۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۷۰۲۱۳
دیدگاه؛

محک صداقت سخنان روسای دو قوه

سخنان چند روز پیش رییس جمهور درباره لزوم اتکا به خود و برون رفت قدرتمندانه از شرایط تحریمی و هم چنین سخنان رییس مجلس در عدم اعتماد به آمریکایی ها با واکنش های متعددی از سوی فعالین سیاسی و اقتصادی رو به رو شده است.
روحانی و لاریجانی

به گزارش خبرگزاری رسا، سخنان چند روز پیش رییس جمهور درباره ی لزوم اتکا به خود و برون رفت قدرتمندانه از شرایط تحریمی و هم چنین سخنان رییس مجلس در عدم اعتماد به آمریکایی ها با واکنش های متعددی از سوی فعالین سیاسی و اقتصادی رو به رو شده است.

دسته ی اول این سخنان را به فال نیک گرفتند و امیدوار شدند روسای این دو قوه به جای اداره کشور از پشت بلندگو با متلک گویی ،  وارد فاز عملیاتی شوند و اداره کشور را به سیاست های آمریکا گره نزنند.

دسته ی دوم اما با توجه به سابقه ی جناب رییس جمهور مخصوصا در زمان انتخابات در زیر سوال بردن تمامی مولفه های قدرت کشور در حوزه های امنیتی، قضایی و اقتصادی، تحقیر توانمندی ایران و ایرانی به طوری مداوم حتی در مراسم تحلیف، رها سازی اقتصاد کشور در طول 5 سال گذشته، فحاشی رکیک و منشوری به منتقدان، بتن ریزی و شخم زدن تمامی ظرفیت های هسته ای کشور و اخراج دانشمندان هسته ای، به تعطیلی کشاندن پیشران های اقتصاد کشور همانند مسکن مهر و .....،  این اظهارات را تاکتیکی و برای جا خالی دادن از مسئولیت می دانند. این افراد دائم تذکر می دهند مگر می شود کسی از کربلای حسینی برای ادبیات سازش به روش بی رحمانه ای سوء استفاده کند و حالا دم از مقاومت در برابر آمریکا بزند؟

همچنان که اظهارات رییس مجلس در رد مذاکره با آمریکایی ها هم از سوی این دسته از افراد کاملا خنده دار  دانسته شده و به حامی اصلی برجام 20 دقیقه ای نمره ای بهتر از کرباسچی نمی دهند. این دسته برای سخن خود به عملکرد فعلی ایشان در جلسه با جامعه مدرسین استدلال می کنند که علیرغم توضیحات علما، ایشان همچنان بر FATF اصرار می ورزد(1) و حتی پس از نهی صریح رهبری از این اقدام نیز همچنان خود را در پی کسب تکلیف می داند که مورد عتاب برخی فعالین سیاسی هم واقع شد.(2)

اما چه باید کرد؟

باوجود آنکه اعتراف می کنیم هیچ پاسخی به استدلال های دسته دوم نداریم و سطح استدلال آن قدر متقن است که مخالفت با آن نیازمند انکار بدیهیات است ، ولی می پنداریم راهی که این دسته می روند در مواجهه با رییس این دو قوه خطاست. درست است که افرادی در این سطح به دلیل آنکه راه 5 ساله به بن بست رسیده است ، سعی در تعدیل مواضع خود و همراهی با موازین انقلاب نشان می دهند ولی آیا انکار همین پایبندی لفظی به حل مشکلات اقتصادی،  ناشی از عملکرد این دو قوه کمک می کند؟ آیا وقتی فردی به صورت لفظی از عملکرد خود پشیمان می شود و با پرداخت هزینه هایی سعی در جبران گذشته ها برمی آید باید همین صورت لفظی را هم کتمان کنیم؟ آیا در این صورت مجبور نمی شویم به راه حل های جاسوس کد دار اوباما و ترامپ که رسما برای کارچاق کنی برجام 70 هزار دلار ناقابل فقط به صورت رسمی از دولت فخیمه آمریکا دریافت کرده است(3) و برجام موشکی را تئوریزه می کرد،  تن دهیم و سناریوی استعفای ایشان و یا سناریوی عدم کفایت اصلاح طلبان را شارژ کنیم؟ چگونه می توانیم در آن شرایط ملتهب، مشکلات اقتصادی مردم را حل کرد؟

اگر فکر می کنید راه حل این وجیزه در مواجهه با این شرایط حمایت بی قید و شرط از مواضع این دسته از افراد و حسن ظن بچه گانه است زود قضاوت کردید.

بهترین راه حل در برخورد با چنین سیاست مدارانی به دست آوردن «محک صداقت راهبردی» و مطالبه ی آن است تا متوجه شویم آیا این اظهارات تغییر راهبرد است و یا الفاظی در سطح تاکتیک.

