۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۷۳۷۶۳

انتشار کتاب «امام موسی صدر مصلح بزرگ اجتماعی»

سید محمود خسروشاهی در این کتاب سعی کرده است نخست مشخصات فکری و فرهنگی امام موسی صدر را از نگاه استاد خسروشاهی تشریح کند و سپس به تفاوت های او با دیگر فعالان مذهبی بپردازد.
صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر ادیان (وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب قم) مجموعه‌ مقالات، سخنرانى ‌ها و مصاحبه‌ هاى استاد سید هادی خسروشاهى را درباره‌ امام موسی صدر در قالب کتاب «امام موسی صدر؛ مصلح بزرگ اجتماعی» منتشر کرد.

 

 در این کتاب که به کوشش سید محمود خسروشاهی گرداوری و تدوین شده، وی به صورت جامع سعی کرده است نخست مشخصات فکری و فرهنگی امام موسی صدر را از نگاه استاد خسروشاهی تشریح کند و سپس به تفاوت های او با دیگر فعالان مذهبی بپردازد. در ادامه نیز سعی شده به فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام موسی صدر پرداخته و در آخر نیز علت های ناپدید شدن امام موسی صدر بیان شود.

بخشی از مقدمه کتاب

مقدمه این کتاب را محسن کمالیان نوشته که درباره امام موسی صدر و خاندان صدر پژوهشهای خوبی را منتشر کرده است. کمالیان، استاد سیدهادی خسروشاهی را فردی می‌داند که برای احيای ياد، نام، انديشه و سيره امام صدر در جامعه ايران تلاش های فراوانی کرده است. وی می نویسد: «استاد خسروشاهى امام صدر را يك مصلح برجسته فرهنگى و اجتماعى اين روزگار و يكى از سرآمدان حركت روشنفكرى دينى زمان حاضر مى ‌داند كه نظرات و انديشه ‌هاى نوينى داشت و در‌صدد بود با وفادارى به فقه جواهرى و نيز حكمت متعاليه، قرائت ‌هايى جديد از اسلام را مطابق با شرايط زمان و مكان ارائه نمايد. ايشان امام صدر را جزو معدود رهبران اسلامى مى‌داند كه در‌صدد برآمدند در گوشه ‌اى از اين جهان متكثر يك جامعه اسلامى شيعى نمونه بسازند تا با اداره كردن آن عملاً به جهانيان نشان دهند كه اسلام و مكتب اهل بيت(ع) قادر است جامعه را اداره كند.»

کمالیان در ادامه مقدمه می نویسد: «ايشان (استاد خسروشاهی) همچنين امام صدر را يكى از معماران و بلكه پيشتاز بحث «وحدت، تعايش و ديالوگ اديان» مى‌داند؛ آن هم در روزگارى كه رفتن به كليسا و سخنرانى كردن زير صليب حضرت مسيح، بين روحانيون و علما يك اقدام ضدّ ارزش! بود. استاد البته اهميت حركت امام صدر در مسير تقريب مذاهب و تعايش اديان را صرفاً از اين جنبه نمى ‌داند كه آن بزرگوار موفق گرديد با بزرگان اهل سنت و مسيحيت در فضايى صميمانه به گفتگو برخيزد! استاد اهميت حركت امام صدر را در اين مى ‌داند كه آن بزرگوار با درك صحيح شرايط زمان و مكان و با در پيش گرفتن روش‌ هاى نوگرايانه موفق گرديد بدون آنكه حتى ذره ‌اى از اصول و مواضع اسلام و تشيع عدول كند، فضايى آكنده از اعتماد و محبت ميان شيعيان و اهل سنت و مسيحيان برقرار سازد و يك پيوند مستحكم همكارى و داد و ستد سازنده در عرصه‌ هاى اجتماعى و سياسى ميان آنها برپا نمايد.»

محتوای کتاب

کتاب «امام موسی صدر مصلح بزرگ اجتماعی» در ۱۴ فصل تدوین شده است:

 1. امام موسى صدر خورشيدى همچنان درخشان؛ 2. بررسی فعاليت‌ هاى امام موسى صدر در سطح روحانيون و سياست‌مداران و روشنفكران؛ 3. امام موسى صدر استمرار راه سيد جمال‌ الدين اسدآبادى؛ 4. جنبش اَمَل و امام موسى صدر؛ 5. فعاليت ‌هاى اجتماعى امام صدر؛ 6. امام موسى صدر مردى دموكرات؛ 7. مواضع امام موسی صدرز در قبال جنگ داخلی لبنان و قضیه فلسطین؛ 8. امام موسى صدر و مجلس اعلاى اسلامى شيعيان؛ 9. نقش امام موسی صدر در ايجاد گروه ‌هاى مقاومت لبنان؛ 10. سيد جمال و امام موسى صدر؛ احياگران انديشه دينى؛ 11. امام موسی صدر، مورد احترام فرق و مذاهب مختلف؛ 12. امام موسى صدر و ايجاد تحول در لبنان، 13. موضوع‌ شناسى افكار و انديشه‌ هاى امام موسى صدر؛ و 14. علل ناپديد شدن امام موسى صدر و بررسی ابعاد آن همراه با گزارشی مفصل از روند پیگیری این قضیه در دادگاه های ایتالیا.

مشخصات

چاپ اول کتاب «امام موسی صدر مصلح بزرگ اجتماعی» در 424 صفحه، قطع رقعی، شمارگان 1000 جلد و  قیمت 17000 تومان نتشر شده است.

 استاد خسروشاهی در این زمینه تاکنون کتابهای «خاطرات مستند درباره امام موسی صدر» (انتشارات کلبه شروق) و «یادنامه امام موسی صدر» و «حدیث روزگار؛ خاطرات خسروشاهی» (موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر) را منتشر کرده است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا سایت های مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir)  و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir)  مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵)تماس بگیرید./925/ن 604/ش

 

 

 

ارسال نظرات