۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۵۷۳۶۷۱
مدیر مدرسه علمیه شهید طباطبایی نژاد:

اراده شهرت طلبی نشانه کم عقلی است

حجت الاسلام نقدعلی گفت: انسان موظف به بندگی خداوند است و نباید اراده شهرت کند.
حجت الاسلام نقدعلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی در سخنرانی بعدازظهر امروز که در مدرسه شهید طباطبایی نژاد اصفهان برگزار شد، گفت: کسی که از مطالعه کردن گریزان است مثل یک انسان مرده است.

وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام رضا(ع) افزود: امام رضا(ع) در روایتی می فرمایند، عقل انسان تمام نمی شود مگر این که آن انسان ده خصلت داشته باشد، امید به خیر از او وجود داشته باشد، دیگران از شر او در امان باشند و سومین خصلت این است که خیر دیگران را زیاد ببیند، کارهای خیر خودش را کم ببیند، از این که کارهای مردم را راه بیندازد ملول و خسته نمی شود، از طلب علم نیز خسته نمی شود، فقر را تحمل می کند و لی با دشمنان خداوند غنی نمی شود، گمنامی را بیش از شهرت دوست دارد و کسی را نبیند مگر این که بگوید آن کس از من بهتر است و این شخص بر همه اهل زمان خودش برتری می یابد.

حجت الاسلام نقدعلی در تشریح اولین خصلت از انسان عاقل ابراز کرد: برخی افراد همچون حضرات معصومین(ع) دارای خیرات زیادی هستند؛ شخصی نزد امام رضا(ع) آمد و طلب پول کرد، امام فرمود چقدر پول می خواهی، آن شخص گفت به اندازه کرمتان پول بدهید، امام رضا(ع) فرمودند، به اندازه کرمم پول نزدم نیست، آن شخص عرضه داشت به اندازه کرم خودم عطا بفرمایید به همین سبب امام مبلغی پول به او پرداخت کردند.

مدیر مدرسه علمیه شهید طباطبایی نژاد افزود: درر روایت آمده است بدترین انسان ها کسانی هستند که برای در امان ماندن از شرشان باید آن ها را اکرام کنیم.

وی در تبیین دومین خصلتی که عقل را کامل می کند، خاطرنشان کرد: طلبه عمری از سفره امام زمان(عج) ارتزاق کرده است تا گره هایِ زندگی مردم را باز کند، بعضی از روحانیان وقتی به جایگاهی می رسند برای فرار از ارتباط داشتن با مردم موبایل خودشان را خاموش می کنند در صورتی که امام حسین(ع) می فرمایند کسی که مورد مراجعه مردم واقع می شود بیش از دیگران مشمول لطف خداوند است.

حجت الاسلام نقدعلی در تفسیر ادامه روایت اذعان کرد: حیات روحی انسان معلول بهرمندی او از علم است، کسی که از مطالعه کردن گریزان است مثل یک انسان مرده است؛ برخی از انسان ها تا به مدرک علمی بالایی می رسند تحصیل علم را متوقف می کنند در حالی که تا آخر عمر نباید از تحصیل علم غافل شد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه هشتاد و سوم سوره قصص که می فرماید«تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» و با بیان این که اراده شهرت طلبی نشانه کم عقلی است، گفت: انسان موظف به بندگی خداوند است و نباید اراده شهرت کند؛ البته قاعده عالم بر این اصل استوار است که اگر کسی بنده خداوند باشد و به دنبال کسب علم برود، مشهور می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) و بزرگان توصیه می کنند که انسان همواره خودش را نسبت به دیگران در جایگاه پایین تری ببیند چرا که ممکن است شخصی در ظاهر متدین به نظر نرسد ولی در وجودش خصلت های خوبی وجود داشته باشد که سرانجام منجر به نجاتش شود./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات