۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۹۰۳۸۱
استاد حوزه علمیه خراسان:

انسان کامل مظهر تجلی تمام اسمای حسنای الهی است

انسان کامل مظهر تجلی تمام اسمای حسنای الهی است
استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به فواید جامعیت و اولویت در مدیریت و حیات فردی، گفت: انسان کامل کسی است که مظهر تمام اسمای حسنای الهی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین الهی زاده، استاد برجسته حوزه علمیه خراسان، امروز در کارگاه دانش‌افزایی جامعیت و اولویت در مدیریت که ویژه مدیران مدارس علمیه استان خراسان شمالی برگزار شد، به تبیین بایسته‌های مدیریت شایسته در حوزه علمیه پرداخت.

وی با اشاره به موارد جامعیت، اظهار کرد: جامعیت بینش و گرایش و کنش و منش با اولویت بینش، جامعیت کمیت و کیفیت با اولویت کیفیت و جامعیت توحید افعالی و اختیار با اولویت توحید افعالی و جامعیت عقل و نقل و قلب با اولویت عقل ازجمله این موارد هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی زاده خاطرنشان کرد: همچنین جامعیت اقتصاد و اعتقاد با اولویت اعتقاد، جامعیت عرفان و سیاست با اولویت عرفان، جامعیت معارف و مهارت با اولویت معارف، جامعیت قرآن و عترت یا اولویت قرآن، جامعیت علم و عمل با اولویت علم و جمع بین کثرت و وحدت با اولویت وحدت از دیگر محورهای این بخش هستند.

وی با اشاره به محور گرایش در جامعیت، افزود: جامعیت عدل و احسان یا عدل و جود با اولویت عدل، جامعیت رحمت و غضب با اولویت رحمت، جامعیت شکر و صبر با اولویت شکر و جمع بین خوف و رجا با اولویت رجا ازجمله این محورها محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی زاده گفت: در بخش کنش هم زندگی مادی با عبادت با اولویت عبادت، جمع دنیا و آخرت با اولویت آخرت، نفس و فطرت با اولویت فطرت، جمع بین عبادت عارفانه شاکرانه تاجرانه خائفانه با اولویت عارفانه، ظاهر و باطن با اولویت باطن و جمع خلق و خلقت با اولویت خلق بحث می‌شود.

وی ادامه داد: جامعیت جسم و روح با اولویت روح ‌، جامعیت همه زمان‌ها با اولویت اکنون، جامعیت همه مکان‌ها با اولویت مکان خود، جامعیت لحاظ خدا و خلق با اولویت خدا، جامعیت سلامت و رشد با اولویت سلامت، جامعیت تعامل با مافوق زیردست هم‌سطح و مراجعین، جامعیت پیام حکیمانه با بیان هنرمندانه با اولویت حکمت و جامعیت تربیت روحی و تربیت بدنی با اولویت تربیت روحی از دیگر شئون کنش هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی زاده با اشاره به ضرورت دین و سیاست با اولویت دین، گفت: سیاست باید در دیانت ریشه داشته باشد. ‌

وی با بیان اینکه انسان کامل کسی است که مظهر تمام اسمای الهی باشد، افزود: جامعیت عمل فردی و اقامه قرآن با اولویت اقامه قرآن، جامعیت در عبادت فردی و مستحبات و عبادت اجتماعی و واجبات با اولویت عبادت جمعی، جامعیت عمل فرد و عمل گروهی با اولویت گروهی و جامعیت فرد و جامعه و جهان با اولویت جهان ازجمله محورهای جامعیت فرد هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی زاده خاطرنشان کرد: جامعیت استکبارستیزی و یاری مستضعفان با اولویت استکبارستیزی، جامعیت بزرگ سالار و خردسالار با اولویت بزرگ سالار، جمع راهبری مرد و مدیریت اجرایی زن با اولویت راهبری مرد و جامعیت سفر و حضر با اولویت حضر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه تصریح کرد: فواید این بحث در سبک زندگی است که زندگی درست چه مقدار از جامعیت را باید داشته باشد؛ زیرا در مقابل جامعیت و همه جانبی بودن یک‌جانبه‌گرایی قرار دارد./9314/پ602/ب1

ارسال نظرات