۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۷۴۹۱۸
فرهنگ مهدویت؛

تاثیر لقمه و غذا بر رفتار منتظران

حجت الاسلام ملایی با بیان اینکه یک منتظر ظهور حکومت حق علاوه بر مصرف مواد غذایی حلال و طیب، باید آداب غذا خوردن را نیز رعایت کند، گفت: لقمه حلال مهمترین رویکردی است که تمامی مسلمانان به ویژه منتظران امام زمان(عج) باید به آن توجه کنند.
ثمره لقمه حلال و حرام

به گزارش خبرگزاری رسا، با توجه به ضرورت شناخت ابعاد مختلف سبک زندگی منتظرانه و عواملی که سبب ایجاد و عملی کردن این سبک می شود و نیز بررسی برکات این سبک برای منتظران، گفت وگو با کارشناس مهدوی درباره «تاثیر لقمه حلال بر این سبک خاص از زندگی» را بازخوانی کرده ایم که به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به رفتارها و چارچوب هایی که یک منتظر باید در سبک زندگی خود رعایت کند، اظهار کرد: یکی از جلوه های سبک زندگی منتظرانه در زمینه کیفیت و کمیت تغذیه شخص منتظر است زیرا منتظران امام زمان(عج) از سویی با خطاب قرآنی «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» مواجه هستند یعنی باید در مصرف مواد غذایی خود دقت کنند و از سوی دیگر نیز با توجه به جهادی بودن سبک زندگی منتظرنه و ضرورت آماده شدن منتظران برای یاری امام زمان(عج)، باید به سلامتی و تقویت قوای جسمانی خود توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه براساس روایات، یاران امام زمان(عج) دارای قدرت فراوانی هستند، گفت: این افراد غیر از قوای روحانی، معرفتی و...، دارای قوای جسمانی بسیار بالایی هستند تا قادر باشند، ماموریت های محوله از سوی حضرت(عج) را به درستی انجام دهند، بنابراین یک منتظر در نحوه تغذیه و برنامه غذایی خود هم باید دقت فراوانی داشته باشد.

غذای منتظران باید از کسب حلال باشد

ملایی با بیان اینکه توجه به مصرف مواد غذایی حلال از وظایف منتظران ظهور است، افزود: لقمه حلال مهمترین رویکردی است که تمامی مسلمانان به ویژه منتظران امام زمان(عج) باید به آن توجه کنند، به این معنا که خاستگاه و منشاء کسب یک منتظر که بواسطه آن، درآمد به دست می آورد و مواد غذایی تهیه می شود، باید حتما حلال و مشروع و براساس دستورات الهی باشد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه «فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا» در قرآن نشان دهنده اهمیت حلال بودن تغذیه انسان هاست، تصریح کرد: بنابر آیات قرآن، منبع و کسبی که بناست از درآمد آن غذا تهیه شود، باید حلال و طیب باشد که مقصود از این طیب بودن، تنها پاک بودن و تمیز بودن نیست بلکه معنای دقیق تر این عبارت براساس نظر کارشناسان تفسیر قرآن، تمیز بودن در ظاهر و باطن است.

وی ادامه داد: بطور مثال ممکن است آب یک چشمه حلال باشد اما طیب نباشد، به این معنا که آلودگی هایی در آن وجود داشته باشد که به انسان آسیب برساند و نظیر آن را در انواع غذاهای روزانه مردم نیز می توان ذکر کرد، همانند نوشابه هایی که مصرف می شود که از لحاظ فقهی، مصرف آنها حرام نیست اما آیا غذایی طیب است؟ کارشناسان تغذیه اعتراف می کنند که بسیاری از مواد موجود در نوشابه ها، برای بدن انسان مضر است، بنابراین طیب نیست.

ملایی با اشاره به اینکه برای بررسی طیب بودن یک غذا نباید تنها به ظاهر آن توجه کرد و فریب خورد، گفت: البته این مرحله بعد از حلال بودن مواد غذایی است، در آیه 88 سوره مبارکه مائده، خداوند مصرف رزق حلال و طیب را پیش نیازی برای تقوای الهی مطرح کرده و فرموده: «وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالاً طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ» یعنی اگر بخواهیم تقوای الهی داشته باشیم تا همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که دوست دارد، از یاران امام زمان(عج) باشد ابتدا باید منتظر و سپس اهل تقوا و ورع باشد» لذا برای آنکه یار امام زمان(عج) شویم، باید رزق و روزی حلال داشته باشیم و اهل رشوه خواری و حرام خواری نباشیم، همچنین، غذای طیب مصرف کنیم و به فرهنگ اصیل اسلامی خود توجه داشته باشیم.

مصرف غذا و پوشاک کافران، دشمنی با خداوند است!

مؤلف «سبک زندگی منتظرانه» اضافه کرد: امام صادق(ع) طی روایتی که در صفحه 252 جلد اول کتاب «من لایحضره الفقیه» آمده است؛ می فرمایند: «خداوند به یکی از انبیاء خود وحی فرستاد که به بندگان بگو: «لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِي وَلَا یطْعَمُوا طَعَامَ أَعْدَائِي وَلَا یَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَیَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي؛ به مومنان بگو؛ لباس دشمنان را نپوشند، غذای دشمنان را نخورند و به روش و سبک زندگی دشمنان رفتار و زندگی نکنند، زیرا در این صورت آنان هم مانند دشمنان من خواهند بود» که این روایت بحث جهادی بودن سبک زندگی منتظرانه را کاملا تبیین می کند.

وی با بیان اینکه شاید برخی مطرح کنند، لباس و پوشش چه ارتباطی به جهاد دارد، ابراز کرد: هم اکنون ما در میدان مبارزه و درگیری دو جبهه حق و باطل هستیم که هر کدام بنا دارند، فرهنگ خود را بر جهان حاکم کنند، یعنی همانگونه که ما بنا داریم، فرهنگ دینی و ارزش های الهی را در جهان حاکم کنیم، باطل اندیشان و حق ستیزان و آنانی که دشمن دین خدا و امام زمان(عج) هستند، دوست دارند، فرهنگ خود را غالب کنند و بخشی از این فرهنگ، تغذیه و موادغذایی است که مشاهده می شود، در شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی روی این موارد به مسلمانان هجمه می کنند و در قالب تبلیغ های پر زرق و برق، افراد جبهه حق و یاران امام زمان(عج) را فریب می دهند.

ملایی با بیان اینکه برخی از مسلمانان به لباس و تغذیه، توجه جدی ندارند و معتقدند دل آدمی باید پاک باشد، گفت: دشمنان ما بر این فرهنگ، بسیار سرمایه گذاری کرده اند و این روایت نیز تصریح می کند که یک منتظر باید در سبک زندگی خود، جهادگونه رفتار کند و در بحث تغذیه و لباس نیز باید بسیار مراقب باشد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه یک منتظر ظهور حکومت حق علاوه بر مصرف مواد غذایی حلال و طیب، باید آداب غذا خوردن را نیز رعایت کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه روایات بسیاری مطرح شده است، همانند آنکه از پُرخوری باید پرهیز شود و یا ابتدای مصرف غذا، باید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» گفته شود و یا در روز باید ایستاده آب نوشید و در شب باید نشسته آب نوشید که در این زمینه کتاب های متعددی نیز تالیف شده است و منتظران می توانند برای مطالعه نمونه کامل آنها، به کتاب «مفاتیح الحیاه» آیت الله جوادی آملی مراجعه کنند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات