۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۷۰۰۷۱
دیدگاه؛

ضرورت وحدت و انسجام ملی در برابر مثلث شوم طراحی شده آمریکا

دولت آمریکا برای رسیدن به خواسته‌های ششگانه خود به دنبال استفاده از ابزارهای مختلفی است که فشار اقتصادی و جنگ رسانه‌ای از مهم‌ترین آنهاست.
راهپیمائی ضد استکباری مردم مشهد

به گزارش خبرگزاری رسا، از مرداد سال گذشته و پس از تصویب قانون ضد ایرانی کاتسا توسط کنگره آمریکا، مشخص شد که آمریکا به دنبال افزایش فشار تحریمی بر جمهوری اسلامی ایران است. آمریکایی‌ها می‌گویند که برجام همه آن چیزی که آنها می‌خواسته‌اند را برآورده نکرده است و برای همین باید با توافقات دیگر کامل شود. ترامپ ۶ مورد را مطرح می‌کند: بازرسی از مراکز نظامی ایران، تمدید نامحدود محدودیت‌های هسته‌ای که در سال ۲۰۲۵ برای ایران به پایان می‌رسد، تعطیلی برنامه‌های دفاعی-موشکی ایران، تعطیلی فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، اصلاح وضعیت حقوق بشر ایران مطابق با ارزش‌های آمریکایی و تعطیلی فعالیت‌های سایبری ایران.

دولت آمریکا برای رسیدن به خواسته‌های ششگانه خود به دنبال استفاده از ابزارهای مختلفی است که فشار اقتصادی و جنگ رسانه‌ای از مهم‌ترین آنهاست.

طراحی آمریکا چیست؟

رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد امسال، در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام (ره)‌ نقشه دشمن (دولت آمریکا) علیه جمهوری اسلامی ایران را به طور کامل تبیین کردند. ایشان فرمودند: « نقشه‌ی دشمن را کاملاً میدانیم چیست و آن نقشه را برای مردم افشا میکنیم؛... امروز نقشه‌ی دشمن این سه چیز است: فشار اقتصادی، فشار روانی، و فشار عملی؛ هدف هر سه نوع فشارهای دشمن هم سیطره‌ی بر کشور عزیز ما ایران است، همچنان‌که بر بعضی از کشورهای بدبخت روسیاه منطقه سیطره و تسلّط دارد.»

فشار اقتصادی

ایشان در تبیین محور اول یعنی فشار اقتصادی می‌فرمایند:« فشار اقتصادی، تحریم است، جلوگیری از همکاری کشورها در زمینه‌های اقتصادی با ما است؛ این فشارها را وارد میکنند. نتیجه‌ای که آنها میخواهند از فشار اقتصادی بگیرند، این را درست توجّه کنید! مسئله‌ی آنها از فشار اقتصادی و تحریم، صرفاً زیر فشار قرار دادنِ دستگاه دولت و حکومت نیست؛ میخواهند ملّت ایران را به ستوه بیاورند به خیال خودشان؛ میگویند ملّت ایران را به ستوه بیاوریم تا نظام اسلامی ناچار بشود تسلیم زورگویی‌های ما بشود؛ هدفشان این است.»

تحریم مهم‌ترین ابزار آمریکا برای اعمال فشار اقتصادی است. در ماه‌های گذشته و خصوصا از دی ماه ۱۳۹۶ آمریکا اعمال فشار اقتصادی بر ایران را افزایش داده است. بخش مهمی از این فشارها بر کانال‌های ارزی متمرکز شده است. چرا که اقتصاد ایران وابستگی‌های جدی به منابع ارزی خود دارد و آمریکا نیز این را می‌داند. در دوره گذشته نیز همین کار صورت گرفت. آمریکا در سال‌های ۹۰-۹۱ با هدف قرار دادن دسترسی جمهوری اسلامی ایران به منابع ارزی خود، اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داد.

