۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۷۹۷۸۳

عربستان و امارات «حمله تروریستی اهواز» را محکوم نکردند

عموم همسایگان ایران، حادثه تروریستی حمله مسلحانه در جنوب غرب ایران را محکوم کردند اما دو همسایه شاخص ایران از این کار (تا بدین لحظه) خودداری کرده‌اند.
مقامات سعودی و اماراتی

به گزارش خبرگزاری رسا،  حمله تروریستی افراد مسلح وابسته به گروهک «الاهوازی» به مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز، سبب شد کشورهای بسیاری پیام همدردی و تسلیت برای ایران ارسال کنند. 

همسایگان ایران مثل عراق (احزاب و بخش‌های مختلف دولت مثل وزارت کشور و خارجه)، لبنان (احزاب و حزب‌الله و دولت)، کویت، قطر، برخی احزاب یمنی و جنبش انصارالله یمن، احزابی بحرینی، عُمان، سوریه، ترکیه، جنبش‌های فلسطینی (حماس، جهاد اسلامی و...)، پاکستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان تاکنون به ایران تسلیت گفته و این حادثه تروریستی را محکوم کرده‌اند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتریش، اسپانیا، نروژ، روسیه، بلاروس، سوئد، کره جنوبی و بولیوی از جمله کشورهای خارج از منطقه هستند که یا همدردی کرده‌اند یا علاوه بر آن، حادثه تروریستی را محکوم نیز کرده‌اند.

در میان کشورهای منطقه و دو همسایه شاخص ایران، عربستان و امارات دو کشوری هستند که نه تنها رسانه‌هایشان مثل شبکه العربیه و اسکای‌نیوز عربی، حادثه اهواز را «تروریستی» توصیف نکرده‌اند، بلکه دولت‌هایشان یا حتی شخصیت‌های سیاسی آنان حاضر نشده‌اند حادثه تروریستی با محکوم کنند.

در حالی که خالد بن سلمان، برادر ولی‌عهد سعودی و سفیر عربستان در آمریکا در یادداشتی که ماه گذشته (جولای) در روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرد و مدعی شد که «مردم ایران قربانی دولت ایران هستند»، اما مقامات سعودی حاضر نشده‌اند بدون محکوم کردن حادثه تروریستی، با مردم ایران همدردی کنند. 

سران امارات عربی متحده (رییس امارات و نایب رییس، ولی‌عهد ابوظبی) که روز جمعه، سالروز استقلال کشور سیصدهزار نفره «بلیز» در آمریکای مرکزی را تبریک گفته‌اند، حادثه تروریستی که در چندکیلومتری مرز این کشور اتفاق افتاده است،‌ محکوم نکردند و برای آن پیامی نداده‌اند.

عربستان نه تنها محکوم نکرد بلکه شبکه سعودی العربیه در گفت‌وگویی با سخنگوی گروهک الاهوازیه، از زبان او اعلام کرد که عملیات اهواز، «فدایی» بوده است نه «تروریستی».

امارات نه تنها حمله اهواز را محکوم نکرده بلکه شخصی مثل «عبدالخاق عبدالله» که از او به نام «مشاور» غیررسمی محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی یاد می‌شود، حمله اهواز را تروریستی ندانست. او در توییترش نوشت: «حمله نظامی به اهداف نظامی، اقدام تروریستی نیست».

این تحلیلگر سیاسی نزدیک به دایره قدرت در امارات، پا را فراتر از این گذاشت و نوشت «انتقال جنگ به عمق داخلی ایران، گزینه‌ای اعلام شده است و در مرحله پیش رو، افزایش نیز پیدا خواهد کرد». 

شبکه الجزیره با اشاره به این توییت، در وبسایت خود با بیان اینکه «نویسنده‌ای اماراتی حمله اهواز را توجیه کرد» نوشت: توییت عبدالخالق عبدالله که نوشت حمله به رژه نظامی در اهواز اقدام تروریستی نیست، خشم خیلی‌ها را برانگیخت.

این شخصیت اماراتی کار را به اینجا ختم نکرد و در پاسخ به واکنش‌های داخلی در ایران و در پاسخ به توییت منتسب به «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که نوشت او از این توییت خود پشیمان می‌شود، نوشت: مسؤولی ایرانی یک استاد دانشگاه اماراتی را تهدید کرد و نوشت که پشیمان می‌شوی. آیا تروریسم لفظی بیش از این وجود دارد؟ اگر خدای‌نکرده برای من اتفاقی بیفتد، به علت تروریسم ایرانی است که در عموم منطقه از سال 1979... گسترانیده است». 

کاربران بسیاری این سخنان مشاور سابق ولی‌عهد ابوظبی را محکوم کردند. کاربری نوشت که اقدام یمنی‌ها به شلیک موشک به اهداف سعودی و اماراتی نیز نباید تروریستی تلقی شود.

برخی کاربران نیز سخنان عبدالخالق در خصوص انتقال جنگ به داخل ایران را اذعان یک اماراتی به نقش عربستان و امارات در عملیات تروریستی اهواز دانستند و نوشتند که «این اعتراف خیلی از مسائل را روشن می‌کند». 


محمد بن سلمان و محمد بن زاید در اختتامیه جشنواره شترهای دورگه در طائف عربستان شب قبل از حادثه اهواز

میهمان خصوصی محمد بن سلمان به افتخار محمد بن زاید بعد از اختتامیه جشنواره شترهای دورگه در طائف عربستان شب قبل از حادثه اهواز

12 اردیبهشت سال 1396 محمد بن سلمان وقتی که جانشین ولی‌عهد بود، و هنوز رسما ولی‌عهد نشده بود، در گفت‌وگویی با شبکه عربستان (الاخباریه) در خصوص ایران گفته بود که «تلاش می‌کنیم نبرد در ایران باشد نه در عربستان»./۸۴۷/ب۱۰۱/ع

منبع: فارس

ارسال نظرات