی انسان را حرکت می دهد. مردم معمولا نان از حقیقت روح خود می خورند. علت وجودی انسان روح الله است ولی بزرگان، نان از توحید ذاتی خود می خورند یعنی در وجه الله محو می شوند و وجه الله روزی و قسمت آنها می شود.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: خداوند می فرماید تو محب من شو من عاشقت می شوم؛ اگر شهید راه باطن شویم رنگ و بوی نماز و روزه ما عوض می شود. امام موسی کاظم(ع) هر روز روزه بودند و موقع افطار بسیار کتک می خوردند و بعد دوباره به عبادت می پرداختند این همان شهید باطن بودن در راه وجه الله است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: روزه برای این است که نفس را زندانی کنیم و با خدای خود باشیم. اگر انسان بداند چه کسی سمت راست و چه کسی سمت چپ اوست دیگر جرأت نمی کند نماز را سبک شمارد. پس بدانیم ما در مقابل خدایی هستیم که به ما احاطه دارد اگر با این علم نماز بخوانیم نماز ما واقعی می شود. نماز به معنی دیدار و زیارت است./969/پ202/ب1