متاسفانه در طول ۵-۶ سال گذشته و علی‌رغم وجود تجربه بحران ارزی سال ۹۱، اقدامات مناسب برای کاهش آسیب‌پذیری از این محل صورت نگرفت. به طور خاص بعد از توافق برجام و طی دو سال و نیم گذشته، فرصت بسیار مناسبی بود تا این وابستگی مدیریت شود تا آمریکا نتواند به راحتی اقتصاد ایران را از این مسیر تحت فشار قرار دهد. دولت آمریکا با همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، خصوصا کشور امارات که یکی از گلوگاه های ارزی ایران است، فشار را بر ایران تشدید کردند. در این فشارها نقش کشورهای عربی پادوی آمریکا یعنی عربستان و امارات کاملا مشخص و برجسته است.

این فشارها منجر به اختلال در بازار ارز کشور شده است و به دلیل نبود سیاست‌های اقتصادی مناسب در کشور، نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازارهای ارز و سکه و مسکن حرکت کرده و مشکلات جدی در آنها ایجاد کرده است.

متاسفانه دولت و مجلس آماده مقابله با این شرایط نبودند. برای نمونه دولت با سیاست‌های اشتباه خود در زمینه نظام بانکی اجازه داد تا در طول ۵ سال گذشته نقدینگی کشور سه برابر شود. بر اساس آمار در تابستان ۹۲ نقدینگی کشور در حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این عدد در حال حاضر بیش از۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان شده است. یعنی نقدینگی جامعه سه برابر شده است. از طرف دیگر این نقدینگی به جای آنکه به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی و تولید برود، بخش زیادی از آن در بانک‌ها به عنوان سپرده قرارداده شده است تا بدون فعالیت اقتصادی به آنها سود تعلق بگیرد.

این وضعیت تا اواخر سال گذشته ادامه داشت و منجر به تشدید رکود در کشور شد. همچنین در طول این مدت، نرخ ارز با واقعیت های اقتصادی کشور تعدیل نشد. اما پس از آنکه بازارهای دیگر مانند ارز و سکه و مسکن دچار افزایش قیمت شدند و سود این بازارها بیشتر از سود بانکی شدند، حرکت نقدینگی به سمت آنها آغاز شد.

در کنار این حرکت نقدینگی ، نبود قوانین بازدارنده فعالیت‌های سوداگرانه مانند مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) که اجازه فعالیت‌های سوداگرانه را به افراد نمی‌دهد، باعث شد بدون هیچ مانعی نقدینگی به سمت بازارهای ارز و سکه و مسکن حرکت کند. این نقص در درجه اول متوجه مجلس شورای اسلامی است که قانون مربوطه را تصویب نکرد.

افزایش نزدیک به سه برابری قیمت ارز، سکه و افزایش قابل توجه قیمت مسکن از نتایج این فشارها است که به دلیل نبود تدبیرهای لازم خودش را نشان داده است.

فشار روانی

رهبر انقلاب در تبیین دومین محور از نقشه دشمن به فشار روانی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند:« امّا فشار روانی؛ این خیلی نکته‌ی حائز توجّه و مهمّی است. نقاط قوّت جمهوری اسلامی را، نقاط قوّتی که برای کشور و برای ملّت مایه‌ی اقتدار و مایه‌ی تقویت است نشان کرده‌اند و آنها را در تبلیغات و در برخوردها به‌عنوان نقاط چالش‌آفرین معرّفی میکنند؛ برای اینکه ملّت ایران را نسبت به آنها دلسرد کنند.»

این سیاست توسط رسانه‌های بیگانه چه در خارج و چه در داخل اجرایی می‌شود. همین سیاست بر از چشم انداختن فناوری هسته‌ای دنبال شد. رهبر انقلاب می‌فرمایند: « پیشرفت هسته‌ای، افتخار فنّاوری کشور بوده است. پیشرفت هسته‌ای در کشور، مایه‌ی افتخار فنّاوری و دانش فنّی کشور بوده، استعداد جوانهای ما را مشخّص کرده؛ چیز کوچکی نیست». اما جریان رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن آنقدر به این نقطه قوت جمهوری اسلامی حمله کرد که دیگر کسی شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست». باطرح مسایل غیرواقعی و انحرافی درباره اینکه آیا فناوری هسته‌ای مفید است یا نه.

