۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۵۶۸۷۸۱
اسفندیاری:

نخستین کنفرانس بین‌المللی «صلح پژوهی» برگزار می‌شود

رییس مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت گفت: نخستین کنفرانس بین‌المللی «صلح پژوهی» رویداد بزرگی است که در دَهم اسفند‌ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار خواهد شد.
اسفندیاری اسفندیاری اسفندیاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عابدین سیاحت اسفندیاری، رییس مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به حوزه فعالیت مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت، اظهار داشت: این نهاد بین‌المللی در سه حوزه پژوهش، آموزش و ارتباطات فعالیت دارد.

وی ابراز داشت: این مرکز فعالیت رسمی خود را از دو سال گذشته آغاز کرده و تا به امروز توانسته است برنامه‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف انجام دهد که از جمله آن می‌توان به برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی «مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی» در سال 95 در ایران و آلمان اشاره کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه مجازی المصطفی(ص) افزود: مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت در سال 95 دو رویداد بسیار مهم را برگزار کرد که دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه مجازی المصطفی(ص) از بزرگ‌ترین حامیان این دو رویداد به شمار می‌آمدند.

 وی خاطرنشان کرد: در سال 95 همایشی با عنوان «اسلام و محیط زیست» برگزار شد که حامی اصلی این همایش دانشگاه امام صادق(ع) بود؛ کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت شناسی و تأثیر گذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دین» نیز با همکاری دانشگاه مجازی المصطفی(ص) برگزار شد.  

نشریات منتشر شده توسط این مرکز بین‌المللی در حوزه‌های مختلف از جمله اخلاق، حقوق، فرهنگ و محیط زیست بوده است

اسفندیاری تصریح کرد: این مرکز بین‌المللی کتاب‌های متعددی به زبان‌های مختلف انتشار داده که غالب این کتاب‌ها به زبان فارسی بوده است. اخیراً  نیز کتابی در خصوص علمای مسلمان آذربایجان شوروی به زبان ترکی آذری توسط این مرکز انتشار یافته است که علاقمندان با مراجعه به دبیرخانه این مرکز می‌توانند این کتاب را دریافت کنند.

وی عنوان کرد: کتاب‌های منتشر شده توسط مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت در حوزه‌های مختلف از جمله اخلاق، حقوق، فرهنگ، محیط زیست و... بوده است که به پنج زبان فارسی، عربی، ترکی استانبولی، ترکی آذری و انگلیسی انتشار یافته است.

رییس مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت گفت: نشریات »مطالعات تطبیقی« نیز از همان بدو تولید به پنج زبان مختلف نگاشته شده است که شماره نخست آن در ماه‌های گذشته منتشر شده و شماره دوم آن نیز به زبان فارسی است که در روز‌های آتی عرضه خواهد شد. 

وی با بیان این که نشریه «دین و دینداری» از دیگر نشریات این مرکز بین‌المللی به شمار می‌آید، اظهار داشت: این نشریه به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و آلمانی است که تا کنون دو نسخه آن منتشر شده و نسخه سوم آن نیز در مرحله ارزیابی قرار دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه مجازی المصطفی(ص) ابراز داشت: Psyche (پِسُوخِه) به معنای نفس نام نشریه دیگری است که توسط مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت به زبان انگلیسی منتشر خواهد شد.

وی با بیان این که این مرکز بین‌المللی تا کنون 16 نشست برگزار کرده است، تصریح کرد: نشست‌های دیگر این مرکز از هفته‌های آینده در قالب کرسی‌های نظریه پردازی، کرسی‌های علمی ترویجی و کرسی‌های نقد و نظر برگزار خواهد شد.

اسفندیاری با اشاره به رویداد‌های پیش‌ روی این مرکز بین‌المللی، اظهار داشت: نخستین کنفرانس بین‌المللی «صلح پژوهی» رویداد بزرگی است که در دَهم اسفند‌ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

وی ابراز داشت: متأسفانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل مورد هجمههای مختلفی قرار دارد، از این رو این مرکز بینالمللی برای جبران خلاءهای موجود در کشور تصمیم گرفت کنفرانس بینالمللی «صلح پژوهی» را برگزار کند.

