۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۷۳۷۵۷
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر می کند؛

"نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع"

مدخل «امام خمینی» در دایره المعارف تشیع، به قلم عمادالدین باقی (سیاست‌مدار اصلاح ‌طلب و از اعضای ارشد بیت آیت الله منتظری) نوشته و در سال ۱۳۷۸ منتشر شده است.
مدخل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به زودی کتاب «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع» نوشته سهراب مقدمی شهیدانی را منتشر می‌کند.

مدخل «امام خمینی» در دایره المعارف تشیع، به قلم عمادالدین باقی (سیاست‌مدار اصلاح ‌طلب و از اعضای ارشد بیت آیت الله منتظری) نوشته و در سال 1378 منتشر شده است. این مدخل که به نظر پزوهشگر منتقد کتاب با رویکردی جهت دار و همراه با تحریف نوشته شدهف بعد از 19 سال، برای نخستین بار در قالب اثری مستقل نقد و بررسی علمی شده است.

کتاب «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع» در هفت فصل مجزّا و بخش ضمائم، سامان یافته است. در فصل نخست به معرفی «دایره المعارف تشیع» و بیان ویژگی  های کلی مدخل امام خمینی(ره) و در فصل دوم به ارزیابی مباحث مربوط به زندگانی شخصی امام خمینی(ره) پرداخته  شده است. موضوع فصل سوّم، نقد مطالب مربوط به وقایع نهضت، از آغاز تا پیروزی است و در فصل چهارم به ارزیابی مطالب مربوط به وقایع پس از پیروزی پرداخته شده است.

در فصل پنجم، نقد مباحث مرتبط با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) آمده که دارای نقدهای جدّی و مطالب بسیار مهمی است. در فصل ششم نیز مدخل آیت  اللّه سید مصطفی خمینی ـ به ضمیمه مدخل امام ـ نقد و بررسی شده و در فصل هفتم، بر واکاوی اشکالات ساختاری مدخل اشاره شده است.

در این کتاب برخی شبهات و ابهاماتِ تاریخ انقلاب اسلامی برای نخستین  بار به طور تفصیلی بررسی شده و در کنار نقد گزاره های تاریخی، رویکردی ایجابی و اصلاحی نیز در نظر بوده است؛ لذا مخاطب با مطالعه این اثر، در واقع برخی فرازهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی و زندگانی امام  خمینی را به صورت عمیق و تحقیقی  مطالعه خواهد کرد.

از ویژگی های دیگر این اثر، نقد همزمان برخی منابع تاریخی مرتبط با زندگانی امام خمینی است که به مناسبت موضوعات، نقد شده است.

نویسنده در این اثر به «دایره المعارف بزرگ اسلامی» و «دایره المعارف مصوّر زندگی امام خمینی» (تحقیق و نگارش: جعفر شیرعلی نیا)، بیش از سایر منابع توجه داشته است.

کتاب «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع» به مرحوم حاج سید احمد خمینی تقدیم شده است و به زودی در 368 صفحه، قطع وزیری و با شمارگان 1000 نسخه منتشر می شود.

مقدمی شهیدانی پیش از این اثر، کتاب «نقدی بر مدخل "خمینی، روح اللّه" در دایره المعارف بزرگ اسلامی» را  در سال 1395 منتشر کرد که در مجامع علمی و رسانه ای کشور بازتاب گسترده ای یافت. /925/ن 604/ش

ارسال نظرات