۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۵۶۹۷۶۶
منتشر شد؛

"حدیث نصر"

این کتاب جلد اول خاطرات آیت الله نصرالله شاه آبادی است و در این جلد احوالات نیاکان پدری و مادری آن مرحوم، نیز احوالات والد عارفشان آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی و نیز زندگی آیت‌الله حاج‌آقا نصرالله شاه‌آبادی امده است.
نصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه کتابشناسی شیعه کتاب حدیث نصر؛ خاطرات فقیه مجاهد مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی نوشته سید حسین کشفی را منتشر کرده است.

این کتاب جلد اول خاطرات آیت الله شاه آبادی است و در این جلد احوالات نیاکان پدری و مادری آن مرحوم، نیز احوالات والد عارفشان آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی و نیز زندگی آیت‌الله حاج‌آقا نصرالله شاه‌آبادی تا سال ورودشان به تهران در سال ۱۳۴۹ش امده است.

خاطراتی از جریانات سیاسی ایران در  دهه ۲۰ تا ۴۰ همچون فدائیان اسلام، نهضت ملی شدن صنعت نفت و روابط آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق و نیز نهضت حضرت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ش و موضع علمای نجف و همچنین جریانات سیاسی عراق، از مطالب مهم این جلد است. همچنین از ویژگی های ممتاز کتاب حدیث نصر اسناد و تصاویر ناب و منتشر نشده است.

در مقدمه کتاب چنین آمده است:

در هر صفحه‌ از كتاب پربرگ تاريخ به تصوير انسانهاي والایی برمی‌خوریم كه هر يك با اعمال خويش، نامى نیک از خود به يادگار گذاشته‌اند كه با گردش روزگار از كتابها و خاطره‌ها محو نخواهد شد و غبار نسيان بر آن نخواهد نشست. بررسی زندگانى اين مردان نامور گيتى همواره روشنى بخش راه پر پيچ و خم حيات دانش دوستان و سرلوحه زندگى آيندگان است.

يكى از این ناموران و فرهیختگان، عالم عامل و فقیه کامل، چهرۀ محبوب و آشنا و فقیه مردم دوست، حضرت آیةالله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی است که مجاهدات علمی و عملی وی در فراز و فرودهای موقعیتهای اجتماعی از یک سو، و رشد و نموّ ایشان در بیت فقاهت و عرفان و معنویت و تحصیل در حوزه‌های علمیه تهران و قم و نجف و ارتباط نزدیک با امام خمینی و آیةالله العظمی خویی و سایر اعلام حوزه های علمیه (قدس الله اسرارهم) و همچنین حضور در مبارزات علیه رژیم پهلوی و نقش مؤثر در تشکیل کمیته انقلاب اسلامی جهت ساماندهی امور انقلاب و کمک رسانی در هشت سال دفاع مقدس از سوی دیگر، سبب شده است که آیةالله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی گنجینه‌ای از خاطرات شنیدنی و ارزشمند باشند. از این رو برای ماندگار شدن این گنجینه ارزشمند بر آن شدم تا خاطرات ایشان را ضبط و تنظیم و تدوین کنم. ابتدا مصاحبه‌های مختلف معظم له را جمع آوری نمودم که مهمترین آنها عبارتند از:

۱) مصاحبه با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

۲) مصاحبه با مرکز پژوهشهای صدا و سیما

۳) مصاحبه با مرکز اسناد انقلاب اسلامی

۴) مصاحبه با مجموعه حدیث سرو

۵) مصاحبه با مؤسسه شمس الشموس

هر چند مجموع این مصاحبات قابل ملاحظه بود، اما مطالب بسیاری به‌خصوص در باب نیای پدری و مادری و نیز مرحوم آیةالله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی (قدس سره) بیان نشده بود. لذا طیّ جلسات متعدد با معظم له و نیز در اثناء مجالس و سفرها نواقص و ابهامات مصاحبات برطرف و تکمیل شد. تمامی این جلسات را نیز ضبط نموده ام که مجموع آن ها شامل صدها فایل صوتی شده است.

 جا دارد از حضرت آیةالله شاه‌آبادی تقدیر و تشکر کنم که در این سال ها با روی باز مرا می پذیرفتند و به سؤالاتم پاسخ می دادند.