فراخوان 33 محو ارسال مقالات به دبیرخانه کنفرانس بینالمللی صلح پژوهی صادر شد

اسفندیاری تصریح کرد: مرکز بینالمللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت در تلاش است در یک فضای آکادمیک در حوزه صلح و گفتوگوهای بین فرهنگی و ادیانی حضور داشته باشد تا به صورت واضح رویکرد بشر دوستانه اسلام و جمهوری اسلامی ایران را به سراسر جهان اعلام کند.

وی عنوان کرد: مرکز بینالمللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت از مراکز، سازمانها و نهادهای مختلفی دعوت کرده است تا در این کنفرانس بینالمللی مشارکت داشته باشند که دانشگاه مذاهب، دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه(ص)، دانشگاه آزاد اسلامی و انجمنهای علمی حوزه از ایران و مراکز مختلف دیگری از جمهوری آذربایجان، لهستان، چک، رمانی و گرجستان از خارج کشور با دبیرخانه این همایش بینالمللی همکاری خواهند داشت.

رییس مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت با بیان این که فراخوان کنفرانس بین‌المللی «صلح پژوهی» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است، گفت: این مرکز با برخی از پایگاههای علمی جهانی تفاهمنامهای امضا کرده است تا مقالات ارائه شده به دبیرخانه کنفرانس بینالمللی «صلح پژوهی» در پایگاههای این مراکز نمایه شود.

وی اظهار داشت: آموزش و صلح، پژوهش و صلح، اخلاق و صلح، فلسفه و صلح ، آیندهپژوهی و صلح، حقوق و صلح، سیاست و صلح، اقتصاد و صلح، تاریخ و صلح، فرهنگ و صلح، عقلانیت و صلح، کرامت و صلح، عدالت و صلح، زیست مسالمتآمیز و صلح، نخبگان و صلح، جامعه و صلح، خانواده و صلح، زنان و صلح، کودکان و صلح، حقوق بشر و صلح، حقوق حیوانات و صلح، محیط زیست و صلح، بهداشت و صلح، جغرافیا و صلح، سازمانهای بینالمللی و صلح، سازمانهای مردم نهاد و صلح، دولت و صلح، جنگ و صلح، فناوریهای نوین و صلح، فضای مجازی و صلح، بازیهای رایانهای و صلح، هنر و صلح و ورزش و صلح 33 محوری است که فراخوان آن برای ارائه مقالات در این کنفرانس بینالمللی صادر شده است.

 آغاز به کار رسمی «بنیان بینالمللی نظریه پردازان»

معاون پژوهشی دانشگاه مجازی المصطفی(ص) ابراز داشت: هر چند به صورت رسمی فراخوان این کنفرانس بینالمللی منتشر نشده بود، اما تا به امروز تعدادی از مقالات به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به دبیرخانه ارسال شده، به همین علت داوریهای زودهنگام دبیرخانه نیز آغاز شده است.

وی تصریح کرد: علاقمندان برای حضور در این کنفرانس تا سیام بهمنماه سال 97 میتوانند به تارنمای مرکز بینالمللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت مراجعه کنند. مهلت ارسال چکیده مقالات تا سیام مهر ماه سال 97 بوده و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا سیام دی ماه سال جاری است.

اسفندیاری عنوان کرد: در ذیل کنفرانس بینالمللی «صلح پژوهی» همایشی در هفته وحدت با عنوان «همایش بینالمللی دین و صلح» در هرمزگان، بندرعباس یا جزیره قشم برگزار خواهد شد. در این همایش علما و اندیشمندانی که در حوزههای دین و صلح فعالیت میکنند، گرد هم آمده و تبادل اطلاعات خواهند کرد.

وی با اعلام آغاز به کار «بنیان بینالمللی نظریه پردازان»، گفت: این نهاد زیر نظر مرکز بینالمللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت به فعالیت خواهد پرداخت.

رییس مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت خاطرنشان کرد: متأسفانه علما و اندیشمندان جمهوری اسلامی ایران تا کنون آنگونه که باید نتوانستهاند با علما و اندیشمندان خارج از کشور ارتباط برقرار کنند. از این رو تصمیم گرفتیم با ایجاد «بنیان بینالمللی نظریه پردازان» بر تحقق این مهم اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: بنیان بینالمللی نظریه پردازان با ایجاد بسترهای مناسب و با برگزاری کرسیهای نظریه پردازی و علمی ترویجی تلاش خواهد کرد تا میان علما و اندیشمندان داخل و خارج از کشور تعامل سازندهای ایجاد کند./878/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات