۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۶۹۷۴۷

روایتی از زندگی و زمانۀ آیت‌الله بهشتی

انتشارات سایان کتاب «روایتی از زندگی و زمانۀ آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی» را روانۀ بازار نشر کرده است.
زمانه

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات سایان کتاب «روایتی از زندگی و زمانۀ آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی» را روانۀ بازار نشر کرده است.

جعفرشیرعلی نیا، نویسنده و پژوهشگر جنگ وتاریخ معاصر دربارۀ جدیدترین اثر خود با عنوان « روایتی از زندگی و زمانۀ آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی» گفت: برای این کتاب چند مرحله تحقیق انجام شده است. در مرحلۀ نخست بر اساس منابع آشکار و منتشرشده و همچنین آثار دکتر بهشتی تحقیق کاملی انجام شد. مرحلۀ دوم بر اساس مصاحبه‌هایی بود که توسط دو مرکز انجام شده بود؛ مرکز اسناد_انقلاب اسلامی که با همراهی مدیران مرکز به‌ویژه آقای روزی‌طلب و آقای میردار مصاحبه‌ها در اختیار بنده قرار گرفت و مصاحبه‌های انجام‌شده در بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید دکتر بهشتی. مرحلۀ سوم بررسی اسناد فراوانی است که در این سال‌ها در بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید دکتر بهشتی جمع‌آوری شده است که با همراهی دکتر علیرضا بهشتی سخاوتمندانه در اختیار ما قرار گرفت.

 وی افزود: در این مرحله بسیاری از اطلاعات منتشرشدۀ پیشین با اسناد متقن محک زده شد و چه بسیار که برخی وقایع تاریخی با آن‌چه در برخی منابع پیشین دیده‌اید تفاوت‌هایی داشته باشد که در این مرحله آن‌ها را بررسی کرده و برخی اطلاعات نادرست پیشین را اصلاح کردیم. همچنین مذاکرات منتشرنشدۀ شورای انقلاب که در این کتاب استفاده شده بر غنای کار افزوده است.

شیرعلی‌نیا ادامه داد: نکتۀ دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که در وقایع تاریخی، پشت‌پرده‌های فراوانی وجود دارد که افراد پس از دوره‌های ملتهب تاریخی به‌تدریج روایت خود را بازگو می‌کنند و نظرات خود را در طول زمان می‌گویند و البته گاهی نیز به نکته‌های جدیدی می‌رسند اما آن را در قالب نکته‌های تاریخی بیان می‌کنند.

شیرعلی‌نیا در پایان گفت: این کتاب در ۶ فصل روایت شده است. فصل نخست با عنوان «در جست‌وجوی دین و فلسفه»، زندگی و زمانۀ شهیدبهشتی از تولدش در سال ‌۱۳۰۷ تا سال ‌۱۳۴۳ را روایت می‌کند.

فصل دوم «مرکزی اسلامی برای اروپا» نام دارد که فعالیت‌های شهید بهشتی را در دورۀ پنج‌سالۀ حضورش در اروپا روایت می‌کند. فصل سوم با نام «پیروزی پس از ناامیدی»، زندگی و زمانۀ شهید بهشتی پس از بازگشت به ایران در سال‌ ۴۹ تا پیروزی انقلاب در سال‌ ۵۷ را روایت می‌کند.

فصل‌های چهارم، پنجم و ششم، حدود سه سال از زندگی شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب را مرور می‌کنند؛ فصل چهار «یک سال پرچالش» نام دارد و از بهمن‌ ۵۷ تا بهمن ۵۸ را مرور می‌کند.

فصل پنجم از نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری تا یک سال پس از آن را روایت می‌کند و «حاکمان ناهماهنگ» نام دارد. فصل آخر که نامش «آخرین فصل زندگی» است از آغاز بهار ۶۰ تا هفتم تیر و انفجار حزب جمهوری را روایت کرده است. /925/ د 103/ش

ارسال نظرات