۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۵۷۳۹۸۴

سازمان ملل خواستار تسریع در بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار شد

آژانس‌های امدادی سازمان ملل خواستار تسریع در بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار و اعطای حقوق شهروندی به آنان شدند.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، آژانس‌های امدادی سازمان ملل از میانمار خواستند با بهبود شرایط در استان راخین، شرایط بازگشت امن برای صدها هزار آواره روهینگیایی را از بنگلادش فراهم کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناه‌جویان» و «برنامه توسعه و پیشرفت سازمان ملل» در بیانیه مشترکی گفتند که خواستار دستیابی کامل به استان راخین، محل سکونت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، هستند و همچنان منتظرند تا کارمندان بین‌المللی بتوانند در شهر «منگدو» در این استان مستقر شوند. 

البته هنوز مقامات میانماری به درخواست رویترز برای پاسخ‌گویی در این زمینه واکنشی نشان نداده‌اند.

سازمان ملل در ماه ژوئن توافقی را با میانمار به امضا رساند که هدف آن اجازه به صدها هزار روهینگیایی آواره در بنگلادش برای بازگشت به میانمار به انتخاب خودشان است. 

این توافق سری هیچ ضمانت مشخصی برای دادن حق شهروندی و حق آزادی آمد و شد در این کشور ندارد.

آژانس‌های سازمان ملل گفتند که در این زمینه پیشرفت قابل توجه سریعا در سه زمینه لازم است که شامل ضمانت برای دسترسی موثر به استان راخین، اطمینان از آزادی آمد و شد برای همه و بررسی دلایل اصلی بحران است. 

بعد از حملات وحشیانه دولت و ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان در روهینگیا در ماه آگوست سال ۲۰۱۷، حدود ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان راخین به سوی بنگلادش گریختند و تاکنون به میانمار بازنگشته‌اند./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: فارس

ارسال نظرات