۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۴۱۸
عبدی پور:

پیام غدیر اطاعت محض از ولایت است

مدیر امور بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه پیام غدیر اطاعت محض از ولایت است، گفت: تبعیت از ولایت مانع تکرار انحرافات و اجتهادات پس از غدیر می‌شود.
لوح| غدیر، راه‌گشاست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدی پور مدیر امور بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز شنبه در سومین همایش غدیر که با موضوع بزرگداشت علامه سید عبدالحسین شرف الدین عاملی که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، با طرح این پرسش که تاریخ چیست، گفت: برخی می‌گویند تاریخ پاره‌ای از حوادث است مثلا غدیر را یک حادثه تاریخی می‌دانند.

وی افزود: دیدگاه دیگر آن است که ما نباید به دنبال حوادث تاریخ برویم بلکه باید آن رخداد تاریخی را تاویل و تفسیر و تحلیل کرد از این گروه این دسته تحلیل‌های تاریخی را مهمتر از حوادث می‌دانند و آن را ملاک مطالعه خودشان قرار می‌دهند.

عبدی‌پور ادامه داد: دیدگاه سوم تلاش کرده تا بین دیدگاه اول و دوم یک جمع بندی داشته باشد اما نکته‌ای را اضافه می‌کند که مجموعه این رخدادها و حوادث اینها چنانچه مورد قبول واقع شود این اهمیتی که این موضوع گرفته می‌تواند به یک مساله تبدیل شود و حرف ما این است که غدیر باید تبدیل به مساله شود تا مرود استفاده جامعه قرار گیرد.

عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه پیام غدیر دو بخش دارد، ابراز کرد: مساله نخست مروبط به بحث رهبری و زعامت برای شیعیان و بشریت است ما در نظام ولایت فقیه باید این را در نظر بگیریم که پیام غدیر اطاعت محض از ولی فقیه است. اگر ما می‌خواهیم غدیر تکرار نشود و انحرافات و اجتهادات در برابر نص صورت نپذیرد باید به پیام غدیر که تبعیت از ولایت است توجه ویژه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه پیام غدیر محتوا می‌خواهد، گفت: حکومت دینی محتوای دینی می‌خواهد. تاریخ فرهنگی و گفت‌گوی سازنده‌ای که علمای اندیشمند و بصیر ما در طول تاریخ داشتند در عصر صفویه بود در این عصر شیعیان از حاشیه به متن رفتند.

عبدی‌پور ادامه داد: در آن دروان برخی علما بودند که راضی به تعامل با سلاطین نبودند و موافق تشکیل حکومت اسلامی قبل از ظهور امام زمان(عج) نبودند و لذا هر گونه تعامل و همکاری را لازم نمی‌دانستند از اینجا بود که تفکری شکل گرفت و شخصیت‌هایی مانند محقق کرکی و محقق ثانی با شجاعت وارد اندیشه سیاسی می‌شوند و با تعامل با حکومت صفوی سعی می‌کنند مهمترین مساله حکومت را که ولایت فقیه است را در نظام سلطانی و خلافت صفوی جا بیاندازد و نظام حکومت شیعی را جدی بگیرند./813/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات