۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۸۸۶۹۳

اظهار عصبانیت آمریکا از سیاست‌های مقاومتی کشورها

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار تبعیت همه کشورها و نهادهای بین المللی از سیاست خارجی این کشور شد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از نادیده گرفتن قدرت پوشالی این کشور از سوی ایران، روسیه و چین، اظهار عصبانیت کرد.

وی روز گذشته پیش از جلسه سران ناتو در بروکسل گفت که ترامپ رییس جمهور آمریکا خواهان دردست گرفتن مدیریت جهان است اما «کنشگران بد» (!) مانع این امر هستند.

پمپئو همچنین گفت که ترامپ، در حال بازگرداندن ایالات متحده به نقش سنتی خود یعنی رهبری اصلی جهان است و هم پیمانان آمریکا باید ترامپ را در این امر یاری رسانند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما در حال رساندن ملت های شریف جهان به یک نظم نوین لیبرالیستی هستیم (!).

پمپئو ضمن اعلام این کشورهای ایران، روسیه و چین رهبری جهانی ایالات متحده آمریکا را نادیده می گیرند، اظهار کرد: دولت ترامپ دیگر این چنین مخالفت هایی را در راه رسیدن به اهداف خود، بر نمی تابد.

تهدید نهادهای بین المللی

رییس سابق سازمان سیا همچنین با هشدار به نهاد های بین المللی از آنان خواست که از سیاست خارجی آمریکا پیروی کنند و تاکید کرد: نهاد های بین المللی یا باید در راستای سیاست خارجی آمریکا فعالیت کنند یا تغییر کنند.

در این راستا، وی به چند نهاد بین المللی نظیر سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اشاره کرد و از آنان خواست که از سیاست های آمریکا پیروی کنند.

دولت ترامپ

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: دو سال اول ریاست جمهوری ترامپ نشان داد که رییس جمهور آمریکا نه در پی نادیده گرفتن نقش این نهادها است و نه در مقابل نقش رهبری آمریکا را کنار می گذارد. کنشگران بد از کمرنگ بودن نقش رهبری ما در عرصه بین المللی سوء استفاده کرده اند.

پمپئو با اظهاراتی مداخله جویانه خطاب به سران ناتو گفت: هر حکومتی باید صادقانه مسوولیت های خود در قبال شهروندانش را بپذیرد و از خود بپرسد که آیا نظام فعلی در حد توانش منافع آنان را تامین می کند یا خیر؛ و اگر نه، ما باید این مساله را بررسی کنیم که چگونه می توان وضعیت چنین دولت هایی را درست کرد.

اظهارات مداخله جویانه وزیر امور خارجه آمریکا در حالی بیان می شود که این کشور در حال حاضر با مشکلات فراوانی نظیر رسوایی های ترامپ در مسائل مختلف مواجه است. همچنین، بسیاری از سران اروپایی با وجود همکاری سنتی با آمریکا، از دخالت های روزافزون این کشور ناراضی هستند./847/ب

امیر رحیمیان

 

 

ارسال نظرات