جناب رییس جمهور اگر دو اقدام را انجام دهند نشان  می دهد قصد ایشان فریب افکار عمومی نبوده و واقعا بدنبال آن هستند بجای تکیه به غرب ، از ظرفیت های کم نظیر داخلی و با تکیه به مردم مشکلات پیش روی نظام را حل و فصل کنند:

خانه تکانی شدید در کابینه پیر و فرتوت فعلی که با فروش 7 میلیون سکه هم نتوانستند بازار سکه را کنترل کنند و بازار سرمایه ای طلا را با میدان میوه و تره بار اشتباه گرفتند.ژن های خوب در طی مدت 5 سال بهره خود را از سفره ی نجومی دولت برده اند و با عملکرد مخرب خود وضعیت ارز را به حالت فعلی رسانده اند.جالب آنجاست که برخی از اعضای موثر کابینه ، مسئولیت وضعیت فعلی بازار ارز را پذیرفته اند و حداقل لازمه ی قبول مسئولیت اوضاع فاجعه بار فعلی استعفا و عذرخواهی از ملت است.
کمتر از دو هفته ی دیگر تا اتمام مهلت اروپایی ها برای پایبندی آنها به برجام و پذیرش شروط ایران باقی نمانده است. بنابر اظهارات مقامات اروپایی و ایرانی قرار است در اقدامی نمایشی 100 شرکت ورشکسته اروپایی دیگر روانه ایران شوند تا احتمالا چند قرارداد صوری امضا کنند و همانند قراردادهای توتال و پژو چند عکس یادگاری برای ما به ارمغان آورند.(4) اگر دولت بنا بر وعده ی 2 ماه پیش خود پاسخی محکم به اروپایی ها و آمریکایی ها دهد و برجام را از آی سی یو به قبرستان منتقل کند و اقتصاد کشور را از شرایط شرطی شده فعلی خارج کند در ادعای خود صادق است . اکنون پس از این فراز و فرود ها ، دولت باید بداند بحران خود ساخته شرطی شدن اقتصاد کشور و سپردن اقتصاد کلان و روندهای سرمایه گذاری کشور به اخم و لبخندهای اوباما و ترامپ در حال تمام شدن است و ادعاهای دولت در بازگشت به سیاست های اقتصاد مقاومتی تنها با خروج از خوشبینی به اروپا و نسخه های بدلی آنها امکان پذیر است ، لذا اگر دولت تکلیف خود را در عدم وابستگی به غرب و تکیه بر داشته های درونی نظام و بهره گیری از همه ظرفیت های داخلی در بستر اقتصاد مقاومتی ببیند، برحقانیت مواضع اخیر رییس جمهور صحه خواهیم گذاشت و در غیر ایصورت همه این سخنان و مواضع را تاکتیکی و صرفا برای برون رفت از شرایط حاضر باید فرض کرد. 

محک صداقت جناب رییس مجلس هم علاوه بر کمک به رییس جمهور در فقرات بالا پرهیز از ماله کشی پرونده ی FATF و خارج کردن کامل این سند حقارت بار از دستور کار مجلس است.

امروز روزگار سخت دولت داری است و چون بوی کبابی نمی آید سلبریتی ها به جای قبول مسئولیت خود به فحاشی رییس جمهور که روزگاری نه چندان دور همواره خود را به او سنجاق می کردند، مشغول اند . درچنین شرایطی روسای قوا می توانند جناح مومن انقلابی را سپر بلای دولت داری خود کنند تا ببینند مدافعان حریم انقلاب دست کمی از حججی ها ندارند؛ به شرط آنکه صداقت خود را اثبات کنند؛ این گوی و این میدان ...

1-« موافقت لاریجانی با تصویب FATF» تسنیم 20 خرداد 97

2- « FATFو تذکر یک نکته به رییس مجلس» فارس اول تیر 97

3-«موسویان ما به ازای 70 هزار دلار چه کرد؟» فارس 5 خرداد 95

4-بزرگترین دلیل بر نمایشی بودن این اقدام عدد «100» در تعداد شرکت هایی است که قرار است با ایران همکاری کند که نشان از یک فریب بزرگ دارد.عدد 100 و یا 1000 نقطه ای است که اذهان عمومی به عنوان یک رقم تام می شناسند و به همین دلیل شرکت های صنعتی کالای خود را 99500 قیمت گذاری می کنند و نه 100000. این امر بیانگر آن است که اروپایی ها بیشتر به دنبال فریب افکار عمومی ایران هستند تا شکل دادن به یک معامله واقعی با دولت ایران./۹۶۹/د102/ب1

منبع: فارس

ارسال نظرات