۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۵۶۸۱۶۱
نماینده خبرگان رهبری:

مجاهدت علما خدمت به جامعه بشری است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: اگر علمایی همچون علامه جعفری، علامه طباطبایی و علامه امینی را بشریت درک کرده است، به برکت مجاهدت علما و اساتیدی بوده که در تربیت شاگرد شب و روز نداشتند.
محمدتقی پورمحمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در هفدهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق شاگرد» برگزار شد، اظهار داشت: شاگرد به عنوان رعیت علمی استاد نیز شناخته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خاطرنشان کرد: به فرموده امام حق متعلم بر معلم آن است که بداند خداوند متعال او را راهنما قرار داده، به جهت علمی که به او عطا کرده است و کلید خزانه حکمت را به دست او داده است؛ پس اگر با آنها که نمی دانند احسان و نیکی نمود و از علمی که خداوند به او عطا نموده با مهربانی به آنها آموخت و در نصیحت و راهنمایی آنان بـا صبر و حوصله قدم برداشت؛ و برای نجات جامعه از جهـل و نادانی؛ از خزانه علمی که خدا در اختیار او گذاشته است انفاق کرد؛ ایـن عالم و معلم، هدایت شده و هدایت‌گر است.

وی با بیان این‌که استاد باید دلسوز شاگردان خود باشد، خاطرنشان کرد: امام زین العابدین(ع) در رساله الحقوق می فرماید؛ استاد از روی اعتقاد و ایمان؛ خدمتکار جامعه انسانی است. اما اگر از آنچه می داند انفاق نکند و علم خود را از دیگران دریغ بدارد؛ خیانتکار بوده و نسبت به خلق خداوند ظالم محسوب می شود.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: از جمله مهم‌ترین نکاتی که توصیه‌های امام سجاد(ع) اخذ می‌شود؛ آن است که استاد، خود را گنجينه دار دانش و حكمتى بداند كه خدا وى را امين آن دانسته و بر شاگردانش سرپرست ساخته است و با شاگردان به نيكى و با خوش خُلقى رفتار كند و نسبت به شاگردانش مهربان، خيرخواه و دلسوز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی بردبارى و خويشتن‌دارى را از دیگر ویژگی‌های رفتاری استاد با شاگرد دانست و افزود: بنابر احادیث و روایات وارده؛ استاد باید از آموختن آنچه را كه ياد گرفته است به شاگردانش دريغ نكند كه اگر خوددارى كند به تعبیر امام زین العابدین(ع) به خدا خيانت كرده و به خلق خدا ستمكار بوده است.

وی افزود: اگر استاد، پارسا، وارسته و خودساخته نباشد و دلش به حال شاگردانش نسوزد هرگز نمى تواند استعدادهاى گوناگون شاگردانش را شكوفا کند و از قوّه به فعليّت برساند، که اگر غیر این باشد، دانسته و نادانسته شاگردان را خوار و زبون تربیت می کند و آنان را رفته رفته از بلندهمّتى محروم ساخته به ترك تحصيل وا می دارد.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که مهم‌ترین و بزرگترین افتخار یک عالم و استاد؛ در حقیقت شاگردان او هستند، گفت: اگر علمایی همچون علامه جعفری، علامه طباطبایی و علامه امینی را بشریت درک کرده است، به برکت مجاهدت علما و اساتیدی بوده که در تربیت شاگرد شب و روز نداشتند، به عبارت دیگر مجاهدت استاد خدمت به جامعه بشری است./935/پ203/ب1

ارسال نظرات