۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۶۹۷۵۴

معرفی کتاب "خطر صهیونیسم برای جهان اسلام"

این کتاب مجلد پنجم از مجموعه آثار استاد سعیدی است که محقق نامدار، استاد خسروشاهی آن را تدوین و تنظیم کرده است و پنج رساله استاد سعیدی را دربردارد
خطر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات کلبه شروق قم کتاب «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» تألیف مرحوم استاد سید غلامرضا سعیدی را به کوشش و با مقدمه استاد سیدهادی خسروشاهی منتشر کرد.

 این کتاب مجلد پنجم از مجموعه آثار استاد سعیدی است که محقق نامدار، استاد خسروشاهی آن را تدوین و تنظیم کرده است و پنج رساله استاد سعیدی را دربردارد: خطر صهیونیسم برای جهان اسلام، فریاد فلسطین، الجزایر پیروز (پرچمدار فداکاری)، مسأله کشمیر و حیدرآباد، متجاوز کیست؟ و برخی حقایق و نکات اساسی راجع به کشمیر پاکستان.

 استاد سعیدی از سال 1320ش در مقالات و آثاری که در جراید و یا به طور مستقل منتشر می ساخت، همواره در دفاع از حقوق تضییع شده ملت ‏های مسلمان و سرزمین‏ های اشغال شده آنان، آگاهانه و فعالانه می‌کوشید. مقالات وی در مجله «آیین اسلام» و سپس در هفته ‏نامه «ندای حق» و بعد در هفته‏ نامه «وظیفه» و... در دفاع از مسلمانان هند، کشمیر، فلسطین، الجزایر و... از مقالاتی بود که نیم قرن پیش نویسندگان اسلامی برای بیداری و هوشیاری مردم ایران منتشر می کردند. بیشتر این مقالات را ایشان بارها به صورت رساله ‏های مستقل ـ از سال 1326 به بعد  منتشر کرده‏اند که اکنون در یک جلد منتشر می ‏شود.

 کتاب «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام»  نشان‏دهنده نوع تفکر اسلامگرایان در دوران طاغوت پهلوی درباره مسائل جهانی اسلام است. یکی از مهمترین این رساله ها، «خطر جهود برای جهان اسلام و ایران» بود که استاد سعیدی در این رساله با لحنی تند و کاملاً افشاگرانه و انتقادی به بررسی اهداف صهیونیسم در جهان اسلام و ایران می ‏پردازد. همان طور که در رساله «فریاد فلسطین»، چگونگی مظلومیت مضاعف مردم مسلمان این سرزمین اشغال شده را نشان می دهد.

 بخش دوم این کتاب، رساله «فریاد فلسطین» است که در آن به موضوعاتی چون تأسیس دبیرخانه اسلامی، پیام مفتی اعظم فلسطین به کنفرانس اسلامی، صحنه بین ‏الملل اسلامی، پیشگویی‏ هایی راجع به بیت ‏المقدس، درس تاریخ و سقوط قدرت ‏ها، قیام چپی‏ های نوظهور در اسرائیل، رابطه بین دنیای امپریالیسم و دنیای صهیونیسم، قیام فداییان فلسطین و فداییان عرب، آخرین پیام برتراند راسل به جهان انسانیت، آرزوهای خطرناک اسرائیل و فلسطین در گذرگاه تاریخ پرداخته شده است.

 بخش سوم، رساله «الجزایر پیروز یا پرچمدار فداکاری» نام دارد که مجموعه سخنرانی ‏های مجلس جشن پیروزی برادران مسلمان الجزایر است که انجمن‏های اسلامی ایران در تاریخ 13 اردیبهشت 1341 در مسجد فخرالدوله تهران برگزار کرد. سخنان مهندس کتیرایی، اشعار ادیب برومند، سخنان استاد سید غلامرضا سعیدی، سخنان دکتر عطاءالله شهاب ‏پور (درباره نقش اسلام در نهضت الجزایر و اثر اسلام در نهضت ‏های جهان)، سخنان دکتر شعلان و آیت ‏الله سید محمود طالقانی و... جزو مطالب  این بخش است.

رساله های بعدی این کتاب، نوشتاری از استاد سعیدی درباره «مسأله کشمیر و حیدرآباد»، «متجاوز کیست؟» و «برخی حقایق و نکات اساسی راجع به کشمیر پاکستان» است که در آنها به مسائل شبه قاره هند در دوره معاصر پرداخته شد است.

آشنایی با استاد سید غلامرضا سعیدی، مترجم کتاب

استاد سید غلامرضا سعیدی به سال 1274ش در روستایی در بیرجند به دنیا آمد و در نوجوانی و جوانی، همزمان به آموختن زبان‏های عربی، انگلیسی و فرانسه پرداخت و با اندیشه ‏های سید جمال ‏الدین حسینی اسدآبادی آشنا شد. سپس در دانشگاه اسلامی علیگره هند، مجذوب افکار اقبال لاهوری گردید. او استواری مبانی عقیدتی ‏اش را مدیون سید جمال و اقبال می ‏دانست. از استاد سعیدی بیش از پنجاه جلد کتاب و صدها مقاله منتشر شده و به یادگار مانده است. استاد سعیدی پس از زندگی همراه با تلاش فرهنگی و عمری پربار، در سال 1367ش در 94 سالگی در تهران درگذشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی (البته در دوران ریاست جمهوری ‏شان) به مناسبت درگذشت استاد سعیدی در پیامی چنین وشته اند: «این عنصر صدیق و دلسوز و خدمتگزار اسلام، در طول سال‏های بابرکت عمر خویش، با فحص و تحقیق و نگارش و ترجمه، آثاری پدید آورد که بی‏ شک در نشر افکار نوین اسلامی، دارای تأثیر بود و به خاطر همین آثار است که حقاً باید او را در زمرۀ پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد. او همچنین انسانی وارسته و پاکدامن و متواضع و غیور و مبارز بود. به مسایل جهان اسلام اهتمام می ‏ورزید و در راه تشکیل نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزنده ‏ای می کرد.»

مشخصات

چاپ کتاب «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» در 488 صفحه، قطع وزیری، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 10300 تومان به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است. ترجمه کتابهای «مفخر شرق، سید جمال الدین اسدآبادی» (نوشته دکتر احمد امین)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و دکتر فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت )، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته دکتر محمد رفیع الدین)، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته دکتر حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، مؤسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو) و «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) از جمله آثار مهم اوست. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد سید غلامرضا سعیدی و استاد خسروشاهی می‌‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران و یا سایتهای مرکز بررسی‌های اسلامی (www.iscq.ir) یا پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) تماس بگیرید./925/ ن 604/ش

ارسال نظرات