کار تدوین را با برادر عزیزم حجةالاسلام مجتبی فرخ فال آغاز نمودم و اگر زحمات و همراهی و همدلی وی نبود کار به نتیجه نمی‌رسید.    

گردآوری اسناد و تصاویر از دیگر تلاشهای همزمان برای تکمیل مصاحبات بود که در مجموع بیش از ۵۰  آلبوم از بستگان و دوستان و آشنایان آیةالله شاه‌آبادی شامل اسناد و تصاویری ناب و منتشر نشده از علمای اعلام بود. همچنین کوشش شد مصاحبات مستندسازی شود و حاصل آن تحقیقاتی است که به‌صورت پانوشتها درج شده است. مواردی که با رمز (ش) در پانوشت ذکر شده، نقل مستقیم کلمات حضرت آیةالله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی است که برای تکمیل و استدراک در پانوشت درج شده است.

لازم به ذکر است القاب اشخاص در کل کتاب مطابق گویش آیةالله شاه‌آبادی درج گردیده است و برای حفظ حلاوت گفتار معظم له از افزودن تعابیر احترامی رایج نظیر «آیةالله العظمی» و ... احتراز شد.  امید آن که بیوتات آیات عظام، عذر ما را بپذیرند.

این کتاب، جلد اول از خاطرات آیةالله شاه‌آبادی است و شامل بخش نیاکان و زندگی معظم له تا ورودشان به تهران در سال ۱۳۴۹ش است و به علت حجم زیاد مطالب، بقیه خاطرات معظم له در سالهای حضورشان در تهران و فعالیت های دینی و اجتماعی و انقلابی در جلد دوم خواهد آمد. ان شاء الله.

فصول کتاب

مقدمه : گذری بر زندگانی آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی

نیای پدری

نیای مادری

عارف کامل آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی:

فصل اول: حیات علمی

فصل دوم: حیات معنوی

فصل سوم: سلوک عملی و اجتماعی

فصل چهارم: مبارزات سیاسی

فصل پنجم: عروج

فصل ششم: همسران و فرزندان

آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی:

فصل اول: طفولیت و کودکی

فصل دوم: حوزه علمیه تهران

فصل سوم: هجرت به نجف اشرف

آیت الله سیدابوالقاسم خویی

آیت الله سید عبدالهادی شیرازی

رسوم حوزه نجف

کاستی های حوزه نجف

بازگشت به ایران و ازدواج

زندگی در نجف پس از ازدواج

تشرف به حج

آغاز نهضت امام خمینی

حوادث سیاسی عراق

فصل چهارم: سفر به پاکستان

علاقه‌مندان می توانند کتاب حدیث نصر و سایر کتابهای مؤسسه کتابشناسی شیعه را از محل های زیر تهیه کنند:

1 .  قم. موسسه کتابشناسی شیعه(نیروگاه. خیابان توحید. کوچه 7. شماره 22) تلفن :

02538802212

02538802232

2 . قم. کتابفروشی  کلبه شروق (قم ابتدای خیابان صفائیه) تلفن : ۰۲۵۳۷۸۳۸۱۴۴

۳. قم. انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (خیابان ارم) تلفن:

۰۲۵۳۷۷۳۹۰۹۷

۴. قم. بوستان کتاب _ شعبه قم _ (چهارراه بیمارستان _ شهدا _) تلفن:

۰۲۵۳۷۸۳۱۷۲۰

۵. تهران. کتابفروشی مرجع (بلوار کشاورز خیابان فلسطین جنوبی، نرسیده به میدان فلسطین) تلفن:

۰۲۱۸۸۹۶۱۳۰۳

۶. تهران. بوستان کتاب _شعبه تهران_ (خیابان انقلاب بین خیابان فلسطین و وصال پلاک ۹۵۱) تلفن:

۰۲۱۶۶۹۶۹۸۷۸

مؤسسه کتابشناسی شیعه کتاب حدیث نصر؛ خاطرات فقیه مجاهد مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی را در 520دصفحه در سال 1397 منتشر کرده است./925/ ن 603/ش

 

 

ارسال نظرات