۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۵۸۲۸۳۲

انتشار کتاب «صلح بخشش و رضایت در آیینه قرآن و روایات»

انتشارات دارالحدیث کتاب «صلح بخشش و رضایت (صبر) در آیینه قران و روایات» برگرفته از میزان الحکمه را در تابستان ۹۷ منتشر کرد.
کتاب «صلح بخشش و رضایت در آیینه قرآن و روایات»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارت دارالحدیث به سفارش معاونت فرهنگی قوه قضاییه کتاب «صلح بخشش و رضایت (صبر) در آیینه قران و روایات» برگرفته از میزان الحکمه اثر آیت‌الله ری‌شهری را در تابستان 97 منتشر کرد.

معاونت فرهنگی قوه قضاییه در سال 1395 با توجه به تأکید آموزه‌های قرآنی و روایی بر لزوم حاکمیت فرهنگ مدارا، مهربانی و عفو و گذشت در میان اهل ایمان و با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه استفاده از روش داوری و حکمیت در حل و فصل دعاوی و دیدگاه‌های ریاست قوه قضاییه در زمینه گسترش فرهنگ صلح مصالحه و بخشایش، به تشکیل «ستاد ملی صبر (صلح بخشایش، رضایت)» ستادهای استانی صبر اقدام نمود.

در مقدمه درباره اهداف تألیف این کتاب چنین می‌خوانیم:

از آن زمان تاکنون، اقدامات متعددی در زمینه گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه انجام شده که از آن جمله تدوین کتاب‌هایی برای توانمند ساختن گروه‌های اثرگذار اجتماعی، به ویژه روحانیون برای ترویج این فرهنگ در جامعه بوده است.

 کتاب حاضر نیز با همین هدف تهیه شده و در این اثر مجموعه از آیات و روایات مرتبط با موضوع صلح و سازش و دیگر کلید واژه‌های مرتبط مانند ملایمت، مدارا، شکیبایی، بخشایش، آشتی دادن و ...، با ترجمه مناسب و با استفاده از مجموعه ارزشمند میزان الحکمة، اثر ارزشمند محترم، آیت‌الله محمد ری‌شهری گرداوری شده است. بدان امید که دستمایه‌ای باشد برای طلاب، روحانیون و مبلغانی که در پی گسترش فرهنگ صلح و سازش و مدارا در جامعه هستند.

این کتاب شامل ده فصل با عنوان‌های: ملایمت با مردم، مدارا کردن با مردم، گذشت، شکیبایی، انتقام‌گیری، کینه‌توزی، خشم، تعصب، دشمنی و آشتی دادن مردم است.

برش‌هایی از کتاب:

 نگارنده درباره نکوهش خشم و لزوم کنترل آن از دیدگاه ای‌ات و روایات چنین آورده است:

امام علی (ع) فرمودند: خشم و تندی نوعی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن پشیمان می‌شود و اگر پشیمان نشود دیوانگی‌اش قطعی است.

 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آیا شما را از قوی‌ترین فرد خبر دهم؟ کسی که در هنگام خشم خویشتن‌دار باشد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: از محبوب‌ترین راه‌ها به سوی خداوند دو جرعه است: جرعه خشکی که با بردباری آن را فرو بری و جرعه مصیبتی که با شکیبایی کردن آن ر ا فرو بری.

 همچنین در فصل دیگر از این کتاب درباره اهمیت آشتی دادن و برقراری صلح میان مردم چنین آمده است:

 پیامبر خدا (ص) فرمودند: آیا شما را به چیزی با فضیلت‌تر از نماز و روزه صدقه زکات آگاه کنم؟ آن چیز اصلح میان مردم است؛ زیرا اختلاف و خصومت میان مردم مهلک و دین برانداز است.

 امام صادق فرمود: سخن سه گونه است: راست و دروغ و اصلاح میان مردم... اگر کسی سخنی به گوش وی برسد، ناراحت می‌شود؛ پس تو آن دیگری را می‌بینی، و برخلاف آنچه شنیده‌ای، به او می‌گویی که از فلانی شنید که در خوبی تو چنین و چنان می‌گفت.

انتشارات دارالحدیث به سفارش معاونت فرهنگی کتاب «صلح بخشش و رضایت (صبر) در آیینه و قران و روایات» را با شمارگان 3000 نسخه، در قطع پالتویی و 120 صفحه به قیمت 8000 تومان در تابستان 97 منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

 

 

 

 

ارسال نظرات