در حال حاضر نیز تمرکز دشمن در این قضیه در ابتدا روی حضور و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است و در گام بعدی روی توان دفاعی-موشکی. به طور ویژه دشمن با استفاده از عوامل منافقین و نفوذی‌های داخلی به دنبال جهت دادن افکار و القای این دروغ است که مشکلات اقتصادی مردم ناشی از فعالیت‌های منطقه‌ای است. این تلاش آنقدر هویدا است که وزیر خارجه آمریکا، پامپئو، خود نیز دست به کار شده است و با انتشار تصاویری این ابهامات را مطرح می‌کند. در چند روز گذشته و در تجمعاتی که در اعتراض به نابسامانی‌های اقتصادی رخ داد نیز شعارهایی در این زمینه شنیده شد. مهمترین شعار این بود «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن».

فشار عملی

رهبر انقلاب سومین محور طراحی دشمن را اعمال فشار عملی به جمهوری اسلامی ایران بیان می‌کنند. ایشان می‌فرمایند: « و امّا فشار عملی، که [درباره‌ی] این هم فقط یک جمله به همه‌ی ملّت عزیزمان عرض میکنم در سرتاسر کشور؛ فشار عملی‌شان عبارت است از اینکه در کشور آشوب ایجاد کنند؛ این برنامه‌ی قطعی آنها است... نقشه‌ی دشمن این است که از مطالبات مردمی سوءاستفاده کنند.»

به طور طبیعی وقتی عرصه اقتصادی بر مردم تنگ شود، انتظار حرکت‌ها و اجتماعات اعتراضی و مطالبه‌گرانه مردم وجود دارد. دشمن می‌خواهد با سواستفاده از این واقعیت، فشار عملی بر مسئولان ارشد نظام ایجاد کند. برای این کار دشمن با دروغ پردازی، جریان رسانه‌ای و نفوذ دادن عوال خود (که به طور قطع از عوامل سازمان منافقین هستند) در تجمعات مردمی، مطالبات را به سمت و سوهای غیرواقعی مانند فعالیت‌های منطقه‌ای سوق می‌دهند. کار دیگر دشمن سوق دادن تجمعات به سمت فعالیت‌های ساختارشکنانه و رادیکال است. در چند روز گذشته این طراحی کاملا قابل مشاهده بود. طبق گزارش‌های منتشر شده افرادی که هویت آنها مشخص نبود، با ایجاد فشار بر بازاریان تهران، آنها را وادار به تعطیل کردن مغازه‌های خود کردند. این‌ها نشانه‌هایی از حضور نفوذی‌های دشمن است.

در برابر این مثلث شوم چه باید کرد؟

همانطور که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، می‌توان در مقابل این طراحی دشمن فعالانه وارد میدان شد و طراحی دشمن را خنثی کرد. اگر مسئولان، نخبگان و مردم متوجه باشند و هرکدام به وظایف خود عمل کنند این طراحی به فضل الهی بی‌اثر خواهد شد.

وظیفه مسئولان

مسئولان اعم از مسئولان دولتی، مجلس و قوه قضاییه وظایفی دارند. مهمترین چیزی که در این زمان به آن نیاز است، و رهبر انقلاب بارها بر آن تاکید کردند، صداقت با مردم و تلاش کردن برای حل مشکلات مردم است. خلایی که مشاهده می‌شود نبود مرکزی برای مواجهه به توطئه‌های اقتصادی دشمن است. باید نشست سران قوا به مرکزی برای مقابله با تحریم ها تبدیل شود. خبر تکیل ستاد و مجموعه ای در این خصوص در شورای عالی امنیت ملی و اتخاذ تصمیمات مهم در این مجموعه برای مقابله با تهدیدات اقتصادی دشمن ، حرکتی بسیار شایسته و در خور توجه بود که انتظار است با قوت بیشتری این مجموعه ، مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای دشمن را بدرستی رصد و برای خنثی نمودن آن سناریوها و برنامه های  مناسبی طراحی  و اجرا گردد.

