۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۹۰۶۵۰
گزارش رسا؛

«محور مقاومت» استخوان در گلوی طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

«محور مقاومت» استخوان در گلوی طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی
به نظر سیاست تقویت روابط تنها منحصر به یک ابزار تبلیغاتی برای انتخابات نیست بلکه مسأله پیرامون موجودیت یک رژیم غاصب و تحقق شعار نیل تا فرات است.

به گزارش خبرگزاری رسا، هر روز ابعاد جدیدی از پروژه عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل در رسانه‌های منطقه‌ای آشکار می‌شود. تا دیروز مصر و عربستان و امروز عمان، اردن، سودان و بحرین گاه به صورت آشکار و گاه در لفافه سخن از همکاری اقتصادی، سیاسی و امنیتی با اسرائیل را بر زبان جاری می‌کنند.

به عقیده کارشناسان سیاسی رسانه‌های عبری زبان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تمام تلاش خود را برای تقویت روابط با کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به کار گرفته است تا بتواند در انتخابات سال آینده از این دستاور برای پیروزی در انتخابات بهره ببرد.

با قطع نظر از مسائل انتخابات و بهره‌برداری ابزاری از مسأله عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، به نظر سیاست تقویت روابط تنها منحصر به یک ابزار تبلیغاتی برای انتخابات نیست بلکه مسأله پیرامون موجودیت یک رژیم غاصب و تحقق شعار نیل تا فرات است.

نتانیاهو در روزهای نه چندان دور و در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفته بود که روابط اسرائیل و جهان عرب با همکاری مشترک شرکت‌های طرفینی آغاز شده و از آنجا که کشورهای عربی نیازمند تکنولوژی و تقویت زیرساخت‌های خود در عرصه منابع آبی، برق، پزشکی و مانند آن است، شاهد تغییر ملموسی در سطح روابط هستیم.

سخنان نتانیاهو در جمع نمایندگان این رژیم غاصب در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا نشان از طرح اسرائیل برای تغییر موازنه قدرت در منطقه و بازگشت دوباره به صحنه تاثیرگذاری در خاورمیانه است.

وی با اشاره به ماهیت روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی اکنون در مرحله عادی سازی روابط با کشورهای عربی است بدون آنکه در عرصه سیاسی با ملت فلسطین به پیشرفت قابل توجهی دست یابد.

اشتیاق برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی به معنای آغاز طرحی است که نتانیاهو مدت‌ها قبل از آن سخن گفته بود. وی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی تصریح کرد که تا پیش از این گمان من بر آن بود که با حل مسأله فلسطین، راه تعامل با کشورهای عربی هموار می‌شود اما اکنون دانستم که راهکار حل مسأله فلسطین در برقراری روابط با کشورهای عربی است.

از این رو است که نخست وزیر اسرائیل در این نشست، نمایندگان حاضر در سایر کشورها را سفیران رژیم صهیونیستی و حافظان منافع این رژیم توصیف و خاطر نشان کرد: «جهان عرب به دنبال روابط با کشورهای قدرتمند است بنابراین حمایت اسرائیل از کشورهای عربی شرایط را برای پیشرفت پروژه رابطه با فلسطین فراهم می‌سازد.»

بی‌شک تلاش اسرائیل برای افزایش سطح همکاری با کشورهای عربی نشان از عمق بحران درون کابینه رژیم صهیونیستی دارد. یائیر گولان معاون سابق رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در کنفرانس «حقیقت جدید در شرق دریای مدیترانه» در اظهار نظری جنجال برانگیز نزدیکی بیش از حد اسرائیل به کشورهای عربی را خطرناک برشمرد.

گولان در این همایش تاکید کرد: ممکن است که منافع مشترکی با عربستان، امارات، دبی و عمان در منطقه داشته باشیم اما همواره باید به خاطر داشت که نظام ارزشی ما با کشورهای مسلمان متفاوت است. هرچند که اصل بهبود روابط با کشورهای مسلمان مسأله حائز اهمیتی است اما نباید در این دستاورد مبالغه کرد.

اظهار نظر معاون سابق رییس ستاد کل ارتش اسرائیل تنها به فاصله یک هفته پس از سخنان نتانیاهو مبنی بر برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی صورت گرفت تا بار دیگر این فرضیه را تقویت کند که در اتاق فکر رژیم صهیونیستی وحدت نظر وجود ندارد به ویژه آنکه گولان اهمیت غزه و رام الله برای اسرائیل را بیش از تهران، بیروت و دمشق دانست.

نکته حائز اهمیت در سخنان گولان مسأله تحریم آمریکا و تاثیر آن بر ساختار اقتصادی ایران بود. با آنکه کشورهای غربی به یاری توپخانه‌های رسانه‌ای خود و با هدف کشاندن مجدد ایران به میز مذاکره اندیشه تاثیر شدید تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را به مخاطبان القا می‌کنند اما مقام عالی اسرائیلی چنین سخنانی را یاوه‌گویی بیش نمی‌داند.

گولان در مخالفت با این نظر که «پس از بازگشت تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام نظام ایران زمام امور را از دست داده و تا مرز فروپاشی رفته است» تصریح می‌کند که هرچند نفرت و دشمنی میان اسرائیل و ایران سابقه دیرینی دارد اما نباید چشم بر حقایق بست. نظام ایران همچنان باقوت و باثبات به کار خود ادامه می‌دهد.

قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در کنار قدرت اقتصادی در شرایط پسابرجام و در زمانی که دشمنان گمان می‌کردند که با بازگشت تحریم‌ها در کمتر از چندماه اقتصاد ایران تا مرز فروپاشی پیش خواهد رفت، سبب شده تا گولان اعتراف کند که استفاده از گزینه نظامی علیه ایران بدون حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی امکان پذیر نیست.

با چینش پازل سخنان مسؤولان اسرائیل در کنار یکدیگر به درستی میتوان نتیجه گرفت که ضعف بیش از پیش اسرائیل در دفاع از موجودیت خود و ترس از قدرت فزاینده محور مقاومت دست به دست هم داده تا رژیم صهیونیستی به دامن عادی سازی روابط با کشورهای عربی پناه ببرد.

امروز قدرت نظامی ایران، حزب الله، بسیج مردمی عراق، ارتش سوریه، انصارالله یمن و گردان‌های جهادی فلسطین ترس مضاعفی را بر اندام رژیم غاصب صهیونیستی انداخته است. هرچند که کشورهای مرتجع عربی برای کسب منافع مادی و باقی ماندن در کرسی قدرت، برای سردمداران استکبار جهانی خوش رقصی می‌کنند اما پیروزی از آن محور مقاومت است که فرمود «و نرید وان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم وارثین»/981/ب950/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
استادزاده
Iran, Islamic Republic of
۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
از رویکرد علمی رسا در حمایت از نخبگان امتنان دارم.
0
0