۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۵۸۳۱۴۷
کارشناس دینی:

بصیرت شرط دفاع از حق است

حجت الاسلام ابوالقاسمی گفت: بصیرت داشتن در جامعه به این معنا است که از محیط اطراف خود درک صحیحی داشته باشیم و در جایی که لازم است از حق دفاع کنیم.
اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی کارشناس دینی در مراسمی که در هیأت محبان حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، گفت: حرکت امام حسین(ع) بر اساس قرآن کریم و هدف ایشان آسمانی کردن مردم و هدایت آنها به سمت ظهور بود.

وی افزود: از راه‌های رسیدن به حریم امن سلام به استناد قرآن کریم شهادت، جهاد فی سبیل الله، جهاد لقاء الله، تسلیم وجه و حیات طیبه است؛ وجه مشترک همه این راه‌ها ذبح نفس است.

کارشناس دینی با اشاره به آیه ۱۰۸ سوره یوسف(ع) ابراز داشت: هر یک از انبیا برای امت خود به منظور رسیدن به محدوده سلام(سُبُل سلام)، راهی را قرار داده بودند؛ مسلمانان نیز به عنوان تابع پیامبر اکرم(ص) بهتر است از سبیل ایشان که بصیرت است حرکت کنند.

وی در ادامه بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در بین تمام سُبُل سلام بهترین مسیر را بصیرت معرفی کرده است زیرا راهی است که به وسیله آن، راه‌های دیگر نیز در مسیر انسان خواهد بود، این سبیل کامل‌ترین مسیر است و اثر راه رسولان دیگر نیز در این مسیر وجود دارد.

حجت الاسلام ابوالقاسمی اظهار داشت: بصیرتی که در جامعه مطرح می‌شود متفاوت از بصیرت قرآنی است؛ بصیرت داشتن در جامعه به این معناست که از محیط اطراف خود درک صحیحی داشته باشیم و در جایی که لازم است از حق دفاع کنیم.

وی افزود: طبق آیه ۱۰۲ تا ۱۰۸ سوره یوسف بصیرت قرآنی، تفکر و تدبر در آیات و نشانه‌های الهی در آسمان‌ها و زمین، بهره‌گیری از آنها و حرکت در مسیر آنهاست؛ در آیات مذکور نقطه مقابل اهل بصیرت کسانی هستند که در عین دیدن آیات و نشانه‌ها بدون هیچ‌گونه تفکری از کنار آنها گذر می‌کنند و بی بصیرت و مشرک هستند.

کارشناس دینی بیان داشت: مومنین در هنگام خسوف، کسوف، زلزله و... نماز آیات می‌خوانند یعنی نسبت به آیات الهی بی تفاوت نیستند و واکنش دارند اما مشرک نسبت آیات الهی را به هر طریقی رد می‌کند و آن را به غیرخدا نسبت می‌دهد؛ آیات الهی همواره برای یادآوری و تذکر وجود و قدرت الهی است تا لحظه‌ای از یاد خداوند غافل نشویم.

وی افزود: کسانی که نسبت به آیات خداوند استکبار می‌ورزند و متکبر می‌شوند در واقع آیات الهی را تکذیب می‌کنند؛ هر اندازه آیات و نشانه‌های الهی را به غیرخدا نسبت دهیم یعنی دچار تکذیب، انکار و کفر شده‌ایم.

حجت الاسلام ابوالقاسمی اظهار داشت: مشخصه مستکبرین، تکذیب آیات الهی است؛ باطن استکبار، بزرگ شدن نفسانیات و قوت گرفتن آنها در انسان است؛ راه از بین بردن کبر و نفس، ذبح نفس است.

وی اظهار داشت: هر اندازه عظمت خداوند در وجود انسان بیشتر شود نفس او کوچکتر می‌شود و این نوع نگاه نیاز به بصیرت دارد به همین علت پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند هر کسی که تابع من است باید اهل بصیرت و در پی آیات باشد؛ آیات، تمام چیزهایی که به دست خدا انجام می‌شود و بشر نمی‌تواند خود را مسبب آن بداند، خداوند خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید تنها کسی که می‌تواند میان قلوب انسان‌ها اُلفت و اُنس ایجاد کند، خداست.

کارشناس دینی گفت: یکی از آیاتی که در زمانه ما مصداقی به بزرگی آن نیست، اربعین است؛ اربعین یک آیه است که هیچ دولت و مرجع دینی نمی‌تواند خود را متولی این جریان میلیونی بداند؛ کسی که از کنار اربعین بگذرد و آن را به عنوان جلوه و آیه خدا در زمین نبیند قطعاً بنابر آیات قرآن مشرک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از محقیقنی که از اقصی نقاط دنیا برای تحقیق و تهیه خبر در این حرکت چند میلیونی حاضر شدند در عظمت این حرکت متحیرند که چه شخصیت عظیمی جز امام حسین(ع) این حرکت را رهبری می‌کند./969/پ202/ب1

ارسال نظرات