در بین سه قوه، دولت نقش مهم‌تری دارد. متاسفانه دولت در مدیریت بازار ارز و سکه نتوانست خوب عمل کند و تصمیم‌های اشتباهی گرفت که البته در روزهای گذشته آن تصمیم‌ها را اصلاح کرد. دولت می‌تواند با ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد بازار را کنترل کند. لازم است در این زمینه به نظرات کارشناسی کارشناسان دلسوز توجه شود. نباید به گونه‌ای رفتار شود که مردم احساس کنند مسئولان دولتی هیچ درکی از تحولات ندارند و صرفا حرف‌های توخالی می‌زنند. پس دولت باید در کوتاه مدت بازار ارز و سکه و مسکن را مدیریت کند تا فشار کمتری بر مردم وارد شود. علاوه بر این کارها باید دولت با تدابیر لازم وضعیت اقتصادی را در بلند مدت کنترل کند. چرا که آثار بلند مدت افزایش نرخ ارز به صورت تورم در سایر حوزه‌ها بر روی مردم فشار می‌آورد.

نمایندگان مجلس نیز نقش مهمی دارند. نمایندگان قوانین مورد نیاز برای مدیریت فضای کنونی را می‌توانند تصویب کنند. مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که می‌توان سوداگری را مهار کند. همچنین نمایندگان باید با مطالبه از دولتمردان، آنها را در انجام وظایف خود کمک کنند. واقعیت این است که برخی از دولتمردان توانایی مدیریت فضا را ندارند و لازم است از آنها سوال شود.

نمایندگان همچنین می‌توانند نقش مهمی در شنیدن مطالبات مردم، کارگرها و ... داشته باشند و آنها را به مسئولان دولتی انتقال دهند. مردم باید احساس کنند که در شرایط سخت نمایندگان آنها در کنارشان هستند.

قوه قضاییه نیز ابزارهای بسیار مهمی در اختیار دارد که از طریق آنها می‌تواند مقابل تضییع حقوق مردم را بگیرد. سازمان بازرسی کل کشور بسیار می‌تواند در این زمینه موثر باشد. اقدامات خوبی نیز از سوی این سازمان در مدیریت بازار خودرو  صورت گرفت که سبب دلگرمی مردم شد.

رسانه ملی نیز نقش بسیار مهمی دارد. نباید مردم احساس کنند که رسانه ملی به دنبال توجیه کردن اشتباهات است. رسانه ملی باید فعالانه مطالبات مردمی را بشنود و با انعکاس مطالبات حقیقی مردم از اینکه دشمنان از این مطالبات سواستفاده کنند جلوگیری کند.

نخبگان جامعه نیز وظیفه تبیین شرایط را برای مردم دارند. نخبگان و تریبون‌دارها باید به مردم نقشه دشمن را تشریح کنند، ریشه‌های مشکلات فعلی را ترسیم کنند و اجازه ندهند آدرس‌های غلط در میان مردم جامعه رواج پیدا کند. عبرت‌هایی که در زمینه مذاکرات وجود دارد برای مردم باید تبیین شود.

نقش مردم

مردم نیز مهمترین نقش را در این میدان به عهده دارند. هم هدف فشارهای دشمن مردم هستند و هم دشمن به دنبال سواستفاده از مشکلات مردم به نفع خود است. اما مردم نشان داده‌اند که با بصیرت توطئه‌های دشمن را خنثی می‌کنند. مردم اصلی‌ترین پشتوانه انقلاب اسلامی هستند. در مقاطع مختلف چه در انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و جنگ نرم مردم با حضور خود دشمن را ناامید کردند.

در این شرایط نیز مردم باید آگاهانه در صحنه حضور داشته باشند. مردم باید نقشه دشمن را ببینند. مراقب سواستفاده دشمن از مطالبات به حق خود باشند. مردم حقشان است که مطالبه‌شان را از مسئولان انجام دهند. این مطالبات سبب خواهد شد تا مسئولان به تحرک بیشتر وادار می شوند. مردم باید بدانند اگر مولفه‌های اقتدارآفرین نظام اسلامی به هر دلیلی تهدید شود، زندگی آنها دچار اختلال خواهد شد. مشکلات زندگی مردم واقعی است و ریشه آنها در داخل است. باید مطالبات حقیقی از مطالبات دروغینی که توسط رسانه‌های نظام سلطه پمپاژ می‌شود جدا شود. مردم ما حامی مظلومان هستند و می‌دانند حمایت از مظلوم برکت زندگی مومنانه است و اگر مشکلاتی وجود دارد باید در داخل کشور آنها را حل کرد. مردم تجربه کرده‌اند که مذاکره با دشمن هیچ کمکی به حل مشکلات نمی کند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات