۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۷۲۳۷۵
در قالب یک کتاب منتشر شد؛

مواجهه ایران با تکنولوژی غرب

انتشارات سوره مهر، کتاب «ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب» تألیف اساتید برجسته فلسفه کشور را منتشر کرد.
مواجهه ایران با تکنولوژی غرب

به گزارش خبرگزاری رسابه نقل از سوره مهر، کتاب «ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب» تالیف محمدحسین بادامچی با آثاری از سیدحسین نصر، دکتر مهدی گلشنی، حجت‏الاسلام دکتر خسروپناه، دکتر پارسانیا، ابراهیم فیاض و ... منتشر شد.

فصل اول به کهن‏ترین سنت فلسفی ایران، یعنی «فلسفة اسلامی»، اختصاص یافته است که با چهره‌‏های شاخصی چون سید حسین نصر و حضور استادانی چون دکتر مهدی گلشنی، حجت‏الاسلام دکتر خسروپناه، و خانم دکتر علم‏ الهدی و بیش از همه با ارائه و مقالة بدیع حجت‏ الاسلام دکتر پارسانیا ظهور پُررنگی داشتند.

فصل دوم به سنت معاصر پُرنفوذ دیگری اختصاص یافته که در سال‏‌های پس از انقلاب مهم‏ترین پرچم‏دار بحث از معضل تکنولوژی در ایران معاصر بوده است. سنت «تکنولوژی به مثابة گشتل» که با جدی گرفتن تأملات فیلسوف آلمانی نیمة اول قرن بیستم، مارتین هایدگر، و اندیشمندانی چون احمد فردید در ایران، تکنیک را فی‏نفسه یکی از مهم‏ترین مسائل و مشکلات عمیق مواجهه ایران اسلامی با مدرنیته و جهان غربی قلمداد می‏کنند.

فصل سوم اما به رویکرد نه‏ چندان پُرسروصدا، اما پُرسابقه‌‏ای متعلق است که با عنایت به سنت تاریخی‏ ـ فلسفی ایده‏ آلیسم آلمانی و به ‏ویژه جورج ویلهلم فردریش هگل به مسئله تکنولوژی به منزله یکی از مصادیق «معضل تاریخی تجدد ایرانی» می‏‌نگرند. دکتر محمدعلی مرادی و دکتر ابراهیم فیاض، که عمدتاً از این منظر به مسائل ایران می‏نگرند در این فصل به این مبحث پرداخته‌اند.

فصل چهارم به مهم‏ترین رویکرد آکادمیک مطالعات تکنولوژی، یعنی «فلسفة تکنولوژی»، تعلق دارد که با حضور دکتر علی پایا، دکتر مصطفی تقوی، و همچنین حجت‏الاسلام دکتر پیروزمند سهم مهمی از بحث فرهنگی تکنولوژی را در ایران به خود اختصاص داده‌‏اند.

فصل پنجم کتاب نیز به وجهه عملی بحث از تکنولوژی، یعنی دانش «سیاست‏گذاری تکنولوژی» در ایران، اختصاص دارد.

در این فصل صاحب‏نظرانی چون دکتر رفیعی آتانی، دکتر شجاعی زند، و دکتر حسن بنیانیان از منظری انتقادی به وضعیت سیاست‏گذاری تکنولوژی در ایران پرداخته‏اند و پژوهشگرانی چون دکتر طباطبائیان، دکتر سوزنچی، دکتر نادری، دکتر فاتح راد، و دکتر تقوی در نشست‏‌هایی به بحث درباره ابعاد سیاست‏گذاری بومی و اسلامی تکنولوژی در ایران پرداخته‌‏اند./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات