۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۷۵۴۹۴

آیین افتتاحیه حوزه علمیه امام صادق فیروزکوه برگزار شد

آیت الله دریاباری با اشاره به جزئیات مراسم افتتاحیه حوزه علمیه امام صادق در شهرستان فیروزکوه گفت: مسئولان استانی و دیگر علما، شخصیت‌ها و دولتمردان شهرهای اطراف در این مراسم حضور یافتند.
آیت الله سید عنایت الله دریاباری

آیت الله سید عنایت الله دریاباری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سابقه تأسیس مدرسه علمیه امام صادق(ع) اظهار داشت: این حوزه حدود یازده سال است که تأسیس شده و طلاب را پذیرش می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) فیروزکوه ادامه داد: تعداد طلاب پذیرش شده از سوی مدرسه امام صادق(ع) در این سال‌ها بین 50 تا 80 نفر بوده و سطح تحصیلی آن نیز تا پایه 6 است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به افتتاحیه حوزه علمیه در سال جدید بیان کرد: هر سال برای حوزه علمیه فیروزکوه یک افتتاح درسی قرار داده‌ شده است که از بزرگان و شخصیت‌های منطقه برای حضور در این مراسم دعوت به عمل می‌آید تا درباره مسائل مهم حوزه و زمینه‌های همکاری گزارش‌ دهند.

وی درباره جزئیات افتتاحیه سال جاری مطرح کرد: در سال جاری مقرر شد که افتتاحیه حوزه در تاریخ اول شهریور انجام شود، به همین منظور برخی مسئولان استانی و دیگر علما، شخصیت‌ها و دولتمردان شهرهای اطراف در این مراسم حاضر شدند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) فیروزکوه با اشاره به ویژگی‌های ضروری معنوی و علمی یک طلبه عنوان کرد: طلبه بودن سه شرط اساسی دارد، شرط نخست مقدس بودن طلبه به معنی مقید و حساس بودن نسبت به امور معنوی و حلیت و حرمت در مسائل است.

وی اضافه کرد: شرط دیگر متخلق بودن طلبه است، یعنی شأن و ذی طلبگی را رعایت کرده و در این راه صبر و استقامت داشته باشد، زیرا ممکن است اموری برای دیگران مباح باشد، اما انجام آن برای یک طلبه اخلاقی نیست، از این رو برخی اعمال نباید از سوی طلبه اتفاق بیفتد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به شرط سوم طلبگی افزود: تلاش و فعالیت درسی و تحصیلی یکی دیگر از بایدهای طلبگی است، چراکه طلبه متعهد به مطالعه و تحصیل بوده و باید در این زمینه سعی و تلاش خود را انجام دهد، اما قبل از این شرط وجود بایدهای اخلاقی و معنوی ضروری است.

وی رمز پویایی علمی و معنوی طلاب حوزه علمیه را این‌گونه بیان کرد: یکی از راه‌های موفقیت و پویایی در رسالت طلبگی عمل به سیره اخلاقی علمای سلف است، از این‌رو مطالعه کتاب‌های اخلاقی همچون منیه المرید و سرگذشت علمای بزرگی همچون امام راحل، آیت الله بروجردی و دیگر اساتید اخلاقی لازم است تا طلبه‌ها شیوه‌های مقابله آنها با موانع موجود در این مسیر را دریافته و بر اساس آن راه خود را ادامه دهند./876/ت302/ب1

ارسال نظرات