۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۵۸۸۶۹۹

هراس آمریکا از قدرت روزافزون ایران در منطقه

ایالات متحده با ورود یک ناو هواپیمابر به خلیج فارس نشان داد که تا چه اندازه از قدرت روز افزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه هراس دارد.
اقتدار ایران

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، یکی از مقامات ارتش آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) گفت: ناو هواپیمابر یواس‌اس جان سی استنیس (The USS John C. Stennis) و کشتی های همراه آن که در حال حاضر در حال حرکت در اقیانوس هند هستند، آخر هفته جاری به خلیج فارس خواهند رسید.

این مقام نظامی آمریکایی گفت: در هشت ماه اخیر، این اولین بار است که ایالات متحده حضور نظامی خود در منطقه را تا این حد بالا می برد.

وی افزود: استقرار نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس پاسخی مستقیم به اثرگذاری منطقه ای ایران است.

تصویری از ناو جنگی یو اس‌اس جان سی استینس (The USS John C. Stennis) در سال ۲۰۰۷

به گفته این مقام آمریکایی، از دیگر اهداف حضور ناو استینس در خلیج فارس، پشتیبانی از ارتش آمریکا برای حضور (بخوانید دخالت های) نظامی این کشور در عراق، سوریه و افغانستان است.

ناوگروه آمریکایی برنامه دارد که در خلیج فارس حضور داشته باشد؛ حضوری که به قول مقام آمریکایی «برای بازدارنگی» علیه ایران است.

تصویری از ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت (USS Theodore Roosevelt) به همراه هواپیماهای شناسایی و جنگنده در اقیانوس اطلس (عکس از ویکیپدیا)

یک مقام دیگر ارتش آمریکا نیز در این باره گفت: حضور این ناوگروه به ارتش آمریکا انعطاف بسیار بالایی خواهد داد.

ناوهای هواپیمابر آمریکایی برای مدت طولانی در خلیج فارس حضور و گشت زنی داشته اند و هزارن نیروی آمریکایی و تعداد زیادی هواپیمای جنگنده، موشک و سایر سلاح ها را به این منطقه آورده اند.

اما به دلیل تغییر سیاست های ترامپ و تمرکز آن برای مبارزه با نفوذ روسیه و چین، در ماه مارس ناوگروه یواس‌اس تئودور روزولت (USS Theodore Roosevelt)، خلیج فارس را به مقصد اقیانوس آرام ترک کرد و حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس برای مدتی کمرنگ شد.

به دلیل تغییرات در سیاست ها، ترامپ همچنین دستور داد که تعدادی از موشک های سامانه دفاع موشکی این کشور از کشورهای کویت، اردن و بحرین خارج شود.

بازداشت نیروهای آمریکایی در خلیج فارس از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران

کارشناسان معتقدند که حضور ناو استینس در خلیج فارس، از پیش برنامه ریزی شده بوده است و ربطی به بالاگرفتن تنشها در منطقه ندارد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که هر گونه ورود نیروهای نظامی خارجی در خلیج فارس به آب های سرزمینی ایران، با واکنش سریع و مناسبی مواجه خواهد شد.

پیش از این نیز هر گاه نیروهای آمریکایی یا انگلیسی از مرزهای آبی ایران عبور کردند، با پاسخ مناسبی از سوی دلاورمردان نیروی دریایی سپاه و یا ارتش مقتدر جمهوری اسلامی مواجه شدند./۸۴۷/ب

امیر رحیمیان

ارسال نظرات